3343
Sök

Fråga ang släcka 2'or på bilen

Bike
26 januari 2012
Trådstartare
om man har en bil som får säg 3 st 2'or på bilprovningen

så försöker man spara pengar
och 1 av 2'orna är slitna bromsskivor så man kan byta själv

men resten är något som kräver bilverkstad

Går sådant och lösa
eller får verkstan släcka några 2'or
och sedan får man ombesikta för den sista 2'n ?

517 Inlägg
26 januari 2012
Verkstaden tar allt som oftast samma kostnad för att släcka som bilprovningen gör. Be dom laga det du behöver hjälp med, gör resten själv, sväng förbi bp med 200 spänn & problemet är löst?

Bike
26 januari 2012
Trådstartare
har en bit till närmaste bilprovning så tänkte så man slapp och hoppa runt för mycket men ändå kunna spara lite pengar.

kostar en ombesiktning 200?

2fast4you
371 Inlägg
26 januari 2012
hittar du typ en känd verkstad som typ mekonomen. så byter du bromskivorna själv. sen säger du det till dom o frågar du om dom kan hjälpa dig med resten o släcka 2orna tror inte det är nått problem. om dom bara kollar över jobbet du gjort

haru kört fast eller

Bike
26 januari 2012
Trådstartare
jaså går det och göra så
har en 3 st verkstäder här jag bor men alla säger VI måste göra jobbet annars får vi inte släcka 2'n

Men det vore ju super om det gick och göra som du sa att dom bara tittar på det snabbt

1 353 Inlägg
26 januari 2012
är det en riktig ackrediterad verkstad ska dom inte alls behöva göra jobbet utan endast KONTROLLERA bilen precis som en efterkontroll hos BP alltså kan du fixa dom fel du vill och lämna in bilen för att dom ska åtgärda det sista samt göra efterkontroll och släcka alla 2orna.

2fast4you
371 Inlägg
26 januari 2012
ja kan dom inte göra det är dom ju vara envisa o jobbiga enligt mig. jag fick 2 st 2or på min gamla bmw jag hade för nått år sen. det var avgasröret o bromsar bak som jag aldrig klara få ordning på. så jag svetsa röret själv o lämna in bilen för handbromsen bak på mekonom. dom titta bara lite på röret o sen gjorde dom ordning bromsarna, sen släckte dom 2orna

haru kört fast eller

Bike
26 januari 2012
Trådstartare
oh sådana verkstäder vill jag med ha

kan ger er ett roligt ex som hände mig för några år sedan
hade solfilm sådan rand i framrutan
så fick jag en 2'a på det

irriterad drog jag loss den och sa till dom på bilprovningen titta nu är den borta
detta var bara minuter efter besiktningen var över.

Men dom sa kom tillbaka ombesiktning dropin mellan vissa tider

så åkte till en verkstad där jag bor och visa lappen att jag hade fått en 2'a pga solfilm
och sa att jag rev bort det.

Men det kunde dom inte godkänna då inte dom gjorde det
så jag satte upp den filmen jag hade knyckla ihop
såg ut som skit då,

Sedan fläckte dom ner den på 2sek
skrev på vi har gjort det
och så släcktes 2'n

rätt löjligt eller hur

1 353 Inlägg
26 januari 2012
Bike skrev:

irriterad drog jag loss den och sa till dom på bilprovningen titta nu är den borta

så åkte till en verkstad där jag bor och visa lappen att jag hade fått en 2'a pga solfilm

såg ut som skit då,

och så släcktes 2'n

rätt löjligt eller hur

1: du skulle dragit av den medans dom höll på och bes bilen så hade du sluppit det..
2: du har hamnat på helt fel verkstäder.. alternativt är du alldeles för snäll och dom kör med dig som dom vill eftersom dom behöver bara se att det är åtgärdat, inte åtgärda de själva såvida dom inte vill tjäna pengar på att såklart... vilket alla vill förstås tongue

135 Inlägg
26 januari 2012
Crille88 skrev:
Bike skrev:

såg ut som skit då,

och så släcktes 2'n

rätt löjligt eller hur

1: du skulle dragit av den medans dom höll på och bes bilen så hade du sluppit det..
2: du har hamnat på helt fel verkstäder.. alternativt är du alldeles för snäll och dom kör med dig som dom vill eftersom dom behöver bara se att det är åtgärdat, inte åtgärda de själva såvida dom inte vill tjäna pengar på att såklart... vilket alla vill förstås tongue

verkstäder kan bara "släcka ner tvåor" på jobb dem har gjort själva, precis som TS skriver

varför är alla så dryga?

Bike
26 januari 2012
Trådstartare
så i slutändan kanske det är bäst och låta verkstaden fixa allt då även om det är lätta 2'or ?
för det tar mig ca 55min en väg till närmaste bilprovning
så frågan om det blir värt det om man tänker på byta bromsskiva plus beläggen på egen hand och åka och ombesikta då

1 353 Inlägg
27 januari 2012
ISpeed skrev:
Crille88 skrev:
Bike skrev:

såg ut som skit då,

och så släcktes 2'n

rätt löjligt eller hur

verkstäder kan bara "släcka ner tvåor" på jobb dem har gjort själva, precis som TS skriver

lustigt när jag själv jobbar på liljas i växjö och de går åtgärda själv och släcka dom sen..

135 Inlägg
27 januari 2012
Crille88 skrev:
ISpeed skrev:

lustigt när jag själv jobbar på liljas i växjö och de går åtgärda själv och släcka dom sen..

då gör ni FEL

Bilprovningen skrev:
Istället för att låta Bilprovningen utföra efterkontroll kan en, av Swedac ackrediterad verkstad - inom sitt ackrediteringsområde, reparera felet och intyga åtgärden.

Då ni inte är förordnade besiktningsmän kan ni inte godkänna reparationer som ni inte har utfört.

http://www.bilprovningen.se/externt/bpw … nt&m=2

varför är alla så dryga?

Sök