4454
Sök

Motorblockets oljeretur i förhållande till turbon

1 290 Inlägg
22 januari 2012
Trådstartare
#1
Har byggt nytt grenrör till en Smart Roadster och plockat en kullagrad IHI-turbo från en skoter. När jag nu håller på med monteringen upptäcker jag att anslutningarna till oljereturen i blocket och på turbon hamnar på samma nivå. Beroende av hur jag drar slangen så kommer den gå ner lite från turbon och sedan upp till anslutningen på blocket. Finns det något problem med denna setup eller kommer oljepumpen trycka tillbaka oljan till blocket utan problem?

50 Inlägg
22 januari 2012
#2
Oljereturen på blocket ska helst ligga lägre än turbon då oljan ska "falla" fritt genom turbon och sedan vidare till blocket / tråget.

7 277 Inlägg
22 januari 2012
#3
Exsicco skrev:
Har byggt nytt grenrör till en Smart Roadster och plockat en kullagrad IHI-turbo från en skoter. När jag nu håller på med monteringen upptäcker jag att anslutningarna till oljereturen i blocket och på turbon hamnar på samma nivå. Beroende av hur jag drar slangen så kommer den gå ner lite från turbon och sedan upp till anslutningen på blocket. Finns det något problem med denna setup eller kommer oljepumpen trycka tillbaka oljan till blocket utan problem?

Annars köp bara en liten pump på biltema som du har efter returen innan blocket.


3 235 Inlägg
22 januari 2012
#4
Det går kanske att modda returanslutningen på turbon, göra den lite kortare?


1 290 Inlägg
22 januari 2012
Trådstartare
#5
Brains skrev:
Exsicco skrev:
Har byggt nytt grenrör till en Smart Roadster och plockat en kullagrad IHI-turbo från en skoter. När jag nu håller på med monteringen upptäcker jag att anslutningarna till oljereturen i blocket och på turbon hamnar på samma nivå. Beroende av hur jag drar slangen så kommer den gå ner lite från turbon och sedan upp till anslutningen på blocket. Finns det något problem med denna setup eller kommer oljepumpen trycka tillbaka oljan till blocket utan problem?

Annars köp bara en liten pump på biltema som du har efter returen innan blocket.

Vilken pump är det då?

1 290 Inlägg
22 januari 2012
Trådstartare
#6
engolf skrev:
Det går kanske att modda returanslutningen på turbon, göra den lite kortare?

Möjligt om man hittar en som är vinklad 90 grader kanske..

7 277 Inlägg
22 januari 2012
#7
Exsicco skrev:
Brains skrev:
Exsicco skrev:
Har byggt nytt grenrör till en Smart Roadster och plockat en kullagrad IHI-turbo från en skoter. När jag nu håller på med monteringen upptäcker jag att anslutningarna till oljereturen i blocket och på turbon hamnar på samma nivå. Beroende av hur jag drar slangen så kommer den gå ner lite från turbon och sedan upp till anslutningen på blocket. Finns det något problem med denna setup eller kommer oljepumpen trycka tillbaka oljan till blocket utan problem?

Annars köp bara en liten pump på biltema som du har efter returen innan blocket.

Vilken pump är det då?

Minns inte exakt men jag har för mig att det är en elektrisk vattenpump.
Sett att den rekomenderades här om dagen för samma sak och en kompis till mig använder en på sin turbohoj.


1 290 Inlägg
22 januari 2012
Trådstartare
#8
Var ut till garaget igen för att kolla...

Så här ser returen ut. Balken framför sitter också lite dumt...
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-6d21c33ea711cded007ffd0c95af310e.jpg

Om man kan lossa på mittendelen och vrida upp oljereturen så att den pekar mot motorn så är problemet löst...
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-db3585c39e1fd9b7ac1e148b02c3cf63.jpg

Funderade också på om jag skulle bygga om grenröret så att turbon kommer högre upp men jag är osäker på om det får plats. Ska be en annan Roadsterägare kolla hur mycket med utrymme han har ovanför originalturbon....

1 072 Inlägg
22 januari 2012
#9
Från en skoter?

Ser jag inte helt fel så är det en vj22 från en GTR?
Men de aggen rasar om du inte kan dränera oljan ordentligt!


1 290 Inlägg
22 januari 2012
Trådstartare
#10
sik skrev:
Från en skoter?

Ser jag inte helt fel så är det en vj22 från en GTR?
Men de aggen rasar om du inte kan dränera oljan ordentligt!

Turbon kommer från en Arctic Cat T660, det är en IHI RHF4-13068E.

Hur som så har jag efter ett par vändor ut till garaget bestämt mig för att göra några justeringar av grenröret så att turbon kommer högre upp. Löser oljereturen och ett par andra problem. Får svetsa om avgassystemet men den blir enklare med att koppla turbon till luftfiltret. Lite surt att göra om när jag är så nära mål men det är bara att göra om och göra rätt...

1 072 Inlägg
22 januari 2012
#11
O ja, de är i princip identiska på bild. Men då skilljer det endel helt klart.



Sök