2910
Sök

Har kört med Klimatanläggningen på, får ej vara på under -3 grader, vad kan ha hänt ?

72 Inlägg
19 januari 2012
Trådstartare
Hej, jag har glömt att man inte fick ha klimatanläggningen på i bilen under 3 minus grader. Nu har jag kört så i början på dec innan det frös på och min cupe värme är helt död, inga fläckar alls går. Vad kan ha hänt och hur fixar jag till detta ?? Hittade info om att den kan frysa men vad blir förstört ?

Mvh Magg0t

Stockholm Streetrace Crew
160 Inlägg
19 januari 2012
Fläktmotståndet brukar gå sönder på BMW som gör att fläkten stannar.

På moderna bilar så slår elektroniken själv av ac vid en viss temperatur så de ska inte vara någon fara.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
19 januari 2012
Futopia skrev:
Fläktmotståndet brukar gå sönder på BMW som gör att fläkten stannar.

På moderna bilar så slår elektroniken själv av ac vid en viss temperatur så de ska inte vara någon fara.

Om motståndet pajjar brukar ju fläkten endast gå på MAX, vet inte hur det är på BMW men normalt är det så.
Tror mer att fläktmotorns kol är dåliga.

Jo, under +5c är det väl normalt att kompressorn inte startar, så borde inte vara pga det fläkten inte går.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

72 Inlägg
26 januari 2012
Trådstartare
Aha, så jag bör testa byta ut fläkten ?

1 283 Inlägg
26 januari 2012
Magg0t skrev:
Aha, så jag bör testa byta ut fläkten ?

Testa ställ den i ett varmgarage över natten och se om den funkar på morgonen igen?
Tänke ifall det som sagt är en sån spärr som nämnts så är ju det ett sätt att testa.

72 Inlägg
3 februari 2012
Trådstartare
Jag har testat det, men ända som får den att gå är att låta den stå i typ ett dygn under -10 för då går fläkten igen. Känns inte som att kolen i fläkten beter sig på det sättet ?

Dock har jag nu på senare tid fått ett knakande oregelbunden ljud, låter som en kontakt som ligger och slår, kan det vara sammanhängande på nått sätt ? Vet inte riktigt hur jag ska komma åt för ljudet är mellan torpedväggen och inne i bilen men jag ser inget under ratten eller från motorrummet.....

Fri fart för ett fritt folk!
14 167 Inlägg
3 februari 2012
påståndet att ac skulle gå sönder om den används vintertid är verkligen sååå långt från sanningen

anledningen till att det blir strul efter vintern är tvärsom ac används ej och detta gör att den börjar läcka och man står med ett tomt system

så man bör tvinga igång den ett par gånger varje vinter för att den ska må så bra som möjligt

förövrigt låter det som ett fel på fläkten före något annat möjligen en kall lödning som ger detta problemet
men att du haft ac knappen på hela vintern kvittar

Kör fort så hinner inget hända...

72 Inlägg
6 februari 2012
Trådstartare
Okej okej, kollar man det på typ bilelektro eller finns det någon smart sak att testa på egen hand för att se vad som är ?

Sök