3801
Sök

Olja i motorrummet e39

6 Inlägg
2 december 2010
Trådstartare
Har en BMW 520 -03(e39) och igår när jag kom hem efterjobbet luktade det lite bränt så öppnade huven såg att det skvätt lite olja. letade lite på nätet och hittade en del om frusen vevhusventilation, så undrar om det är det som kan ha hänt eller om det bara är en packning som get sig har lite bilder på det. Kör mest korta sträckor blir någon långkörare /vecka. Men på dem bilder jag såg om frusen vevhusventilation så var det massor med olja så är det inte i detta fall.

http://mobe.ath.cx:8080/

tack på förhand.

oo=00=oo
374 Inlägg
2 december 2010
Min gissning är ventilkåpspackningen.
Det fick jag byta på min E39 förra vintern, den var totalt stenhård.
Och samma sak, det var inga stora mängder olja.

Mvh Marcus

Freude am fahren!

6 Inlägg
2 december 2010
Trådstartare
Måste man ställa bilen och fixa bums eller går det att fixa tid och åka så länge?

oo=00=oo
374 Inlägg
2 december 2010
Är det inga större mängder olja som läcker, vilket det inte tycks vara enligt bilderna, så är det ju inte akut.
Men som alltid med fel på bilar, ju fortare desto bättre.

Jag beställde en packning och körde med bilen tills den kom hem, sedan bytte jag på en gång.

Freude am fahren!

6 Inlägg
3 december 2010
Trådstartare
Lyckades fixa en bil så låter den stå tills på tisdag när det ska fixas, det skulle kosta 1900kr att fixa ventilkåpspackningen på BMW men dem skulle kolla så inte vevhusventilationen fryst också.

2 Inlägg
21 januari 2012
hur kan man avgöra om den läckande ventilkåpspackningen beror på frusen ventilation och inte bara trasig packning??och vad borde rep a packning och ev ventilation kosta på min x5:a -01???

Medlem 5280
552 Inlägg
21 januari 2012
Kan även vara ventilkåpan som gått sönder då dom fick för sig att göra denna i plast !!
Vevhus : Lite under 1000kr och då ingår alla slangar. Fast du ska passa på att byta oljesticksröret också då det brukar korka igen ca 400kr.
Packningen går på ca 450kr.

Så här gör man http://www.autopower.se/mekartips/mekar … ?dokid=185

Sök