2962
Sök

Golf 3 -97, blandat blå o röd glykol.....farligt?

15 Inlägg
5 februari 2012
Trådstartare
#1
Hej det är så att jag fick lite panik imorrse när det var -20 grader och ja insåg att ja hade för lite kylarvätska i bilen, då åkte jag till närmsta affär där va ICA och köpte deras Enda glykol där det inte stod vilken färg eller liknanade det var.
Sen när jag börja hälla i den i kylarvätska behållaren så insåg jag att det var blå glykol och jag har alltid haft röd innan, han väl få i ungefär 1 halv liter som mest och läste sedan oroligt runt på internet och märkte att de flesta sa att man absolut inte ska blanda röd och blå glykol, är det någon som kan ge någon kommentar ang detta?
Och möjligtvis om jag isf behöver tömma precis hela systemet eller bara kan tömma den övre delen av det? känns som att de mesta ligger kvar i behållaren där man fyller på. för jag körde bara hem med bilen efteråt, ca 300m. sen har den stått.


Redigerat rubriken.
mvh jonTe/moderator

Forummoderator
26 369 Inlägg
5 februari 2012
#2
Blå och grön går oftast att blanda. Röd är till VAG-motorer, och ska inte blandas.
Någon får rätta mig om jag har fel.

Hade jag varit du, hade jag tömt ur hela systemet och fyllt på med ny, fräsch glykol/vattenblandning av rätt sort.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

204 Inlägg
6 februari 2012
#3
är väl igentligen inte så bra att blanda några typer av glykol alls? vet iallfall att om man blandar röd och blå så börjar det fräta på alu toppar så skulle göra som "mack" säger och köra i allt nytt!

"If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling."

fälg fantast
1 086 Inlägg
6 februari 2012
#4
din topp mår inte bra alls av detta, du skall ha röd glykol, snarast

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71

15 Inlägg
7 februari 2012
Trådstartare
#5
okej, är det krångligt att tömma ur hela systemet då? vilka "slangar + pluggar" tar man ur för o tömma hela då?
Senast redigerat av jockesson019 (7 februari 2012)

204 Inlägg
7 februari 2012
#6
borde räcka med att ta bort undre kylarslangen på kylaren så har du tömt det mesta:)

"If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling."

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
7 februari 2012
#7
jockesson019 skrev:
okej, är det krångligt att tömma ur hela systemet då? vilka "slangar + pluggar" tar man ur för o tömma hela då?

Ta bort undre kylarslangen och tappa ur rubbet. Fyll upp med vanligt vatten och vrid upp kupevärmen på max. Kör motorn tills övre kylarslangen blir varm och tappa ur rubbet igen. Gör om samma procedur en eller två gånger till så har du garanterat tömt systemet på all gammal kylvätska. Tänk på att lufta ur systemet med att varmköra med avtaget kylarlock tills termostaten öppnar.
Senast redigerat av hotrodder (7 februari 2012)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab


Sök