Volvo s70 som går dåligt vid kyla

Martin92-
14 februari 2012 · 59 Inlägg

Hej!smile

Jag har en volvo s70 99 2.5 144hk.
Nu på vintern har den börjat spöka en del. Man kan starta upp den och då går den hur bra som helst. men sen när man ställer och parkerar den efter ca5-10min körning så startar den inte andra gången utan står bara och tuggar och vill inte starta. kan det vara så att bensinen fryser eller kan det vara något annat som spökar med den. någon som har några råd eller tips och ge?

MvH Martin wink

Mazdakillen Motormontör
14 februari 2012 · 437 Inlägg

Att bensinen fryser låter väldigt osannolikt då bensin är en oljebaserad produkt och olja fryser inte så lätt när den är så tunnflytande.
Antingen har du fått fukt i tanken men då skulle bilen alltid gå dåligt vilket inte är helt ovanligt om du tankar på billiga ställen typ JET liknande mackar.
Men för all del prova kör i K-sprit för att se om det gör någon skillnad, ett billigt test som inte skadar bilen på något sätt.
Annars så en insprutningsmotor har flera olika tempsensorer och det kan vara möjligt att sensorn som anger tempraturen på insugsluften har lagt av.
Vanligtvis behövs en ny LMM.
Händer detta bara när motorn är kall fortfarande eller har den hunnit bli varm?
Drar den mycket bränsle??
Om det är bara när den är varm och drar mycket bränsle så är det ett tecken på att den får förmycket bränsle vilket i sin tur är tempsensor fel.
Den anger fel temperaturer vilket får insprutningen att fetta på onormalt mycket och gör motorn sur.
Hur vi än vrider och vänder så är felet insprutningsrelaterat men prova K-sprit som sagt, annars så är det läge att ta ut felkoder för insprutningssystem är sällan något man bara gissar sig till felen.
Det kan bli onödigt dyrt och omständigt.
Been there done that wink

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara
Lexus Ct200H "F-sport" (2012)
Martin92-
16 februari 2012 · 59 Inlägg

Tjena tack för ditt svar smile
jag har köpt k-sprit idag och ska prova med det och sen tanka upp bilen riktgt, har bara 15 liter i den nu.
och med tanke på bränsleförbrukningen så drar den inte mer än vanligt, ligger mellan 07-08 l/mil. men jag förstår din tanke med sensorerna med tempraturen och så, kan ju lika gärna vara LMM också. men ska testa detta och skulle det inte funka så ska jag ta med den till jobbet och läsa ut felkoderna smile

Mazdakillen Motormontör
19 februari 2012 · 437 Inlägg

Hmm.. LMM sa du??
Ja hmm det kan vara som så att den anger förlite luft oxå och då går motorn snålt och det går alltid åt lite extra även att starta en varm motor.
Kan vara mycket möjligt att den snålar in för mycket oxå och då kan det vara lite mera "panik" eftersom för snål blandning innebär att ventilerna inte för smörjning tillräckligt och det i sin tur orsakar förslitningsskador på ventiler, ventilsäten och onödig hetta på kolvtopparna.
Har för mig att Volvo i den där storleken brukar ligga runt 0,88-1,00 i normal förbrukning beroende på hur inspirerat man kör.
I Sånt läge så är det lika bra plocka felkoderna på engång innan det händer något riktigt sorgligt smile

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara
Lexus Ct200H "F-sport" (2012)
anton_mjor
19 februari 2012 · 133 Inlägg

K-sprit är humbug, bensinbolagen har själva ~7% sprit i 95oktan, dels av miljöskäl, dels för att de inte vill ha fukt i sina tankar.
Vill du vara säker på att få bort fukt i tanken är det bara blandtanka i 5-10liter E85...

