3470
Sök

Trim till 940 ltt

14 Inlägg
29 februari 2012
Trådstartare
#1
Undrar vad jag kan göra för att få runt 250hk i min bil. Det jag har gjort än så länge är å chippat, och monterat pysventil, annars e bilen helt orginal, funderat på att köpa ny kam för lite extra hk.

vad för kam e bra för en 530 topp? funkar det med ngn av volvos orginal kammar (V,VX3?) eller ska man satsa på en T2 kam som de har på klracing (http://shop.klracing.se/sv/artiklar/mot … -t2-2.html)

eller e det bäst att skaffa en 16t turbo? å lite nya spridare?
å hur mkt pallar orginal delarna med, hur mkt vågar man trycka på innan stakar å sånt börjar ge med sig.


tacksam för kloka och smarta svar smile


249 Inlägg
29 februari 2012
#2
Använd sök rutan, finns 1000 trådar om just det här


14 Inlägg
29 februari 2012
Trådstartare
#3
hittar inget om kammar å sånt


249 Inlägg
29 februari 2012
#4
Bara googla så hittar du


402 Inlägg
1 mars 2012
#5
bajjen skrev:
Undrar vad jag kan göra för att få runt 250hk i min bil. Det jag har gjort än så länge är å chippat, och monterat pysventil, annars e bilen helt orginal, funderat på att köpa ny kam för lite extra hk.

vad för kam e bra för en 530 topp? funkar det med ngn av volvos orginal kammar (V,VX3?) eller ska man satsa på en T2 kam som de har på klracing (http://shop.klracing.se/sv/artiklar/mot … -t2-2.html)

eller e det bäst att skaffa en 16t turbo? å lite nya spridare?
å hur mkt pallar orginal delarna med, hur mkt vågar man trycka på innan stakar å sånt börjar ge med sig.


tacksam för kloka och smarta svar smile

Byta avgassystemet är i princip ett krav. Downpipen är väldigt smal orginal vilket leder till mycket mottryck o turbon kommer få arbeta ihjäl sig om du ska ladda lite.
Så 2,5" eller 3" system hela vägen är väl nästa steg.
Sen om kammen, orginalkammen kan du kasta i närmsta skrothög. Bilen slutar o dra helt efter 4000rpm.
Så en V kam skulle funka mycke bättre men en specialslipad är ju ännu bättre om den inte är så extrem med tanke på att motorn i övrigt är orginal.
13c turbon klarar 250hk. Men en 15g eller 16t skadar ju inte.
Men framför allt så måste du vara säker på hur mycke mer soppa chippet ger.
Ska du uppnå 250hk med orginalturbo så måste du ladda 1.1-1.2bar iaf o räcker inte soppan till så kommer motorn spika sönder.
Igentligen så bör man inte köra med "billiga" chip som man kan köpa på nätet.
Chippet ska vara anpassat till vilken setup på motorn du har. Har själv kört sönder en motor med sånna där snikchip.
Bättre att åka till en trimfirma o få bilen chippad av dom så fixar dom en riktig programvara. Visst lite dyrare men då får du ut MYCKET mer effekt o då slipper det gå sönder.

//Arn

2 452 Inlägg
1 mars 2012
#6
13 c klarar ej 250 hk...sattsa på en 16 t.....en 531 topp med v kam 3 tums avgasystem med racekat...

döden kommer tillbaka

402 Inlägg
1 mars 2012
#7
turbodeath skrev:
13 c klarar ej 250 hk...sattsa på en 16 t.....en 531 topp med v kam 3 tums avgasystem med racekat...

En 13c klarar visst 250hk. jag håller med om att det inte är det bästa men det går.
Byta topp är ej heller någon ide på så lite hk som 250. Desutom så skiljer det mycket mindre än vad många tror i effektutag på en orginal 530 och 531.

Vi har bromsat i riktig bänk så tro mej
Senast redigerat av Hedlisch (1 mars 2012)


Sök