Martin92- skrev:
jag kan tänka mig det är något med tänddelen eller tempgivaren som du säger
![smile](img/smilies/smile.png)
Ja nä jag är helt säker på att det är sensor relaterat.
Skulle det vara tändning så skulle den gå illa konstant då tändningen inte styrs annat än under själva startögonblicket då den kan höjas upp emot 25 grader FÖD.
Om det skulle kunna vara något så skulle det i sådanafall vara att den inte ändrar tändingsläget till det den ska stå på när motorn inte går lika fett längre efter kallstart och nått arbetstemp.
I sådanafall på den motorn du har så skulle det antingen vara fördelaren eller styrboxen i sådanafall.
Kablarna påverkas inte av temp då de har bara två lägen.. hel eller trasig.
Men eftersom din motor bara dummar sig under vissa perioder och inte konstant så är det inget som tyder på tändingsfel om det inte är som så att det är dina stift som är felaktiga eller dåliga.
Men även där så skulle motorn påverkas konstant dock kan det vara så lite så när motorn är kall, har högre tomgång och går fett så är det inget man märker.
Så kolla stiften.
Jag gjorde nämligen själv den tabben.
Folk påstår att jappse motorer ska vara tjuriga å så, det är fel.
Helst ska de ha spillolja men dyr grejer går bra oxå däremot inga herre jösses stift.
Jag har på två olika Mazda motorer kört första gången Bosh 4 poliga, efter ett tag så började ett stift krångla så jag satte i nya billigaste och enklaste NGK stift... helt plötsligt gick bilen som en raket och motorn hade mer kraft och temprament. Bilen var en Mazda 626 2.0 LX kupé (MX6) med förgasarmotor från 1985
Samma sak gjorde jag på min förra Mazda, en 323F med 1.8 liters BP motor.
Där körde jag i Halo Ring stift, skiiiiiiiit dyra!!! och motorn blev tröttare, midnre ork registret igenom, visst den drog mjukare men känndes lika trött som en VW Golf vilket inte anstår en Mazdamotor.
Kontentan blev att jag ledsnade och köpte igen NGK enklaste billigaste på OK och *vips* Så gick motorn betydligt bättre, piggare, kvickare hela registret dock tryckte man plattan i mattan på engång så svarade motorn omedelbart men det är helt normalt.
Kan vara en sådan sak i dit fall oxå i sådanafall. Så prova byt stift.
En annan fråga, när gjorde du rent insprutningen senast?? Typ gråa STP.
Kan intyga på att den funkar, körde den oxå på 323an och efter en flaska och 60 mil var kolvtopparna så rena så när man lös ner med en ficklampa så speglade ljuset sig.
Bytt soppafilter??
Alla sådana saker kan orsaka motorstörningar då flödet minskar då den inte går på chocke eller att du stampar på friskt.
Det är oxå saker att tänka på.
Kollat alla vevhus slagnar att inte någon sådan har guckat igen?