Sen även blockvärmare som jag hittade på mekonomen för 1249kr som är av märket Defa.
Märken spelar ingen som helst roll för mig, har bra erfarenheter av båda. MEN får verkligen slangvärmaren rätta cirkulationen utan en pump? Samt, vart ska man motera slangvärmaren på en Audi B6 för att få bästa möjliga uppvärmning? Bruksanvisningen var ju inte det lättaste att förstå..
Valet är enkelt då pris samt resultat verkar vara mer tilldragande åt Slangvärmar-hållet. Men blockvärmaren är ju lite enklare att montera.
Någon som monterat slangvärmare på en B6?
Någon som vet vilken butik som är överlägset billigast eller är det snarlika priser överallt?
Slangvärmaren är nog enklst att montera, då kapar man en bit av slangen och sätter dit värmaren med klämmor. Blockvärmaren måste monteras i blocket, och då måste man få ut en frostplug, inte alltid lätt. Slangvärmaren ska monteras på den nedersta slangen, nära blocket, men man ska följa den medföljande anvisningen självklart.
Slangvärmaren är nog enklst att montera, då kapar man en bit av slangen och sätter dit värmaren med klämmor. Blockvärmaren måste monteras i blocket, och då måste man få ut en frostplug, inte alltid lätt. Slangvärmaren ska monteras på den nedersta slangen, nära blocket, men man ska följa den medföljande anvisningen självklart.
Nej blockvärmaren till denna modell går ut på att man lägger på någon värmeledande pasta på blocket och skruvar fast värmaren utanpå med färdiga skruvfästen. Tvivlar på bra värme av det!
Men hur vet man vart cirkulationen blir bäst av slangvärmaren? Samt att det ska stämma med rätt dimension på slangen...
Monterat och klart! MEN skulle lufta efter och lyckades knäcka en koppling precis bredvid ena kylarslangen (den med lufthålet) som går genom torpedväggen. När den sprack började tomgången bli orolig och den gav ett pysande ljud. Vad är det jag förstört? Slangen går från sidan av topplocket till klumpen under bromsvätskebehållaren.
om "klumpen" är bromservot måste det ju vara vacumslangen till bromsservot, sprack själva slangen? inte nån plastkoppling?
Det är mycket möjligt!
Den går från en koppling bredvid topplocket, och in i "dropplisten". Där är den skarvad precis i väggen och fortsätter in till "klumpen" under bromsvätskebehållaren. Det var själva plastbiten närmast klumpen som gav vika när jag äntligen fick lös kylarslangen för att kunna lufta.
Har sökt runt men vet inte vad slangen kallas.. Vad brukar dessa ligga under på hemsidor?
Om man nu skulle få tag i en ny, är detta något som måste luftas eller liknande? Med tanke på att det pös ut ett jäkla tryck när den gick av!
är det servot är det bara att byta slang och köra, har du testat om bromspedalen blivit trögare? för det blir den om det läcker där
Nej det har jag förvisso inte... Är på jobbet nu så ska kika på det när jag kommer tillbaka till garaget! Men mekonomen har öppet till 16:00 idag. En sån här slang, är det något de kan ha på laget samt vad är det man ska fråga efter? Kallas de bara för vakuumslang? Hittar inte något sådant på deras hemsida nämligen..
Finns att köpa på närmsta auktoriserande VGS handlare, (VAG). Och om du säger vart den sitter samt tar med bild eller art nr: 8E1611931Q så borde du få rätt slang direkt.
Tror knappast mekonomen osv har denna slang att köpa.
Finns att köpa på närmsta auktoriserande VGS handlare, (VAG). Och om du säger vart den sitter samt tar med bild eller art nr: 8E1611931Q så borde du få rätt slang direkt.
Tror knappast mekonomen osv har denna slang att köpa.
Okej! Ja vi får se, provar mekonomen efter jobbet. Annars får det bli Berners imorgon och tömma plånkan!
Räkna med iaf med minst 500kr för slangen om du inte hittar den på mekonomen.
För att sätta punkt på denna tråd så åkte jag till Berners och beställde denna slang till ett pris av cirka 380kr. Den fanns alltså inte på Mekonomen. Jag skulle förhoppningsvis kunna hämta ut den på Berners om 2 dagar.