4052
Sök

Portning topp 530

22 Inlägg
5 februari 2012
Trådstartare
#1
Tja som rubriken säger så tänkte ja porta ut min 530 undrar hur mycket man vågar ta? En kompis har 19t med han sa att ja inte skulle använda 531 toppen för de lirade inte bra ihop. att porta original toppen var bättre så kör på detta ! Kan detta stämma?smile


Adrenaline Junkie
264 Inlägg
6 februari 2012
#2
då kan du hälsa till din kompis att han får läsa på lite mer smile


347 Inlägg
6 februari 2012
#3
Diss skrev:
då kan du hälsa till din kompis att han får läsa på lite mer smile

Precis. Blev stor skillnad då jag bytte från 530 till 531 topp och jag kör med 19t turbo.


2 230 Inlägg
6 februari 2012
#4
är bara att kolla på hur kanalerna ser ut i 531 jämfört med 530 så förstår ju alla att 531 är mycket bättre smile
visst gåre få en 530 bra, men köp en 531 så är den redan bra och går att få riktigt bra så att säga tongue

så kan det vara då det inte blev som det skulle

22 Inlägg
6 februari 2012
Trådstartare
#5
Får se lite hur ja gör!smile


Adrenaline Junkie
264 Inlägg
6 februari 2012
#6
behövs en del jobb på en 530 för att få den likvärdig en 531, har dock en 530 själv som flödar bättre än en 531a wink


Automationselektriker och Svetsare
111 Inlägg
7 februari 2012
#7
Jag bytte till 531 och det blev märkbar skillnad på effekten, bilen drog iväg betydligt mycket fortare:P Men det är faktiskt bättre utformning på kanalerna på en 530 då den inte har en "svanhals" på insuget. Du vågar ta ganska mycket men du ska nog inte överdriva:P Kör du sugmotor eller turbomotor? På en turbomotor är det ju inte så mycket som kan gå fel då man kanske tappar lite på botten. Men på en sugmotor kan det faktiskt bli så illa att bilen går sämre än innan om man gör fel!
Senast redigerat av strande (7 februari 2012)


Adrenaline Junkie
264 Inlägg
7 februari 2012
#8
strande skrev:
Jag bytte tioll 531 och det blev märkbar skillnad på effekten, bilen drog iväg betydligt mycket fortare:P Men det är faktiskt bättre utformning på kanalerna på en 530 då den inte har en "svanhals" på insuget. Du vågar ta ganska mycket men du ska nog inte överdriva:P Kör du sugmotor eller turbomotor? På en turbomotor är det ju inte så mycket som kan gå fel då man kanske tappar lite på botten. Men på en sugmotor kan det faktiskt bli så illa att bilen går sämre än innan om man gör fel!

hoppas du är trött eller nått för en 531 har j*vligt mycket bättre utformade kanaler än en 530 smile en 530 flödar ca 130-140 cfm jämfört med en 531 som flödar ca 165-175 cfm smile


Automationselektriker och Svetsare
111 Inlägg
7 februari 2012
#9
Diss skrev:
strande skrev:
Jag bytte tioll 531 och det blev märkbar skillnad på effekten, bilen drog iväg betydligt mycket fortare:P Men det är faktiskt bättre utformning på kanalerna på en 530 då den inte har en "svanhals" på insuget. Du vågar ta ganska mycket men du ska nog inte överdriva:P Kör du sugmotor eller turbomotor? På en turbomotor är det ju inte så mycket som kan gå fel då man kanske tappar lite på botten. Men på en sugmotor kan det faktiskt bli så illa att bilen går sämre än innan om man gör fel!

hoppas du är trött eller nått för en 531 har j*vligt mycket bättre utformade kanaler än en 530 smile en 530 flödar ca 130-140 cfm jämfört med en 531 som flödar ca 165-175 cfm smile

Jag syftade enbart på utformningen, raka kanaler är ju bättre att ha som grund än en kanal som går ner sen upp, antar att du har en del kunskaper, så du lär ju ha kollat in i på insugskanalerna på 531? Det är ju långt ifrån optimalt, men dom flödar bättre än 530, helt klart!big_smile
Dock tror jag att 530 raka kanaler är lättare att porta om man bara ska prova, men jag kan ju ha fel:P
Senast redigerat av strande (7 februari 2012)


Adrenaline Junkie
264 Inlägg
7 februari 2012
#10
strande skrev:
Diss skrev:
strande skrev:
Jag bytte tioll 531 och det blev märkbar skillnad på effekten, bilen drog iväg betydligt mycket fortare:P Men det är faktiskt bättre utformning på kanalerna på en 530 då den inte har en "svanhals" på insuget. Du vågar ta ganska mycket men du ska nog inte överdriva:P Kör du sugmotor eller turbomotor? På en turbomotor är det ju inte så mycket som kan gå fel då man kanske tappar lite på botten. Men på en sugmotor kan det faktiskt bli så illa att bilen går sämre än innan om man gör fel!

hoppas du är trött eller nått för en 531 har j*vligt mycket bättre utformade kanaler än en 530 smile en 530 flödar ca 130-140 cfm jämfört med en 531 som flödar ca 165-175 cfm smile

