3057
Sök

cab bygge

22 Inlägg
24 december 2007
Trådstartare
#1
Tja ja undrar om det är nån som vet vart det finns regler för hur man ska bygga en
cab. så som tex vart man ska förstärka bil o såna saker??? mvh jimmy

\,,/(> <)\,,/ Rakt 3tum är som ljuv musik för öronen:D\,,/(> <)\,,/

8 156 Inlägg
24 december 2007
#2
http://sfro.com/bilarframe.html

Här har du lite mer allmänna regler om ombyggda fordon:
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%20.htm

Samma som ovan fast i pdf-format:
http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr022%20.pdf

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

junsele
248 Inlägg
24 december 2007
#3
förstärkningar mellan torpedväggen fram och bakre hjulhuset horisontellt nere vid sparklådan (tex som en boxad "låda" [] ), a-stolpen, hatthyllan+ner mot ryggstödet bak, ev. vid b-stolpen inåt så det inte flexar när du stänger dörren. borde räcka fint.


8 156 Inlägg
24 december 2007
#4

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

22 Inlägg
24 december 2007
Trådstartare
#5
så det ja måste göra typ då att svetsa ett kors i ryggstöt bak o torpedväggen o bakre hjul huset??

\,,/(> <)\,,/ Rakt 3tum är som ljuv musik för öronen:D\,,/(> <)\,,/

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
24 december 2007
#6
Vad är de för bil som ska cabbas? Kirunacab eller öppningsbara dörrar?

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

22 Inlägg
24 december 2007
Trådstartare
#7
TobbeE_87 skrev:
Vad är de för bil som ska cabbas? Kirunacab eller öppningsbara dörrar?

det ska va öppnings bara dörrar på den

\,,/(> <)\,,/ Rakt 3tum är som ljuv musik för öronen:D\,,/(> <)\,,/

22 Inlägg
24 december 2007
Trådstartare
#8
hur gör man sen när man ska regga bilen som cab då vart åker man då??? eller går det o göra vart som helst o hur götr man med bältena runt om då??
Senast redigerat av D24_TDR (24 december 2007)

\,,/(> <)\,,/ Rakt 3tum är som ljuv musik för öronen:D\,,/(> <)\,,/

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
24 december 2007
#9
Vad är de för bil som ska cabbas?
Jag å nå kompisar köpte en färdigbyggd 244cab med öppningsbara dörrar, oreggad, förra sommarn... Den  var de riktigt kraftiga balkar mellan främre å bakre hjulhus i, å kryss i bagaget, osäker om den var förstärkt fram också...   En sak att tänka på är att krysset måste vara ihopsvetsat i mitten, de går alltså inte bara å ha två rör som inte sitter ihop med varandra...


De vi gjorde först var å kontakta sfro för att dom skulle kika på bilen å skriva ett intyg att den är riktigt byggd. Efter de så bokade vi tid för reg. besiktning, å de görs inte på alla stationer uptäckte vi roll Så de fick bli en resa 35 mil norrut till skellefteå, där den reggades till cab å samtidigt kontrollbesiktades... Dom ville ju såklart även se sfro:s intyg...
Hursomhelst så klarade caben besiktningen å vi kunde resa hem me två volvos å en trailer igen cool


Lycka till med bygget // Tobbe




Om nån är intresserad så finns de en bild på ekipaget lastat å fint i mitt galleri...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

22 Inlägg
24 december 2007
Trådstartare
#10
TobbeE_87 skrev:
Vad är de för bil som ska cabbas?
Jag å nå kompisar köpte en färdigbyggd 244cab med öppningsbara dörrar, oreggad, förra sommarn... Den  var de riktigt kraftiga balkar mellan främre å bakre hjulhus i, å kryss i bagaget, osäker om den var förstärkt fram också...   En sak att tänka på är att krysset måste vara ihopsvetsat i mitten, de går alltså inte bara å ha två rör som inte sitter ihop med varandra...


De vi gjorde först var å kontakta sfro för att dom skulle kika på bilen å skriva ett intyg att den är riktigt byggd. Efter de så bokade vi tid för reg. besiktning, å de görs inte på alla stationer uptäckte vi roll Så de fick bli en resa 35 mil norrut till skellefteå, där den reggades till cab å samtidigt kontrollbesiktades... Dom ville ju såklart även se sfro:s intyg...
Hursomhelst så klarade caben besiktningen å vi kunde resa hem me två volvos å en trailer igen cool


Lycka till med bygget // Tobbe


det är en 740 gle som ska byggas. men ja grunar på hur man ska göra med bälten o sånt ja??



Om nån är intresserad så finns de en bild på ekipaget lastat å fint i mitt galleri...

\,,/(> <)\,,/ Rakt 3tum är som ljuv musik för öronen:D\,,/(> <)\,,/

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
24 december 2007
#11
MInns inte hur bältena sitter som bak i en 240, så därför kan ja inte säja hur dom satt som där, men fram så fäste vi dom i överdelen av b-stolpen... Satte väl en platta på stolpen å som vi bultade fästat i...


Tänk även på att de inte får va nå vassa kanter nånstans, alla hörn måste göras vlädigt runda å fina om de ska godkännas...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

22 Inlägg
24 december 2007
Trådstartare
#12
TobbeE_87 skrev:
MInns inte hur bältena sitter som bak i en 240, så därför kan ja inte säja hur dom satt som där, men fram så fäste vi dom i överdelen av b-stolpen... Satte väl en platta på stolpen å som vi bultade fästat i...


Tänk även på att de inte får va nå vassa kanter nånstans, alla hörn måste göras vlädigt runda å fina om de ska godkännas...

ok. men det med runda hörn vet ja men kan man itne typ sätta en gumilist eller nå så blir det inge vassa kanter

\,,/(> <)\,,/ Rakt 3tum är som ljuv musik för öronen:D\,,/(> <)\,,/

8 156 Inlägg
24 december 2007
#13
D24_TDR skrev:
ok. men det med runda hörn vet ja men kan man itne typ sätta en gumilist eller nå så blir det inge vassa kanter

Det räcker nog inte med en gummilist.
Tänk att metallen kan skära genom en gummilist vid en krock...
Så du måste slipa ner dom vassa kanterna innan du sätter på lister.
Kanske kan vara värt att bocka ner dom också?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

22 Inlägg
24 december 2007
Trådstartare
#14
Phaetoon skrev:
D24_TDR skrev:
ok. men det med runda hörn vet ja men kan man itne typ sätta en gumilist eller nå så blir det inge vassa kanter

Det räcker nog inte med en gummilist.
Tänk att metallen kan skära genom en gummilist vid en krock...
Så du måste slipa ner dom vassa kanterna innan du sätter på lister.
Kanske kan vara värt att bocka ner dom också?

okok men hur gör ja med bältena då??

\,,/(> <)\,,/ Rakt 3tum är som ljuv musik för öronen:D\,,/(> <)\,,/

25 Inlägg
30 januari 2012
#15
Hur många SFRO stationer finns de och vart ?


2 024 Inlägg
30 januari 2012
#16
SFRO har inga egna stationer men om du går in på deras hemsida så lär du nog hitta en lista på deras besiktningsmän.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom


Sök