2530
Sök

Använda nätaggregat från dator för att kunna driva bilstereoprylar på 230 volt?

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
4 januari 2012
Trådstartare
Tokken skrev:
FreddeLi skrev:
Tokken skrev:
Nätaggregat till datorer skall INTE användas till att ens försöka driva bilslutsteg.. En Stereo KANSKE..

Bilbatteri och laddare är ENDA vägen att gå.

..och ja jag har erfarenhet nog för att kunna säga det, och det behöver inte ifrågasättas.

finns många exempel att finna på nätet där folk använder sig av nätaggregat för att driva bilstereoprylar. skulle du kunna förklara dig varför det absolut inte går? jag är väldigt skeptisk till att batteri och laddare är enda vägen.

och angående att de missat ett komma på länken.
har de missat komman på dessa produktbeskrivningar också?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=657126#extra   12v 105A
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=601848#extra   12v 50A  x2
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=657696#extra   12v 104A
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=604786#extra   12v 98A

MVH

Ja inte fan litar jag på att komplett.se har alla kottar på trädet när det gäller specar..

Hade det nätagget lämnat 75A vid 12V hade det kostat sjuuuuukt mycket mer än ~1300:-

Inte för inte som ett RIKTIGT nätagg för 12V drift kostar 6-7000:- om du vill ha ett som lämnar 40-50A

Det finns inte ström så det räcker i dessa aggregat till datorer, end of story.

En huvudenhet kan du troligtvis driva på ett sådant aggregat men INGA slutsteg!

Jag har hållt på med 12V installationer i över 20 år och kan med ERFARENHET säga att det är den sämsta idén
någonsin att ens försöka, antingen så eldar du upp aggregatet eller slutsteget, troligen det sistnämnda ryker först.

TRO mig.. jag skulle inte sitta och snacka skit.

Svaret på frågan är NEJ det går inte att driva slutsteg på nätaggregat till datorer..
Men varför säger jag detta egentligen, du måste ju prova ändå.

okej, jag litar på att du har rätt för dig. kommer i alla fall att försöka driva en stereo smile och kommer man över billiga prylar så lär jag även testa med steg, bara för nyfikenhetens skull wink

MVH

Team dBakuten
3 453 Inlägg
4 januari 2012
FreddeLi skrev:
Tokken skrev:
FreddeLi skrev:

finns många exempel att finna på nätet där folk använder sig av nätaggregat för att driva bilstereoprylar. skulle du kunna förklara dig varför det absolut inte går? jag är väldigt skeptisk till att batteri och laddare är enda vägen.

och angående att de missat ett komma på länken.
har de missat komman på dessa produktbeskrivningar också?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=657126#extra   12v 105A
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=601848#extra   12v 50A  x2
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=657696#extra   12v 104A
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=604786#extra   12v 98A

MVH

Ja inte fan litar jag på att komplett.se har alla kottar på trädet när det gäller specar..

Hade det nätagget lämnat 75A vid 12V hade det kostat sjuuuuukt mycket mer än ~1300:-

Inte för inte som ett RIKTIGT nätagg för 12V drift kostar 6-7000:- om du vill ha ett som lämnar 40-50A

Det finns inte ström så det räcker i dessa aggregat till datorer, end of story.

En huvudenhet kan du troligtvis driva på ett sådant aggregat men INGA slutsteg!

Jag har hållt på med 12V installationer i över 20 år och kan med ERFARENHET säga att det är den sämsta idén
någonsin att ens försöka, antingen så eldar du upp aggregatet eller slutsteget, troligen det sistnämnda ryker först.

TRO mig.. jag skulle inte sitta och snacka skit.

Svaret på frågan är NEJ det går inte att driva slutsteg på nätaggregat till datorer..
Men varför säger jag detta egentligen, du måste ju prova ändå.

okej, jag litar på att du har rätt för dig. kommer i alla fall att försöka driva en stereo smile och kommer man över billiga prylar så lär jag även testa med steg, bara för nyfikenhetens skull wink

MVH

Ja jisses.. Jag hade inte ens provat. Men det är ju jag det.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

1 482 Inlägg
4 januari 2012
Kolla på bla Sweclockers. Finns flera som lyckats fint med detta och det fungerar tydligen väldigt bra.

