4520
Sök

Stora eller lilla lådan? -850R

Ung&Dum
430 Inlägg
11 februari 2012
Trådstartare
Nån som vet hur man får reda på om man har "stora" eller "lilla" automatlådan i en 850R-96 ?

In hoc signo vinces

Fri fart för ett fritt folk!
14 343 Inlägg
11 februari 2012
finns bara en låda i grund och botten
lite programvaror som skiljer osv

men det ska vara samma låda som turbon/t5r då 850R i grund och botten är en dekaltrimmad t5r
eftersom den bara har overboost funktionen som t5r har

Kör fort så hinner inget hända...

24 Inlägg
11 februari 2012
håller nog inte riktigt med där då 850R har en viskodiff? och 850 T5R har inte det ( de vet jag wink ) , så de finns nog två olika automatlådor.
Rätta mig om jag har fel ?

MVH

14 343 Inlägg
11 februari 2012
_IcEMaN_ skrev:
håller nog inte riktigt med där då 850R har en viskodiff? och 850 T5R har inte det ( de vet jag wink ) , så de finns nog två olika automatlådor.
Rätta mig om jag har fel ?

MVH

bara manuella som har diff vad jag har förstått blir dock mer än gärna motbevisad

att manuella är långt ifrån samma som t5r när det gäller både motor och låda det vet jag om redan

bland annat andra spridare och 16t snurra
och m59 med diff

fast många vill iof inte riktigt inse att deras fina t5r motor skulle vara bättre än en 850turbo motor fast den har samma turbo samma spridare osv bara en styrbox som skiljer

t.o.m reggade på samma effekt som turbon ;-)
Senast redigerat av Growe (11 februari 2012)

24 Inlägg
11 februari 2012
de var väl inte frågan ? tongue plus att det är inget nytt du skriver för mig wink kan ju var helt ute o cyklar o det finns bara en automatlåda som sitter i R o T5R bilar .

14 343 Inlägg
11 februari 2012
_IcEMaN_ skrev:
de var väl inte frågan ? tongue plus att det är inget nytt du skriver för mig wink kan ju var helt ute o cyklar o det finns bara en automatlåda som sitter i R o T5R bilar .

vi får nog forska lite i saken

jag har alltid tolkat det som att det är en odiffad låda i 850R med aut

skulle vara intresant om jag hade fel dock
fast är den lika klen som i manuella kvittar det dock
är inte roligt att få spinn på ett hjul när man åker fort blir så vingligt framför allt när man inte styr det lika mycket på en aut som en manuell

får damp på min svarta 855turbo segare aut låda har jag aldrig skådat iof slöaste chippade turbon jag kört oxå
yber tråkig när jag får för mig att min äkliga 740 är piggare är det illa

24 Inlägg
11 februari 2012
har pratat med min polare nyss som jobbar på en volvo verkstad och ägde min bil innan med och han är 90% säkert att automatlådan är samma på t5r och r modellen bara manuell som skiljer sig , så du hade rätt o jag fel wink funderat på att byter oljan i automatlådan ?

14 343 Inlägg
11 februari 2012
_IcEMaN_ skrev:
har pratat med min polare nyss som jobbar på en volvo verkstad och ägde min bil innan med och han är 90% säkert att automatlådan är samma på t5r och r modellen bara manuell som skiljer sig , så du hade rätt o jag fel wink funderat på att byter oljan i automatlådan ?

jo har lagt in en offert i min budget för oljebyte..smile

tror faktist att det är min styrbox till motorn som gör att lådan känns seg för den är RIKTIGT trött
och misstänker att lådan känns seg då

nu har denna låda gått 26K minst
mot min gamla som rullat 12K när jag började köra så det spelar nog stor roll oxå

tänkte jag skulle göra oljebyte i samband med att jag byter ut min kylare då den läcker lite vatten i ena hörnet

ett tips är att köpa olja på swedol dom har q8Oils auto15 som är rätt olja till väldigt bra priser smile

har ägt ett antal aut så man vet att oljan är det som strular väldigt ofta

hade problem med växelväljarn på denna men det var lätt fixat och har fungerat mycket bra efter en rejäl rengörning av den smile

24 Inlägg
11 februari 2012
okok , nja min automatlåda slängde jag åt helvete efter ett blackrace - den bara la av och växlade inte mer xD bilen känns ännu piggare med manuell än vad den gjorde med automat + att det är billigare med ( är på min andra manuell låda nu tongue ) synkringar som la av ^^ sry för offtopic

Ung&Dum
430 Inlägg
12 februari 2012
Trådstartare
Okej för fick bara höra att dom "stora" lådorna går knappt att hitta om dom d går sönder och dom "små"finns det många av ..

In hoc signo vinces

Sök