Seat Toledo "Typ 1L Facelift" (1999)
Mazdakillen Motormontör
19 februari 2012 · 437 Inlägg

anton_mjor skrev:
K-sprit är humbug, bensinbolagen har själva ~7% sprit i 95oktan, dels av miljöskäl, dels för att de inte vill ha fukt i sina tankar.
Vill du vara säker på att få bort fukt i tanken är det bara blandtanka i 5-10liter E85...

Humbug å humbug vete katten om det är, har själv varit tvungen att slå i det då jag tankade på Jet och fick vatten i bensinen.
Inte ovanligt på billiga mackarna.
Visst kan man slå i E85 men frågan är om Volvon går med på det.
Vissa bensinmotorer klarar av 100% E85 som tex Mazda motorer och endel börjar grina så fort man säger E85.

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara
Lexus Ct200H "F-sport" (2012)
anton_mjor
19 februari 2012 · 133 Inlägg

Mazdakillen skrev:

anton_mjor skrev:
K-sprit är humbug, bensinbolagen har själva ~7% sprit i 95oktan, dels av miljöskäl, dels för att de inte vill ha fukt i sina tankar.
Vill du vara säker på att få bort fukt i tanken är det bara blandtanka i 5-10liter E85...

Humbug å humbug vete katten om det är, har själv varit tvungen att slå i det då jag tankade på Jet och fick vatten i bensinen.
Inte ovanligt på billiga mackarna.
Visst kan man slå i E85 men frågan är om Volvon går med på det.
Vissa bensinmotorer klarar av 100% E85 som tex Mazda motorer och endel börjar grina så fort man säger E85.

K-sprit = Etanol, E85 = Etanol
Som sagt var är det 7% etanol i bensinen redan innan.
Häller du i 5l E85 på vintern blir det inte mycket etanol eftersom E85 egentligen är E75 på vintern.

Sprit har mackarna själva hällt i tankarna sen 80-talet, kanske tidigare, för att slippa kondensvatten i tankarna. Inte ens JET vill ha rosthål.

Seat Toledo "Typ 1L Facelift" (1999)
Mazdakillen Motormontör
19 februari 2012 · 437 Inlägg

anton_mjor skrev:

Mazdakillen skrev:

anton_mjor skrev:
K-sprit är humbug, bensinbolagen har själva ~7% sprit i 95oktan, dels av miljöskäl, dels för att de inte vill ha fukt i sina tankar.
Vill du vara säker på att få bort fukt i tanken är det bara blandtanka i 5-10liter E85...

Humbug å humbug vete katten om det är, har själv varit tvungen att slå i det då jag tankade på Jet och fick vatten i bensinen.
Inte ovanligt på billiga mackarna.
Visst kan man slå i E85 men frågan är om Volvon går med på det.
Vissa bensinmotorer klarar av 100% E85 som tex Mazda motorer och endel börjar grina så fort man säger E85.

K-sprit = Etanol, E85 = Etanol
Som sagt var är det 7% etanol i bensinen redan innan.
Häller du i 5l E85 på vintern blir det inte mycket etanol eftersom E85 egentligen är E75 på vintern.

Sprit har mackarna själva hällt i tankarna sen 80-talet, kanske tidigare, för att slippa kondensvatten i tankarna. Inte ens JET vill ha rosthål.

JAg vet.. har själv jobbat på Statoil.
Men av någon okänd anledning så har det lyckats hända på vissa mackar att bilarna börjar gå ryckigt och dåligt och det har visat sig vara just det... vatten i tanken.
Hände även när jag jobbade på Scanauto att vissa hade tankat på typ Jet och kom in med bilarna som inte mådde så bra, tappade ur bensinen och slog i nytt så vips så gick bilarna klockrent.
Den mängd de slår i i handelsbensinen är begränsad just för att alla bilar ska fungera men att slå i mer än vad som finns i handels bensin kan få bilar att börja gå konstigt.
Säger inte att de tvärstannar men det är bränslepumparna som inte klarar av att leverera samma mängd under samma tryck och i endel fall klarar de inte av att bygga upp tryck då bränslet blir för tunt.
Alkohol har en förtunnande inverkan på olje/petroleum baserade ämnen redan vid lågt inslag.
Säger dock inte att det inte fungerar på en Volvo men samtidigt så är det frågan om en Bosh pump harkapacitet nog för att hantera en tunnare bränsleblandning.
Japanska Denso pumparna grejar det tills de havererar vid E85 användande men de fungerar klockrent innan haveri med 100% E85.
Så man ska vara mycket försiktig.
Slår ha i en flaska K sprit till en full tank bensin så blir inblandningen så liten även med handelsbensinens inblandning utan påverka motorn eller få driftstörningar.