Problemet med det hela är att ett modernt "monster" agg till PC klarar att mata ut upp till 80A på 12v, men detta är under jämn belastning. Ett slutsteg belastar inte agget jämnt och därför klarar inte agget att kompensera.
Kondning imellan är att rekomendera.

Men bästa är att inte göra detta alls då nätaggen kan brinna upp om du matar på för högt.

Edit: bara för att klargöra så är det inget monster steg du kan driva med ett nätagg, men ett 1-200watts steg ska fungera. Frågan är bara hur länge det håller.. men fungerar gör det.
Senast redigerat av Noxxer (4 januari 2012)

BLT Service
Theracords Music Label

1 903 Inlägg
5 januari 2012
Trådstartare
Noxxer skrev:
Kolla på bla Sweclockers. Finns flera som lyckats fint med detta och det fungerar tydligen väldigt bra.

Problemet med det hela är att ett modernt "monster" agg till PC klarar att mata ut upp till 80A på 12v, men detta är under jämn belastning. Ett slutsteg belastar inte agget jämnt och därför klarar inte agget att kompensera.

Men bästa är att inte göra detta alls då nätaggen kan brinna upp om du matar på för högt.

Edit: bara för att klargöra så är det inget monster steg du kan driva med ett nätagg, men ett 1-200watts steg ska fungera. Frågan är bara hur länge det håller.. men fungerar gör det.

Det är just ifrån sweclockers som jag fått inspiration! smile

tack för informationen. kan också klargöra att det är just steg i den storleken jag tänkt använda.
men om vi tar ett modernt nätagg som exempel så brukar väl dessa ha automatsäkring om du belastar dem för hårt? för om du har för litet nätagg i en dator så slår ju den av vid överbelastning och brinner inte upp? borde det inte fungera på samma sätt oavsett vad för 12v utrustning som du driver med nätagget? smile

MVH

360 Inlägg
1 482 Inlägg
5 januari 2012
FreddeLi skrev:
Noxxer skrev:

Det är just ifrån sweclockers som jag fått inspiration! smile

tack för informationen. kan också klargöra att det är just steg i den storleken jag tänkt använda.
men om vi tar ett modernt nätagg som exempel så brukar väl dessa ha automatsäkring om du belastar dem för hårt? för om du har för litet nätagg i en dator så slår ju den av vid överbelastning och brinner inte upp? borde det inte fungera på samma sätt oavsett vad för 12v utrustning som du driver med nätagget? smile

MVH

Osäker. Förr vet jag att moderkortet slog ifrån när det inte gick längre. Men det ska ju finnas något typ av skydd i agget såklart. Som jag skrev så varierar strömmen mycket mer när man kopplar till ett slutsteg så osäkert om agget kommer hinna med.

En sak att tänka på är att ALDRIG röra ett pc nätagg utanför en datorlåda, det kan vara strömförande.

Ska du koppla ihop två så läs igenom på sweclockers hur man gör då det är inte så enkelt som man kan tro. Rentav livsfarligt om man gör fel.

BLT Service
Theracords Music Label

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
5 januari 2012
Om du nu verkligen ska ge dig på att driva ett steg med ett sådant agg så kolla upp så det är avsäkrat, annars får du sätta dit en säkring. Pga den ojämna belastningen som steget kommer kräva så kommer agget inte bli så långvarigt. Belastningen i en dator är rätt stabil, men absolut inte från ett slutsteg.

1 903 Inlägg
5 januari 2012
Trådstartare
M1Get skrev:
Ett sådant hära: http://www.409shop.com/409shop_product.php?id=102771 skulle kanske funka?

gör det säkert! smile men tänker inte krångla med att skicka efter saker, "projektet" är inte tillräckligt seriöst för att lägga så mycket energi på det hela! smile

MVH

1 903 Inlägg
5 januari 2012
Trådstartare
Noxxer skrev:
Osäker. Förr vet jag att moderkortet slog ifrån när det inte gick längre. Men det ska ju finnas något typ av skydd i agget såklart. Som jag skrev så varierar strömmen mycket mer när man kopplar till ett slutsteg så osäkert om agget kommer hinna med.

En sak att tänka på är att ALDRIG röra ett pc nätagg utanför en datorlåda, det kan vara strömförande.

