3149
Sök

Spela på två talspolar.

47 Inlägg
1 februari 2012
Trådstartare
hej jag har en bas med två talspolar, två på ena sidan och två på andra. när man har kopplat in på alla fyra kortsluts bara basen, funkar det lika bra att bara spela på dom två till höger tex?

21 761 Inlägg
1 februari 2012
Nu tror jag nog att någonting är lite galet. Skriv vad basen heter och modellnamnet, då kan folk kolla upp mera. smile

47 Inlägg
1 februari 2012
Trådstartare
kanske bara är två talspolar, men det är fyra ingångar, två på varje sida smile mds x-ite 12"

Gladen Audio
2 388 Inlägg
1 februari 2012
en + (röd) o en - (svart) på varje sida antar jag? alltså totalt två spolar och då inte konstigt du kortsluter den om du kopplar ihop alla anslutningar smile

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

47 Inlägg
1 februari 2012
Trådstartare
ja, det är en röd och en svart på varje, och har kunnat spela på en plus och en minus på ena, och en plus och en minus på andra utan problem förut, alltså haft två plussar och två minus?

21 761 Inlägg
1 februari 2012
Det är två talspolar, en på varje sida. Det du troligen råkade göra var att koppla dem i motfas med varandra, då står konen still när man spelar musik eftersom talspolarna försöker röra konen åt varsitt håll. Skifta plats på på kablarna vid ena sidans plus och minus, då borde det funka igen. smile

Eller förresten, hur ville du egentligen koppla basen och hur många kanaler har steget som du använder?
Senast redigerat av Drönirettab (1 februari 2012)

47 Inlägg
1 februari 2012
Trådstartare
jag hade den inkopplad, funkade klockrent i nån månad, sen slutade den bara spela och jag felsökte, och märkte att det gick att spela med den ifall man bara hade i två av kablarna, så den kortsluts nånstans inne i basen. så skifta kablarna hjälper nog inte.

21 761 Inlägg
1 februari 2012
Okej. Om du enbart kopplar in de två anslutningarna på den sida som inte verkar fungera, låter det fortfarande ingenting då?

I så fall har du nog bränt/kortslutit just den talspolen. Du kan mäta vilken resistans det är i varje spole med hjälp av multimeter och på så sätt se om någonting verkar fel, koppla bort alla högtalarkablar från basen innan du mäter. smile

47 Inlägg
1 februari 2012
Trådstartare
Nej asså, det funkar ifall man ansluter till plus och minus på vänster sida, och det funkar plus och minus på höger sida. men när jag har kopplat in båda plussarna och båda minusarna kortsluter den direkt basen ska börja i låten. men ifall du bara har i en talspole funkar den. går det att spela på en spole? låter det lika bra?

21 761 Inlägg
1 februari 2012
Vad händer egentligen när den "kortsluts", lyser en protectionlampa på slutsteget och basen tystnar?
Vad heter slutsteget som driver basen?
Hur har du kopplat in högtalarkablarna på själva slutsteget?

Känns lite förvirrande, därför måste vi nog ta med allting. Basen har iaf dubbla 4 Ohms spolar, så mycket vet vi. smile

47 Inlägg
1 februari 2012
Trådstartare
slutsteget är ett mds x-ite monoblock.
Jag har en sån där bass boost kontroll, en skruv där man kan justera basen från förarplatsen, den ska lysa när basen har kontakt med slutsteget antar jag. jag tyckte det var lite bas och kollade på lampan, den var släckt. det var då jag märkte att basen var pajj.

boosten är igång hela tiden tills basen går igång i en låt, då släcks lampan på boosten och basen är stendöd. det lyser inga "dåliga" lampor på steget. därför tänkte jag att det måste vara basen, och det har jag ju kommit fram till när jag felsökt den, eftersom den bara klarar av att spela på en spole. har kopplat in kablarna till basen direkt in på steget, ja.

men, funkar det att spela med en spole, eller låter det kasst? för ifall det inte är nån skillnad så spelar det ju egentligen ingen roll smile
Senast redigerat av experior (1 februari 2012)

21 761 Inlägg
1 februari 2012
Det funkar att spela på en spole, men dels tål basen mindre effekt och dels förändras ljudåtergivningen eftersom parametrarna ändras.

Fast det är inte huvudproblemet, jag tror att strömförsörjningen är åtminstone en av bovarna. Sedan är även själva bass boost ett problem i sig själv också, en sån funktion ställer lätt till problem eftersom slutsteget stressas enormt vid vissa basfrekvenser. Kombinerat med otillräcklig spänning till steget kan det göra att bas och/eller slutsteg går sönder, av den anledningen bör man undvika allt som heter bass boost.

Inget verkar vara trasigt på basen eftersom båda talspolarna bevisligen fungerar och att du har kört med samma inkoppling ett tag, därför är det dags att mäta spänningen direkt på slutstegets plint där strömkablarna sitter. Mätningen ska göras när du spelar musik, men börja med låg volym för att hinna stoppa upp när/om spänningen har tendens till att märkbart sjunka. smile

Sök