Jag syftade enbart på utformningen, raka kanaler är ju bättre att ha som grund än en kanal som går ner sen upp, antar att du har en del kunskaper, så du lär ju ha kollat in i på insugskanalerna på 531? Det är ju långt ifrån optimalt, men dom flödar bättre än 530, helt klart!big_smile
Dock tror jag att 530 raka kanaler är lättare att porta om man bara ska prova, men jag kan ju ha fel:P

kan ju säga som så att det finns ju en hel del att hämta i en 530 då. en jag känner fick upp sin 530 till 214cfm vilket är rätt sjukt smile min ligger på ca 180cfm (med orginal ventiler) vilket räcker långt och lite till smile men går att få 531an att flöda ännu mer smile och svanhalsen är bara bra för flödet så den ska man låta va kvar smile dedär med att 531an går ner sen upp är lätt fixat med lite plast smile


2 230 Inlägg
7 februari 2012
#11
Hur pass långt i effekt kan man gå med en 530topp då som är original innan den "stryper" både sugis och överladd.

eller kanske finns någon formel man kan räkna på?

så kan det vara då det inte blev som det skulle

Adrenaline Junkie
264 Inlägg
7 februari 2012
#12
Rojpen skrev:
Hur pass långt i effekt kan man gå med en 530topp då som är original innan den "stryper" både sugis och överladd.

eller kanske finns någon formel man kan räkna på?

sug toppar är ja inte så säker på, där är det ganska noga beroende på register, dock är en turbotopp lättare för där trycker de ju igenom luften. min 530 på ~180 cfm räcker till mina tänkta 400 bakhjulshästar iallafall smile finns massor med sidor angående portning smile


Automationselektriker och Svetsare
111 Inlägg
7 februari 2012
#13
Ja på sugmotorer så kan man tappa effekt i hela registret om man portar fel, i en turbo tappar man bara en del, oftast i botten eftersom det laddar mindre då.


1 758 Inlägg
7 februari 2012
#14
Diss skrev:
en 530 flödar ca 130-140 cfm jämfört med en 531 som flödar ca 165-175 cfm smile

Så stor skillnad är det inte. Upp till 4 mm lyft är de i princip identiska, med ett litet övertag för 530. Vid 8 mm lyft flödar 530 cirka 140 cfm mot 150 cfm för 531. Vid 12 mm lyft flödar 530 cirka 160 cfm och mot 180 cfm för 531.
Det sista man ska göra är dock att stirra sig blind på hur mycket toppen flödar statiskt. Är samma sak som att säga att en jätteturbo alltid är bättre än en som är mindre bara för att den kan flytta mer luft. Självklart handlar det om att hitta rätt balans för den motor man vill bygga.
Vill man bara ha högt flöde är 631 från den hatade B230K-motorn den klart bästa originaltoppen, den flödar betydligt bättre än 531.

Adrenaline Junkie
264 Inlägg
7 februari 2012
#15
530 cirka 160 cfm och mot 180 cfm för 531.

20cfm är rätt mkt smile vet att flödet inte är allt men min topp är byggd efter mina användnings områden smile


925 Inlägg
8 februari 2012
#16
Hur stor del av kamaxellyftet har man överhuvudtaget 12mm lyft eller mer?

Är hängiven läsare på Savar och vet att många gärna åker med 530 för att den är lämplig för Turbobruk. 531 gör sig bäst på rikigt höga ventillyft och höga varvtal.

Mats

22 Inlägg
8 februari 2012
Trådstartare
#17
Ja tror mats har rätt där! har med hört en del som sagt de!smile


Adrenaline Junkie
264 Inlägg
8 februari 2012
#18
japp smile en oportad 531 är bättre än en oportad 530, men en portad 530 brukar va bättre än en portad 531, därav jag valt att åka 530 smile

till TS, börja med en 530 om du ska leka och testa dig fram eftersom dessa är billiga och även går att få riktigt bra.. börja med att ta bort vassa kanter och göra en mjuk och fin kanal, (polera inte kanalen utan när du är klar ta tex. en roterande "stålborste" för att rugga upp ytan". sen får du ju läsa dig till och testa dig fram hur du ska göra smile köp riktiga verktyg och dela gärna på en topp (såga den på mitten) eller om du hittar nån bild på en delad 530, så ser du ju hur mycket och vart du kan ta smile
Senast redigerat av Diss (8 februari 2012)


22 Inlägg
8 februari 2012
Trådstartare
#19
Har allt läst på en hel del på detta även hört med firmor va dom tar för att porta men de ligger mellan 5-10 tusen tongue


Adrenaline Junkie
264 Inlägg
8 februari 2012
#20
Stiefmiester1 skrev:
Har allt läst på en hel del på detta även hört med firmor va dom tar för att porta men de ligger mellan 5-10 tusen tongue

vet inte om man får göra reklam men dom får väll tabort de isåfall

här har du en extremt bra kille som jag har bra kontakt med och kan verkligen rekommendera

http://www.overboostracing.se/foretag/i … 832dc586b0



Sök