Ska du koppla ihop två så läs igenom på sweclockers hur man gör då det är inte så enkelt som man kan tro. Rentav livsfarligt om man gör fel.

även när sladden är urdragen? då skall de väl inte vara någon fara såvida du inte öppnar själva nätagget?

och angående att koppla ihop två. i mitt fall så har jag tolkat det som att man bara paralellkopplar 12v kablarna? smile

MVH

1 903 Inlägg
5 januari 2012
Trådstartare
Marcus_89 skrev:
Om du nu verkligen ska ge dig på att driva ett steg med ett sådant agg så kolla upp så det är avsäkrat, annars får du sätta dit en säkring. Pga den ojämna belastningen som steget kommer kräva så kommer agget inte bli så långvarigt. Belastningen i en dator är rätt stabil, men absolut inte från ett slutsteg.

säkra av mellan nätagget och steget menar du? smile vill bara försäkra mig om att du inte syftar på att sätta en extra säkring till aggregatet på 230 sidan.

MVH

360 Inlägg
5 januari 2012
FreddeLi skrev:
M1Get skrev:
Ett sådant hära: http://www.409shop.com/409shop_product.php?id=102771 skulle kanske funka?

gör det säkert! smile men tänker inte krångla med att skicka efter saker, "projektet" är inte tillräckligt seriöst för att lägga så mycket energi på det hela! smile

MVH

Okej, annars är ju inte 430kr ink frakt så farligt för något som funkar utan att behöva krångla en massa smile

133 Inlägg
16 januari 2012
Är steget på 200W behöver du alltså 17A på en ensam 12V-lina, detta agget har 2 12V-linor som klarar 17A vardera.
http://www.inet.se/produkt/6909642/natagg-ace-fsp-460w
Moderna nätagg lägger mest kräm på 12V-linorna, skulle kraften dippa är det bara att skaffa en enklare kondensator.

Noxxer skrev:

BULL-FUCKING-SHIT, ett nätaggregat ska ALDRIG bli strömförande, varesig i eller utanför en dator, då är något ALLVARLIGT fel.

Lågspänningen som går i nätaggregatets kablage kan som mest vara indirekt livsfarlig, brand vid kortslutning, men om du någonsin kortslutit ett modernt nätaggregat vet du att skyddskretsarna löser ut innan du hinner blinka.

Att tjyvstarta ett nätaggregat är löjligt lätt, bara att koppla ihop PS_ON, grön kabel i ATX-kontakten, med 0V/GND, valfri svart kabel i ATX-kontakten.

Värt att veta är också att på nätaggregat med 2 12V-linor brukar den ena linan ha vita pluskablar och den andra gula.
Senast redigerat av anton_mjor (16 januari 2012)

Självlärd
3 083 Inlägg
17 januari 2012
anton_mjor skrev:
Är steget på 200W behöver du alltså 17A på en ensam 12V-lina, detta agget har 2 12V-linor som klarar 17A vardera.
http://www.inet.se/produkt/6909642/natagg-ace-fsp-460w
Moderna nätagg lägger mest kräm på 12V-linorna, skulle kraften dippa är det bara att skaffa en enklare kondensator.

Noxxer skrev:

BULL-FUCKING-SHIT, ett nätaggregat ska ALDRIG bli strömförande, varesig i eller utanför en dator, då är något ALLVARLIGT fel.

Lågspänningen som går i nätaggregatets kablage kan som mest vara indirekt livsfarlig, brand vid kortslutning, men om du någonsin kortslutit ett modernt nätaggregat vet du att skyddskretsarna löser ut innan du hinner blinka.

Att tjyvstarta ett nätaggregat är löjligt lätt, bara att koppla ihop PS_ON, grön kabel i ATX-kontakten, med 0V/GND, valfri svart kabel i ATX-kontakten.

Värt att veta är också att på nätaggregat med 2 12V-linor brukar den ena linan ha vita pluskablar och den andra gula.

Och varför skulle ett nätagg helt plötsligt bli strömförande bara för att det är utanför datorn? I så fall så är det ju lika strömförande i datorn och då skulle hela lådan bli strömförande. Så jag säger också BULLSHIT!

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

Sök