2820
Sök

Vilken topp är bäst? 530 el. 531?

Personbils tekniker
238 Inlägg
3 februari 2012
Trådstartare
#1
Hejsan, sugen på att få 940n att gå lite värre till sommaren och
har blivit erbjuden en 531 topp med vx3 kam.

Har en 530 som är portad både insug och avgas med vx kam som sitter på nu.


Så vad tror du? Är det onödiga pengar?


Vill INTE ha svar från nån som INTE kan! wink

Mvh Patric

https://www1.garaget.org/archive/10/9386/175886/175886-2340676.jpg


347 Inlägg
3 februari 2012
#2
Skulle det visa sig att du inte får mer effekt med 531 toppen så kan du ju sälja den vidare. smile

Sorry. Såg nu att du inte ville ha svar från nån som inte kan. wink
Senast redigerat av Enchzzz (3 februari 2012)


Personbils tekniker
238 Inlägg
3 februari 2012
Trådstartare
#3
Enchzzz skrev:
Skulle det visa sig att du inte får mer effekt med 531 toppen så kan du ju sälja den vidare. smile

Sorry. Såg nu att du inte ville ha svar från nån som inte kan. wink

Sant! men du kan väl? Måste ju dra dig så lär trimma för fullt nu! smile


347 Inlägg
3 februari 2012
#4
Purrre skrev:
Enchzzz skrev:
Skulle det visa sig att du inte får mer effekt med 531 toppen så kan du ju sälja den vidare. smile

Sorry. Såg nu att du inte ville ha svar från nån som inte kan. wink

Sant! men du kan väl? Måste ju dra dig så lär trimma för fullt nu! smile

Jaha du, tveksamt om jag ska låna ut nåt chip då. wink


164 Inlägg
3 februari 2012
#5
sålänge de mesta är orginal är väl knappast toppen det viktigaste? speciellt inte om du redan har portad topp...

vad vill du göra och hur mycket effekt vill du/ska du ha?


2 452 Inlägg
3 februari 2012
#6
om du nu har en topp som är såpass portad o klar o med en bra kam så hade inte jag gjort det...jag tror på onödiga pengar då du har en fin omgjord topp redan,göra samma jobb på 531 för dyra pengar nja ...

döden kommer tillbaka

131 Inlägg
3 februari 2012
#7
jag tycker vi byter, å provar med 531an tror inte du blir miss nöjd. kostar ju bara 1500 + toppackning. för man vet ej hur dom har portat den 530toppen. smile


Automationselektriker och Svetsare
111 Inlägg
7 februari 2012
#8
titum: Såvitt jag vet är toppen bland de viktigaste delarna vid trimning av en 4-taktare, rätta mig gärna om jag har fel.

Håller med Martin89, det är ju bara att prova, du får ju igen pengarna om du säljer den sen, du förlorar ju bara det du lägger ut på packningar om du byter tillbaka till 530. Och har inte du eller en trimfirma gjort arbetet på 530n så är det förmodligen bara skräp, ska dock inte säga med säkerhet att det är så!


77 Inlägg
7 februari 2012
#9
Toppen har väldigt stor betydelse för effekten, men det finns ingen mening med en 531 topp så länge som du inte har en vassare kam som klarar högre varv. Kanalerna i en 531:a blir för stora för lägre effektuttag, något som försämrar gashastigheten och ger dig sämre effekt på dom lägre varven, dom du kör motorn på med denna kam. Ett bra tips är att du går in på Sävarturbo och kollar vad dom har att säga. Har du inget emot engelska kan det amerikanska volvoforumet Turbobricks kanske vara till hjälp.
Senast redigerat av 3CSi (7 februari 2012)

Automationselektriker och Svetsare
111 Inlägg
7 februari 2012
#10
Jag har själv kört med både 530 och 531 med vx3, såvida han inte kör med en sugmotor så skulle jag säga att det är bra kam för ändamålet, dock trivdes jag bättre med A-kam som hade sämre botten men drog långt. Men med 531 och vx3 hade man bra bottenvrid och den drog till ca 4800 varv och tappade lite efter det (Laddtrycket sjönk ca 0.2 bar), A-kammen drog ända till varvstoppet men gick sämre upp till ca 2000 varv!
Dock var detta på min motor, kan ju bete sig annorlunda för någon annan som inte har exakt samma setup.
Senast redigerat av strande (7 februari 2012)


77 Inlägg
7 februari 2012
#11
För turbo är det en helt annan sak, eller i alla fall till viss del. 531:an passar med liknande setup bättre till turbo än till sugmotor eftersom samma kam klarar cirka 1000 varv mer med turbo. Man kommer då högre upp i registret och använder sig då av dom större kanalerna i 531:an.

Automationselektriker och Svetsare
111 Inlägg
7 februari 2012
#12
Exakt, jag vet dock inte om han kör turbo eller sug då han inte skrivit det, men jag antar turbo eftersom han äger en 940 turbo tongue Samt att det ser ut som ett tryckrör som går från avgassidan på toppen på bilden i första inlägget tongue


77 Inlägg
7 februari 2012
#13
Möjligheten finns ju. tongue I såna fall borde 531:an vara mycket lämplig för ändamålet.

131 Inlägg
7 februari 2012
#14
Han kör med turbo. sitter 19t turbo med vinkladeavgashuset. å så är grenröret lite portat.smile


Automationselektriker och Svetsare
111 Inlägg
7 februari 2012
#15
Jag tror ju att 531an är roligare iallafall! Har du tillgång till flödesbänk kan du ju kolla din 530, är det mindre än 160 cfm så är 531 bättre då den ligger på 165-175 cfm.



Sök