2893
Sök

Var är dom gula pilarna på volvo kardan?

160 Inlägg
31 januari 2012
Trådstartare
#1
som rubrik lyder, har ett isär rivet kardan här hemma, och det MÅSTE ju tydligen sitta som de satt innan? och var kan jag hitta dom gula pilarna då? finns det inget sätt att komma förbi detta?

Varför hatar alla svenssons mig? :)

Pim_Pim
31 januari 2012
#2
Montera ihop kardanet sen provkör du, är det obalans så är det bara att riva ner kardanet, vrida ett splines och sätt ihop igen, sen är det bara att fortsätta tills obalansen är borta wink

160 Inlägg
31 januari 2012
Trådstartare
#3
ne men fyfan :S är de det enda som funkar? vart ska dom gula pilarna sitta från början då?

Varför hatar alla svenssons mig? :)

Pim_Pim
31 januari 2012
#4
Det ska vara två instansade pilar på var sida om splinsen, har du tur så finns det gul färg där med.
Annars så är det bara att göra så som jag sa.

klabbarpan
3 041 Inlägg
31 januari 2012
#5
Lämna in och få balanserad? Kostar nån krona men du slipper leva på en chansning


342 Inlägg
31 januari 2012
#6
ta en morakninv och skrapa bort skiten på kardan så hittar du en gul målad prick (stor som en enkrona ungefär) på varje del sätt ihop dessa i linje med varann = klart


160 Inlägg
31 januari 2012
Trådstartare
#7
mer exakt var ska jag skrapa? tack för svar!

Varför hatar alla svenssons mig? :)

160 Inlägg
31 januari 2012
Trådstartare
#8
sen balansera det ? jag går fordon som har både fordon och lastbilsverkstad så ska jag bara sätta skiten i svarven då eller ?

Varför hatar alla svenssons mig? :)

342 Inlägg
31 januari 2012
#9
på främre kardan ska du ha gula markeringen på "röret" precis före stödlagret
bakre markeringen ska vara  på "röret" precis innan mittre knutkorset. 

skrapa hela kardan annars så hittar du dem...  skrapa inte för hårt bara så dom åker med.....


160 Inlägg
31 januari 2012
Trådstartare
#10
tror just jag hittade en smile

Varför hatar alla svenssons mig? :)

342 Inlägg
31 januari 2012
#11
trevligt..   har haft nere skiten på den bilen innan..  du köpte den av min lillebror...


160 Inlägg
31 januari 2012
Trådstartare
#12
jasså? haha har den gått hårt eller? big_smile

Varför hatar alla svenssons mig? :)

342 Inlägg
31 januari 2012
#13
körd som en volvo ska köras..  hårt och bestämmt tongue hehe


160 Inlägg
31 januari 2012
Trådstartare
#14
finns de bilder på den nånstans?  han diffar hela tin tongue  trökigt att din broder skruva mätarn pån bara. vad bytte du när du hade ner kardan?

Varför hatar alla svenssons mig? :)

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
31 januari 2012
#15
Viktigast är att korsen linjerar med varann, sen om främre delen hamnar halvvarvet fel jämfört med innan är inte jättekatastrofen. Att prova sig fram genom att vrida splines för splines är helt fel väg att gå. Sen går en kardan balansera monterad på bilen med hjälp av stadiga pallbockar, en lyhörd kamrat bakom gaspedalen, tuschpenna och slangklämmor.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

160 Inlägg
31 januari 2012
Trådstartare
#16
hotrodder: på 740is kardan sitter båda korsen på samma kardan, vilket gör att dom linjerar ju redan? utvecka gärna hur man ska gå vidare med tuschpennan du prata om smile tackar för svar!

Varför hatar alla svenssons mig? :)

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
31 januari 2012
#17
Daniieel skrev:
hotrodder: på 740is kardan sitter båda korsen på samma kardan, vilket gör att dom linjerar ju redan? utvecka gärna hur man ska gå vidare med tuschpennan du prata om smile tackar för svar!

Ok, fick för mig att den var delbar precis som på 14-240. Du lägger dig under bilen samtidigt som en person kör bilen på växel, därav kravet på stadiga pallbockar. Kolla visuellt om kardan kastar fram eller bak och lägg tuschpennan mot golvet. Tricket är att hålla pennan stadigt och föra spetsen sakta mot kardanaxel så den nuddar och ritar på "axelns tunga sida" Stanna sedan bilen, dela en slangklämma i samma dimesion som axeln och montera den runt axeln med skruven mitt emot tuschmärket. Man använder alltså slangklämmans skruvsegment som vikt. Provkör igen och kolla hur mycket axeln kastar med slangklämman på plats. Ev. kan man få vrida den några grader fram och åter men denna "bonn balansering" funkar faktisk kalas om man har lite känsla.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

1 Inlägg
5 februari 2012
#18
Hej Daniel du bör hitta hur den satt förut och att balansera en delbar kardan med slang klammer är nästan omöjligt  lite lättare på en kardan som inte är delad men det går aldrig att få det riktigt bra  för du vet ju inte hur mycket vikt du ska ha  och det sliter på kors och splince redan med lite obalans som du inte känner i bilen


Sök