2939
Sök

[Löst]Volvo 855 GLT massa lampor i instrumentpanelen lyser

69 Inlägg
22 november 2011
Trådstartare
#1
Hej, jag har en 855 GLT -97
i förrgår när jag körde hem så tändes dom flesta lamporna i instrumentpanelen under färd, dom tändes ungefär som det blir när man får kärringstopp, fast motorn går ju fortfarande.

jag tror att det inträffade när jag körde över ett gupp (körde max 20 över guppet)

*lamporna lyser konstant även om man slår av och på bilen
*jag har kopplat in en felkodsläsare, men det står att jag INTE har några fel/felkoder
*under natten som var så kopplade jag även ur batteriet, men lamporna lyser idag i alla fall...

har någon någon idé på vad som kan vara fel eller vad jag kan göra innan jag lämnar bilen på dyr felsökning hos Bilia?

jag bifogar bilder på hur det ser ut, spolarvätskelampaan lyser, spolarvätskan är full, bensinlampan lyser, men jag har mer än 50 liter i tanken, bilen är nyligen servad och inga lampor är trasiga
en annan sak jag noterade var att lampan för handbromsen lyser olika starkt beroende på om jag drar åt handbromsen eller ej.
själva motorlamporna lyser inte :S
http://img36.imageshack.us/img36/8281/img20111120200330.jpg
http://img406.imageshack.us/img406/5275/img20111120200337.jpg
Senast redigerat av MrPontus (25 november 2011)

602 Inlägg
22 november 2011
#2
Är remmen till generatorn hel?... Förklarar isf felidikationen på högra sidan.. Vet ej hur 850 fungerar...


69 Inlägg
23 november 2011
Trådstartare
#3
Volvo-lollungen skrev:
Är remmen till generatorn hel?... Förklarar isf felidikationen på högra sidan.. Vet ej hur 850 fungerar...

Äntligen såvhar jag varit ute vid bilen då det fortfarande är ljust så att jag ser.

Remmen är hel och den snurrar.

Men jag gjorde en annan observation, batteriet hade före start 12.32v när jag startat motorn och mätte över polerna då hade jag 11.70v den bör väl ha visat 14.4v+ ungefär?
Två minuter senare så mätte jag igen 11.66v så generatorn är väl trasig.

602 Inlägg
23 november 2011
#4
Antagligen, alternativt kolen.....


69 Inlägg
25 november 2011
Trådstartare
#5
Volvo-lollungen skrev:
Antagligen, alternativt kolen.....

Eller laddningsregulatorn..

Men nu var det hela generatorn som var kass och behövde bytas,det konstaterade Bilia efter 900kr i felsökningsavgift (obligatoriskt verkade det som...)
hela kalaset med ny generator och arbete gick på 7234kr

Bilen går som den ska nu i alla fall smile

199 Inlägg
25 november 2011
#6
MrPontus skrev:
Volvo-lollungen skrev:
Antagligen, alternativt kolen.....

Eller laddningsregulatorn..

Men nu var det hela generatorn som var kass och behövde bytas,det konstaterade Bilia efter 900kr i felsökningsavgift (obligatoriskt verkade det som...)
hela kalaset med ny generator och arbete gick på 7234kr

Bilen går som den ska nu i alla fall smile

oh my god....  när du själv konstaterade att det var generatorn som var pajj.. varför leta du inte på en på skroten och böt själv? alt. lät någon bekant byta den för en tusenlapp.

69 Inlägg
27 november 2011
Trådstartare
#7
kiorf skrev:
MrPontus skrev:
Volvo-lollungen skrev:
Antagligen, alternativt kolen.....

Eller laddningsregulatorn..

Men nu var det hela generatorn som var kass och behövde bytas,det konstaterade Bilia efter 900kr i felsökningsavgift (obligatoriskt verkade det som...)
hela kalaset med ny generator och arbete gick på 7234kr

Bilen går som den ska nu i alla fall smile

oh my god....  när du själv konstaterade att det var generatorn som var pajj.. varför leta du inte på en på skroten och böt själv? alt. lät någon bekant byta den för en tusenlapp.

Tyvärr så har jag ingen i min bekantskspskrets eller någon annan verkstad som jag skulle våga låta skruva med min bil.
jag behövde bilen till och från jobbet dagarna som varit, så jag här inte tyckt att dom billigare alternativen har varit något alternativ.

Bilia har alltid varit skysta mot mig, förra i våras bjöd dom på bärgning och 3/4 av kostnaden för en reparation för att jag nyligen hade servat bilen.
min förra bil (740GLT) bjöd dom på 2x provkörning, +felsökning + fyllde upp växellådan med olja från tom till full helt gratis, och då hade jag inget annat arbete som jag betalade för.

Men visst, jag får väl ta mig mod att försöka göra det själv nästa gång smile

9 Inlägg
28 januari 2012
#8
Har samma sak fast när jag gasar och turbon börjar ladda så blöddrar den, hade du de också på din ?


MrPontus skrev:
Hej, jag har en 855 GLT -97
i förrgår när jag körde hem så tändes dom flesta lamporna i instrumentpanelen under färd, dom tändes ungefär som det blir när man får kärringstopp, fast motorn går ju fortfarande.

jag tror att det inträffade när jag körde över ett gupp (körde max 20 över guppet)

*lamporna lyser konstant även om man slår av och på bilen
*jag har kopplat in en felkodsläsare, men det står att jag INTE har några fel/felkoder
*under natten som var så kopplade jag även ur batteriet, men lamporna lyser idag i alla fall...

har någon någon idé på vad som kan vara fel eller vad jag kan göra innan jag lämnar bilen på dyr felsökning hos Bilia?

jag bifogar bilder på hur det ser ut, spolarvätskelampaan lyser, spolarvätskan är full, bensinlampan lyser, men jag har mer än 50 liter i tanken, bilen är nyligen servad och inga lampor är trasiga
en annan sak jag noterade var att lampan för handbromsen lyser olika starkt beroende på om jag drar åt handbromsen eller ej.
själva motorlamporna lyser inte :S
http://img36.imageshack.us/img36/8281/img20111120200330.jpg
http://img406.imageshack.us/img406/5275/img20111120200337.jpg

69 Inlägg
31 januari 2012
Trådstartare
#9
Blapunkt skrev:
Har samma sak fast när jag gasar och turbon börjar ladda så blöddrar den, hade du de också på din ?

nej, min gick precis som den skull oavsett varv, förutom att generatorn var död och inte laddade


Sök