3093
Sök

Bilen startas inte med full batteri -20C

8 Inlägg
6 februari 2012
Trådstartare
#1
Hej.
Bilen har stått ute i -31 i fyra dagar nu utan mv men batteriet har jag haft inne på laddning hemma.
nu är det -20. och satte batteriet i bilen och mjääää mjä mjäää låter den. Efter 5 försök tik tik tik tik låter det. Ett bra batteri töms inte på bara 6-7 försök eller?

Är det batteriet som e kass?
Vad ska jag göra nu? Behöver bilen liksom.
Känner ingen i pite heller som ska dra igån den.

tack
Senast redigerat av lasermannen90 (6 februari 2012)

4 Inlägg
6 februari 2012
#2
Tjejen drog ut elen så batteriet har inte laddats

felkoppling du har kopplat fel

du har laddat sönder batteriet

batteriet suger-- även om du laddar det fullt så droppar volten under 12 efter en kort stund, vilket betyder batteriets capacitet är under 10% av original.

Toyota MR2 Roadster, Fiat Coupe 16V Turbo, Peugeot 206
bäst: Peugeot 206 90hp! :). alla är snabba fast bäst ax på d andra.

38 Inlägg
6 februari 2012
#3
Köp nytt batteri! . Mitt är värdelöst med under vintern. Laddas ur på 2 dagar i 25 minus .

8 Inlägg
6 februari 2012
Trådstartare
#4
mätte volten nyss. 12,7 V var det.
försökte starta två ggr, den går runt men startas int.
mätte volten igen. 12,3 V var det.

kasst batteri?
jag måste va säker innan jag köper. Det kostar ju tusan vet du 1100 en VARTA

38 Inlägg
6 februari 2012
#5
lasermannen90 skrev:
mätte volten nyss. 12,7 V var det.
försökte starta två ggr, den går runt men startas int.
mätte volten igen. 12,3 V var det.

kasst batteri?
jag måste va säker innan jag köper. Det kostar ju tusan vet du 1100 en VARTA

Be nån granne komma förbi ? Om du inte bor allt för långt från en mack som är bemannad kan du fråga om en booster de brukar låna ut dem

2 401 Inlägg
6 februari 2012
#6
lasermannen90 skrev:
mätte volten nyss. 12,7 V var det.
försökte starta två ggr, den går runt men startas int.
mätte volten igen. 12,3 V var det.

kasst batteri?
jag måste va säker innan jag köper. Det kostar ju tusan vet du 1100 en VARTA

Det är kasst eller slut på vatten


Forummoderator
18 008 Inlägg
6 februari 2012
#7
Att volten pekar på att batteriet mår bra är ingen bra måttstock. 12.7 indikerar förvisso att det är fullt men bara några varv på starten och 12.3 sen betyder att det är helt kört.

Ett bra batteri ska klara mycket mer innan det ger upp.

Förra vintern hade jag en 300D med 3 taskiga glödstift. Den fick gå på startmotorn 30-45 sekunder innan den gick för egen maskin. Varje dag under -15 till -18 grader vissa dagar.

Du behöver inte köpa ett Varta för en fyrsiffrig summa. Biltema eller Mekonomen har billigare. Man kan även krypa ner i Ah men på egen risk... Jag hade ett dåligt 105A i bilen och bytte till ett Biltema 65A och det gick utmärkt men kanske inget jag skulle åka på skidsemester med...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

21 761 Inlägg
6 februari 2012
#8
Om man låter startmotorn driva runt en så kall motor ett antal varv och dessutom gör det i två omgångar, då tycker inte jag att det låter lite med 12,3 V om man mäter nästan direkt efter det sista startförsöket. Fast spänningen borde sedan stiga någon tiondel till, åtminstone om startförsöken var ganska korta. Frågan är ju även hur länge han nötte på startmotorn och hur stort batteriet är.

Men om det nyladdade batteriet "gav upp" efter 6-7 startförsök och att varje startförsök inte var mer än kanske 10-15 sekunder, då känns det förstås som ett dåligt batteri. smile

8 Inlägg
6 februari 2012
Trådstartare
#9
Whermacht skrev:
lasermannen90 skrev:
mätte volten nyss. 12,7 V var det.
försökte starta två ggr, den går runt men startas int.
mätte volten igen. 12,3 V var det.

kasst batteri?
jag måste va säker innan jag köper. Det kostar ju tusan vet du 1100 en VARTA

Be nån granne komma förbi ? Om du inte bor allt för långt från en mack som är bemannad kan du fråga om en booster de brukar låna ut dem

Tack för tipset. Ringde mekonmen och en snäll kille kom och försökte med allt han kunde. startkablar , booster osv.
Han sa att jag måste ha mv då motorn är för kall.

Då for jag å köpte en 25m kabel för 250kr från DollarStore. Snodde el från en annan och mv och kv var på i 2,5 timmar. Det startades tyvärr inte. Jag tänkte på att strömmen i batteriet är 0.
Hämtade hem batteriet för att ladda den nu över kvällen. Och testa imorgon.
I värsta fall så måste jag bogsera bilen till ett varmgarage och köpa ett nytt batteri.

Ifall jag måste köpa ett batteri så köper jag en VOLVO. Har hör att dem är bra. Dessutom så har jag volvokort så det blir billigare. Närmaste biltema är i luelå. kosta 200 kr i bensin så det är bättre att köpa antingen från mekonomen eller volvo.

Så jäkla tråkig. f*cking minus grader.

edit: Någon i piteå som kan bogsera mig från öjebyn till piteå centrum i något värme garage? slant får du väl om du vill. Det skulle va mycket schysst av dig.
Senast redigerat av lasermannen90 (6 februari 2012)

21 761 Inlägg
6 februari 2012
#10
Du har ju både Mekonomen och Autoexperten där på industriområdet, Varta ska dessutom finnas hos Autoexperten vad jag vet. smile

Vilken bil har du?

Om motorvärmaren nu har varit i 2,5 timmar så borde den rimligtvis gå att få igång med starthjälp tycker jag, måste väl finnas någon du kan få hjälp av. smile

Forummoderator
18 008 Inlägg
6 februari 2012
#11
Drönirettab skrev:
Du har ju både Mekonomen och Autoexperten där på industriområdet, Varta ska dessutom finnas hos Autoexperten vad jag vet. smile

Vilken bil har du?

Om motorvärmaren nu har varit i 2,5 timmar så borde den rimligtvis gå att få igång med starthjälp tycker jag, måste väl finnas någon du kan få hjälp av. smile

Absolut. Om så bara motorn orkade 4-5 varv så borde den hoppat igång. Hmm... Har den blivit sur avhjälps detta med gaspedalen tryggt placerad i botten inför start.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök