3223
Sök

Egr-kylare trasig? Vw passat tdi 4x4 -08

626 Inlägg
13 februari 2011
Trådstartare
TJa. Pappa har en passat diesel som dom vid senaste servicen (14000mil och ingen motorgaranti kvar) påpekade att egr-kylaren var trasig. Vi har märkt att turbon viner mer än vanligt vid kraftigare gaspådrag. Bilen är nybes två veckor tidigare med bra avgasvärden.
Är detta allvarligt? Vi har kört med det flera hundra mil utan att ha tänkt på det innan dom sa till.
KOstnad: 16000.- på vw verkstad
Kostnad: 10000.- på mekonomen
BÅda verkstäderma säger att det är samma fel. Bilen ryker eller går inte illa.
Bör den bytas?

/ VIktor

för att bli gammal och vis, måste man vara ung och galen!

Möller mekaniker
141 Inlägg
13 februari 2011
Du kan få problem med att han börjar varna för fel i egr-systemet men tror in att det är någon fara men ni bör tänka på att byta den ganska snart. de är inte så svårt jobb om man kan skruva med bilar. De som är värst är att få ner partikelfiltret sen är det stor plats att arbeta på men de tar sin lilla tid och göra jobbet.

mvH sjöman

626 Inlägg
14 februari 2011
Trådstartare
sjoman skrev:
Du kan få problem med att han börjar varna för fel i egr-systemet men tror in att det är någon fara men ni bör tänka på att byta den ganska snart. de är inte så svårt jobb om man kan skruva med bilar. De som är värst är att få ner partikelfiltret sen är det stor plats att arbeta på men de tar sin lilla tid och göra jobbet.

mvH sjöman

När borde det dyka upp, menar vi har som sagt rullat flera hundra mil redan och inget har hänt? Klart den skall bytas, den är ju trasig. Men tänkte hur bråttom det är då bilen användsdagligen, pengar osv smile
Går det att byta den själv, hemma i garaget? Vad kostar den löst utan byte hos verkstad, ex hos dig som är Möllermekaniker?

MVH Viktor

Möller mekaniker
141 Inlägg
14 februari 2011
Det är sällan lampan hinner tändas men vi har haft en bil som den tändes på och då hade den gett sig totalt i axeln in i kylaren. Den går och byta själv men inget jag skulle rekommendera för du måste upp under turbon och inte de lättaste när vinkelväxeln är i vägen. Men om du kan få upp bilen tillräckligt högt så du kan ligga på mage på en hora (liggbräda) så kan man nog nå det rättså bra.

Har tyvärr inga prisuppgifter och ge men kan ta fram det imorgon om du vill ha de.

MvH Sjöman

626 Inlägg
15 februari 2011
Trådstartare
sjoman skrev:
Det är sällan lampan hinner tändas men vi har haft en bil som den tändes på och då hade den gett sig totalt i axeln in i kylaren. Den går och byta själv men inget jag skulle rekommendera för du måste upp under turbon och inte de lättaste när vinkelväxeln är i vägen. Men om du kan få upp bilen tillräckligt högt så du kan ligga på mage på en hora (liggbräda) så kan man nog nå det rättså bra.

Har tyvärr inga prisuppgifter och ge men kan ta fram det imorgon om du vill ha de.

MvH Sjöman

Det vore väldigt schysst om du kunde fixa fram priset på en ny ja! Det är 140hk motorn. Är det några specialverktyg man måste ha eller räcker helt vanliga?

MVH Viktor

Möller mekaniker
141 Inlägg
16 februari 2011
Det behövs inga special verktyg som jag vet men svårt och ta fram pris då det finns flera modeller på de motorerna. Vore bra om du kunde motor. nr eller om jag kunde få reg.nr så kan jag ta reda på vad allt kostar med packningar och dylikt.

Du kan skicka reg.nr i pm om du inte vill ge ut det här.

MvH Sjöman

1 Inlägg
16 februari 2012
sjoman skrev:
Det behövs inga special verktyg som jag vet men svårt och ta fram pris då det finns flera modeller på de motorerna. Vore bra om du kunde motor. nr eller om jag kunde få reg.nr så kan jag ta reda på vad allt kostar med packningar och dylikt.

MvH Sjöman

Jag har precis fått reda på samma problem med min. Hittade en begagnad EGR-kylare/Avgaskylare på Bildelsbasen för 2000 spänn. Artno:03G131512AD
Min bil är en Passat 140TDI från 2008, som i dags läge rullat 14000 mil.
Jag har tidigare skruvat med bilar i 4-5 år, men det är trots allt 6-7 år sedan jag jobbade i verkstad, och tänkte därför hyra en lyft på OKQ8 och ta med mina egna verktyg.
Min fråga är dock hur svårt detta är...jag vill ju inte stå där med halva bilen nerplockad för att upptäcka att man måste ha specialkunskaper i VAG för att förstå hur fan man får ner kylaren....
Som du skriver "sjöman" så verkar det ju som att någon med hyffsade kunskaper i mekande borde klara detta?

Är det något speciellt jag ska tänka på, finns det några tips på ett bra sätt att plocka ner den så jag inte gör något omständigt?
Vad tror du att det tar i tisdmässigt....enligt VAG så skulle de ta dem omkring 3 timmar?

Tacksam för svar.

//Mister-Mister
Senast redigerat av Mistermister (16 februari 2012)

1 290 Inlägg
24 februari 2012
Mistermister skrev:
sjoman skrev:

MvH Sjöman

Jag har precis fått reda på samma problem med min. Hittade en begagnad EGR-kylare/Avgaskylare på Bildelsbasen för 2000 spänn. Artno:03G131512AD
Jag har tidigare skruvat med bilar i 4-5 år, men det är trots allt 6-7 år sedan jag jobbade i verkstad, och tänkte därför hyra en lyft på OKQ8 och ta med mina egna verktyg.
Min fråga är dock hur svårt detta är...jag vill ju inte stå där med halva bilen nerplockad för att upptäcka att man måste ha specialkunskaper i VAG för att förstå hur fan man får ner kylaren....
Som du skriver "sjöman" så verkar det ju som att någon med hyffsade kunskaper i mekande borde klara detta?

Är det något speciellt jag ska tänka på, finns det några tips på ett bra sätt att plocka ner den så jag inte gör något omständigt?
Vad tror du att det tar i tisdmässigt....enligt VAG så skulle de ta dem omkring 3 timmar?

Tacksam för svar.

//Mister-Mister

Du får nog gå in på killens profil och skicka mail, den här tråden lär han inte hitta igen.

626 Inlägg
29 februari 2012
Trådstartare
Exsicco skrev:
Mistermister skrev:
sjoman skrev:

MvH Sjöman

Tacksam för svar.

//Mister-Mister

Du får nog gå in på killens profil och skicka mail, den här tråden lär han inte hitta igen.

Tja!
När vi lämnade in bilen (som till slut blev på Mekonomen) så tog det dem en förmiddag att byta. Svårt att säga hur svårt det var men att byta på en "Gör det själv hall" tror jag blir knepigt även med mekkunskaper.
Med så pass ny/dyr bil är det tryggt att lämna in den även om man spar en hacka pengar på att göra jobbet själv. Men du kan ju alltid testa, antingen går det galant eller så har du bilen i delar och inte får ihop den wink
Lycka till!
/ Viktor

/ Viktor

Sök