3330
Sök

Citroen C5 Trycker olja ur oljesticks hålet.

33 Inlägg
5 februari 2012
Trådstartare
Tjenare!
Som sagt så har morsan en Citroen C5 som trycker olja ur oljesticks hålet.. Vad kan vara prolemet? Igensatt vevhusventilation, Gången topppackning eller några andra idéer? Bilen går bra i övrigt..

// Robin
Senast redigerat av Mr_Nozz (5 februari 2012)

182 Inlägg
5 februari 2012
hål i en kolv .. kompressionen  går igenom kolven och skapar ett högt tryck i vevhuset som trycker upp stickan för det är det enda ställe det kan komma ut ...

auktoriserad återförsäljare av Eurol oljor www.jigabshoppen.se

33 Inlägg
5 februari 2012
Trådstartare
jigab skrev:
hål i en kolv .. kompressionen  går igenom kolven och skapar ett högt tryck i vevhuset som trycker upp stickan för det är det enda ställe det kan komma ut ...

Känns som att bilen borde gå skit isåfall, glömde skriva det men det går som den ska i övrigt..

182 Inlägg
5 februari 2012
nja inte så säkert .. att tappa 1kg i komp är inte så farligt  men att få ett kilo över tryck i vevhuset desto värre -- försök få på en mätare på oljestickan å se vilket vevhus tryck du har .

67 Inlägg
5 februari 2012
täppt vevhusventelation!!!

hål i en kolv (vilket det aldrig skulle bli på en "vanligt" kör sugis), kass toppackning eller otäta kolvringar hade gjort att den missade vilket jag vet att du hade märkt av isf skalis lille:)

Sitter antagligen en lite plast "dosa" i framkant på motorn som är full med "klägg" som upp står av kondens när det skiftar mellan varmt och kallt, och när det blir minus så fryser "klägget" = över tryck i vevhuset.
bara lossa och göra rent så kan jag nästan lova att den går som en klocka igen wink
Senast redigerat av Stridh (5 februari 2012)

182 Inlägg
5 februari 2012
vi hoppas väl på det ..

164 Inlägg
5 februari 2012
med tanke på att det blivit kallt skulle jag kolla att vevhusventilationen inte är frusen, c5 har ju vevhusventilationen på framsidan av motorn= kall fartvind

Sök