3948
Sök

Legacy Icon 1100W (1x500w rms 4ohm) 1400kr, bra eller dålig?

58 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
#1
Hur står sig detta slutsteg till egentligen? Verkar vara för billigt för att vara sant lite, men kanske funkar trotts allt?

Tänkte börja med en 250w bas, men sen 2x250W till den. Någon som vet hur detta slutsteg är?

http://www.stylingbutiken.se/legacy-icon-1100w/3088-0

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
19 februari 2012
#2
Den där effektangivelsen är helt åt skogen, även om man räknar med 100% effektivitet (omöjligt, snarare nånstans 50-75%) och 14,4V inspänning så är maximala uteffekten 432W. Så 500Wrms vid 4Ohm är totalt omöjligt. Kolla istället på t.ex. Zachry K1200D, 1500kr och det lämnar en bit över 1000W beroende på belastning.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

21 761 Inlägg
19 februari 2012
#3
Jag kikade i manualen till det steget (Legacys hemsida) och det står samma effektangivelser där också. Håller med att det inte känns riktigt korrekt med tanke på avsäkringen, även om man nu egentligen inte ska ha det som referens. smile

58 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
#4
ChriZtoffer skrev:
Den där effektangivelsen är helt åt skogen, även om man räknar med 100% effektivitet (omöjligt, snarare nånstans 50-75%) och 14,4V inspänning så är maximala uteffekten 432W. Så 500Wrms vid 4Ohm är totalt omöjligt. Kolla istället på t.ex. Zachry K1200D, 1500kr och det lämnar en bit över 1000W beroende på belastning.

Ditt tips är alltså Zachry K1200D istället?

Har nämligen inte så mycket pengar till ljudsystem, ligger runt 2k just nu (Student), och har fått basen av en polare och han ska koppla in det och så, men vill ju ha ett fungerande slutsteg och inte ett som börjar brinna och får massa fel.

Så en budget runt 2000kr, helst under det, vad skulle ni rekommendera? Kravet är ju att man ska kunna köra 2 baser i framtid helst 2x250w iallafall, och det vanliga är väll då också 4 ohm så.

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
19 februari 2012
#5
FortuN skrev:
ChriZtoffer skrev:
Den där effektangivelsen är helt åt skogen, även om man räknar med 100% effektivitet (omöjligt, snarare nånstans 50-75%) och 14,4V inspänning så är maximala uteffekten 432W. Så 500Wrms vid 4Ohm är totalt omöjligt. Kolla istället på t.ex. Zachry K1200D, 1500kr och det lämnar en bit över 1000W beroende på belastning.

Ditt tips är alltså Zachry K1200D istället?

Har nämligen inte så mycket pengar till ljudsystem, ligger runt 2k just nu (Student), och har fått basen av en polare och han ska koppla in det och så, men vill ju ha ett fungerande slutsteg och inte ett som börjar brinna och får massa fel.

Så en budget runt 2000kr, helst under det, vad skulle ni rekommendera? Kravet är ju att man ska kunna köra 2 baser i framtid helst 2x250w iallafall, och det vanliga är väll då också 4 ohm så.

Nja vanligt är ju faktist 2ohm med singelspole och 1ohm med dubbelspole. (vid 2 basar inkopplade alltså).
Zachry steget är inget välljudssteg. Men kan nästan garantera att det låter bättre än steget du själv länkade.
Så det är nog det du ska satsa på om du har råd smile

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
20 februari 2012
#6
Här skulle vara mitt tips, inte hört det själv men än så länge har jag bara hört bra om dom.
SPL ICE 800
http://dbakuten.se/detail-item_id-318346

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

Team dBakuten
3 453 Inlägg
20 februari 2012
#7
Streethawk skrev:
Här skulle vara mitt tips, inte hört det själv men än så länge har jag bara hört bra om dom.
SPL ICE 800
http://dbakuten.se/detail-item_id-318346

Håller med.. stabila steg som håller effekten enligt specen eller lite till.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

58 Inlägg
20 februari 2012
Trådstartare
#8
Tackar.. Det jag tänker på då är att man har ju 12v i sin bil, hur kan det då stå "400w rms 4ohm 14.4V 1% THD" på steget?

Sen så står det ju att den är på 400w @ 4 ohm, är då inte den ovan bättre som ger 450w @ 4 ohm?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 februari 2012
#9
12V är den nominella spänningen, när motorn är igång och generatorn laddar så ligger man för det mesta vid 13,8-14,8V beroende på en massa faktorer, med motorn av bör man ligga runt 12,5-13,2V.

Ett tips angående steg, kolla inte så mycket på effekten, hellre 400Wrms från ett kvalitetssteg än 450Wrms från ett billigt skräpsteg. Jag håller dock kvar vid mitt tips om Zachry K1200D, ett klart vettigt steg för pengarna.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!


Sök