3303
Sök

kompressor i en t4

48 Inlägg
6 oktober 2005
Trådstartare
#1
tja e det någon som vet hur man monterar å ställer in en kompressor i en turbo bil.. tänkte bara kolla om de va någon som va bra på sånt

mvh mikael

10 287 Inlägg
6 oktober 2005
#2
Kolla tex på Hilmerssons Manta med Volvo 16V motor med både turbo och kompressor.
(Massor med jobb, kräver mycket kunskap)

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

draminbil.nu
1 382 Inlägg
6 oktober 2005
#3
bmw750 skrev:
kompressor är väl inte att föredra, då du skadar maskin mer än med stressfläkt... satsa på fläkt istället...

Vad är det som skadar mer än turbo?

ludde


10 287 Inlägg
6 oktober 2005
#4
Det finns ingen principiell anledning till att det ena överladdningssättet skulle vara mer skadligt än något annat.
Men viss praktiska ting kan göra att en viss lösning är "sämre" än en annan.
Dock så skall ingen korrekt byggd lösning "skyffla in mer när det inte behövs" eftersom sådant innebär att saker inte lirar som dom ska.

Mikael frågade dock efter att sätta kompressor på en motor som redan har avgasdriven turbo. Det är minst sagt en komplicerad lösning.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Lada-missbrukare
566 Inlägg
6 oktober 2005
#5
bmw750 skrev:
turbo stressar inte lika mycket som komppressor.. den går igång från ett varv o stängs av vid ett annat... kompressor gör mer skada genom att skyffla in mer när det inte behövs..

Vadåå?? En kompressor haar väl liksom en turbo en övre gäns för vad den kan "skyffla in"....Ingendera e vel bättre eller sämre....??beroor bara på va bilen ska användas till..!! Rätta mig om ja e heelt ute å seglar..tongue

Dessutom vet ja inte va de sku vara nödvändit för att sätta en kompressor i en t4, men var o en har ju sina åsikter...smile

-Lada 1200 TIC -85 "The Vladimir-Driftern"
"Livet är för kort för att köra med dåliga bilar!"
-Honda Accord 2.0i Sport -03 "Bruksbilen"

677 Inlägg
6 oktober 2005
#6
Det som är bra med kompressor är ju attt du kan sätta den på en sugmotor utan att kompsänka!

10 287 Inlägg
6 oktober 2005
#7
Det finns två saker som motorn bryr sig om när det gäller luft:
- Inkommande lufts tryck
- Inkommande lufts temperatur

Är dom lika så har motorn (på insugssidan) ingen aning om det sitter kompressor , turbo eller en tokfrans med jättelungor som andas hårt.

Så att man skulle slippa kompsänkning bara för att det är en kompressor kommer Mythbusters att säga Busted åt.

Mvh
Göran


BoraV6 skrev:
Det som är bra med kompressor är ju attt du kan sätta den på en sugmotor utan att kompsänka!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

677 Inlägg
6 oktober 2005
#8
Det är därför det finns kompressor BOLT-ON kit att köpa, där ingen modifiering behövs men bilen kliver upp 100hk?

48 Inlägg
7 oktober 2005
Trådstartare
#9
är det inte så att kompressorn ska ladda från 0 och sen när turbo börjar så ska kompressorn sluta.. de e vad ja har hört.. men de verkar svårt att ställa in sånt.

10 287 Inlägg
7 oktober 2005
#10
Det skulle gå lika bra att tillverka "bolt-on" kit med turbo. Som jag skrev, motorn vet inte skillnad på insugsluft så länge man uppfyller dom två randvillkor jag beskrev.

Mvh
Göran

BoraV6 skrev:
Det är därför det finns kompressor BOLT-ON kit att köpa, där ingen modifiering behövs men bilen kliver upp 100hk?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
7 oktober 2005
#11
Korrekt. Och dyrt, väldigt synligt vid besiktning samt rejäla påfrestningar på drivlinan.

/Göran

s40t4r skrev:
är det inte så att kompressorn ska ladda från 0 och sen när turbo börjar så ska kompressorn sluta.. de e vad ja har hört.. men de verkar svårt att ställa in sånt.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

677 Inlägg
7 oktober 2005
#12
Jag vet att det funkar fint då jag sett det på en sådan motor som jag har.
Vid o,5 bars laddtryck och utan annan modifiering levererade den bilen 300hk (204Hk orginal). Och det går lätt att plocka mer men då bör man börja byta motordelar. (självklart olika på olika motorer)
Och det var en bil som används som bruksbil.
Senast redigerat av BoraV6 (7 oktober 2005)

48 Inlägg
8 oktober 2005
Trådstartare
#13
asså med andra ord så ska de bara att montera en kompressor men bara ladd 0,5 bar i början. och om man vill ha ut mer av den så är det dax att börja byta kolvar å stakar m.m

mvh mikael

677 Inlägg
8 oktober 2005
#14
Jag vet inte hur det ligger till angående turbo+kompressor. Men det borde väl inte vara sämre hållbarhet, snarare tvärtom eftersom du redan har en kompsänkt motor.

48 Inlägg
8 oktober 2005
Trådstartare
#15
de borde juh räcka att ha en liten kompressor och ladda typ o,5 med den tills turbon tar över.. så borde de la funka.. annars får man la börja byta kammar å så först..

Mikael


Sök