CHEEVA skrev:
riskettan är en teoretisk genom gång ... där de går igenom droger mm, sen fick vi även se en film med personer som varit med om lite olika olyckor. Enligt mig en värdelös kurs då de flesta ändå har så pass vett att köra nyckter... och de som kör onycktra kommer gör det ändå
risktvåan = halkan ... sen om det finns ställen som har delat upp det till två kurs dagar vet jag inget om
Uppenbarligen fyller risktvåan ut sitt syfte, annars hade den knappast varit lagstadgad.
Personligen fick jag en rejäl tankeställare efter kursen, med lite otur hade det lika gärna kunna ha varit jag eller någon bekant som figurerat i filmen istället för pojken på cykeln.
Och eftersom rätt ska vara rätt så innehåller även risktvåan en teoristund, innehåller bland annat filmen med Sierran och BMW:n som körs mot en stolpe i olika hastigheter.
När jag körde (2 år sedan) fick man även prova vältbilen (S80) samt krocksläden, samt titta på 460 som klippt en älg i 80 knyck samt en Golf som fått en tung MC i sidan i 250 km/h.
Mer krafter än vad man kan ana.
Angående själva halkkörningen är det inget att vara orolig för, själv såg jag det enbart som en rolig grej.
Kände sig lite som en rallyförare med alla rivstarter, sladdar och våldsamma växlingar.
Lyckades att dra en framhjulsdriven Focus på breställ genom en av kurvorna och dessutom häva sladden snyggt, den känslan var fan magisk när man var 17 och tidigare bara kört med farsan.