3913
Sök

Volvo v70 awd - 98 Vart tog 4 hjulsdriften vägen ?

20 Inlägg
24 februari 2012
Trådstartare
#1
Hej , Har en v70 awd - 98 som 4hjulsdriften har lagt av på ! Va lite vässen innan driften la av. Går tyst och fint på "2 hjulsdrift ". Känns som att den vill  "dra " lite  på 4 hjul när man ska åka i väg på morgonen, för att sedan bara dra på 2 hjul. Kan det vara lådan som e slut eller kan det vara hylsan som vissa talar om !
Tacksam för svar  // Tobbe

Forummoderator
26 418 Inlägg
24 februari 2012
#2
Vad menar du med "va lite vässen innan driften la av"? Menar du att den inte kändes som den skulle innan den la av?
Är det för övrigt konstaterat att den har lagt av?

För övrigt kan det mycket väl vara hylsan som har gett sig, tyvärr.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

20 Inlägg
24 februari 2012
Trådstartare
#3
jodå, den kändes som den ska.det var bara ett riktigt oljud, lät lite metaliskt. Och det är bekräftat att den har lagt av , parkerade vid sidan av vägen när jag och kompisen skulle fiska, kom då knappt iväg när vi skulle åka hem. Inte alls samma framkomlighet nu ...  Vid en rivstart så var det bara i fram det drog sa kompisen som tittade , om man nu kan kolla det så .
Kan man kolla om det är "hylsan "på något sätt ?
Går det att fixa själv ?

Forummoderator
26 418 Inlägg
24 februari 2012
#4
TobbeSnobb skrev:
jodå, den kändes som den ska.det var bara ett riktigt oljud, lät lite metaliskt. Och det är bekräftat att den har lagt av , parkerade vid sidan av vägen när jag och kompisen skulle fiska, kom då knappt iväg när vi skulle åka hem. Inte alls samma framkomlighet nu ...  Vid en rivstart så var det bara i fram det drog sa kompisen som tittade , om man nu kan kolla det så .
Kan man kolla om det är "hylsan "på något sätt ?
Går det att fixa själv ?

Var rivstarten på halkigt underlag så det verkligen fick spinna eller var det på renare asfalt?
Inte för att det krävs mycket innan det ska börja spinna bak - såsom många tror - men vid en rivstart på asfalt så märks ju inget.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

20 Inlägg
24 februari 2012
Trådstartare
#5
Rivstarten var på riktigt halkigt underlag.

Forummoderator
26 418 Inlägg
24 februari 2012
#6
TobbeSnobb skrev:
Rivstarten var på riktigt halkigt underlag.

Okej. Jo, då ska det ju märkas om det driver bak.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

20 Inlägg
24 februari 2012
Trådstartare
#7
Jepp, tycker det med . Hur ska man nu gå vidare med felsökningen ? Om det vore lådan som e paj, tycker jag att det skulle höras när man kör. Men det är tyst och märks inget. Om det är hylsan så vet jag ej hur den beter sig.

175 Inlägg
25 februari 2012
#8
lådan har ju inget med awd:en att göra. de är ju vinkelväxeln som fördelar de vidare och har du tappat driften där bak så är de nog vinkelväxeln/hylsan som är kass. när jag hade praktik på en volvo/renualt verkstad så var vinkelväxel ett vanligt (DYRT) byte på volvos modeller.


20 Inlägg
25 februari 2012
Trådstartare
#9
okej , går det att avgöra vad som kan ha gått sönder på något enkelt sätt. Prata med en kille som påstod att hylsan kan man fixa själv,om man e lite mer än händig ! samt att hylsan är inte alls lika dyr som vinkelväxel. antar att båda dessa fel är snordyrt att fixa på volvo verkstad....

175 Inlägg
25 februari 2012
#10
jao de är inte billigt! enkelt sätt finns de nog inte. de man får göra är att ta ner vinkelväxeln och åka till någon volvo verkstad och fråga någon mekaniker om de är bara hylsan eller hela vinkelväxeln som är paj, för prata gör man ju gratis, sen som sagt är de inte svårt att ta ner den, och de är ju en fördel om man har lift.


20 Inlägg
25 februari 2012
Trådstartare
#11
Låter som ett bra förslag ,får åka till kompisen som har lift och ge det ett försök .. För hylsans del så måste man fortfarande ta ner vinkelväxel ? Har ingen aning om hur det är konstruerat ! Men det måste ju va bättre  /billigare att åka in med enbart vinkelväxeln å fråga än att lämna in hela bilen. Då kanske mekanikern kan slänga ett snabbt öga på skiten.

175 Inlägg
25 februari 2012
#12
vi bytte aldrig hylsan utan hela vinkelväxeln. så har faktiskt ingen aning, men de är alltid bättre att ta ner allt och ha plats. hoppas de går bra!


20 Inlägg
25 februari 2012
Trådstartare
#13
tack för förslaget.. bara å bita idet sura äpplet ..

Forummoderator
26 418 Inlägg
25 februari 2012
#14
Ett tips: prata med TurbOla här på Garaget. Han är en gud när det kommer till såna här grejer.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

20 Inlägg
27 februari 2012
Trådstartare
#15
får ta och göra det  ....


Sök