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara
Lexus Ct200H "F-sport" (2012)
Martin92-
20 februari 2012 · 59 Inlägg

Det kanske är så. Men börjar fundera på om det inte är.lina tändkablar som spökar. Mina tändkablar är från är 98. Så kanske är dags och  byts dom ochdeandra tänddelsrna smile har mätt upp motståndet i dom och det var okej. Men det kan väl vara att tänddelsrna är dåliga .bilen hår jätte bra när motorn är kall men när den blir varm går den ryckigt och konstigt under 25000 varv. Srn över det går den bättre. Några idéer om detta smile?

Mvh

Mazdakillen Motormontör
21 februari 2012 · 437 Inlägg

Martin92- skrev:
Det kanske är så. Men börjar fundera på om det inte är.lina tändkablar som spökar. Mina tändkablar är från är 98. Så kanske är dags och  byts dom ochdeandra tänddelsrna smile har mätt upp motståndet i dom och det var okej. Men det kan väl vara att tänddelsrna är dåliga .bilen hår jätte bra när motorn är kall men när den blir varm går den ryckigt och konstigt under 25000 varv. Srn över det går den bättre. Några idéer om detta smile?

Mvh

I det här fallet kan jag nästan sätta stålar på att en tempsensor är trasig.
Låter typiskt alternativt LMM men oftast går bilen dåligt då konstant.
Skulle man ha tändningsfel så påverkar det motorn genom hela registret oavsett motor temperatur.

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara
Lexus Ct200H "F-sport" (2012)
Martin92-
22 februari 2012 · 59 Inlägg

ja det kan ju vara det också. fast pratde med en kille från liljas igår och han sa det kunde vara tändkablarna och de. men har iallafall beställt nya t-kablar och fördelarlock som jag troligtvis ska byta imon, men man kanske ska ta den till liljas för att läsa av felkoderna ändå och se om det finns något lagrat. smile

Martin92-
22 februari 2012 · 59 Inlägg

jag kan tänka mig det är något med tänddelen eller tempgivaren som du säger smile

Mazdakillen Motormontör
29 februari 2012 · 437 Inlägg

Martin92- skrev:
jag kan tänka mig det är något med tänddelen eller tempgivaren som du säger smile

Ja nä jag är helt säker på att det är sensor relaterat.
Skulle det vara tändning så skulle den gå illa konstant då tändningen inte styrs annat än under själva startögonblicket då den kan höjas upp emot 25 grader FÖD.
Om det skulle kunna vara något så skulle det i sådanafall vara att den inte ändrar tändingsläget till det den ska stå på när motorn inte går lika fett längre efter kallstart och nått arbetstemp.
I sådanafall på den motorn du har så skulle det antingen vara fördelaren eller styrboxen i sådanafall.
Kablarna påverkas inte av temp då de har bara två lägen.. hel eller trasig.
Men eftersom din motor bara dummar sig under vissa perioder och inte konstant så är det inget som tyder på tändingsfel om det inte är som så att det är dina stift som är felaktiga eller dåliga.
Men även där så skulle motorn påverkas konstant dock kan det vara så lite så när motorn är kall, har högre tomgång och går fett så är det inget man märker.
Så kolla stiften.
Jag gjorde nämligen själv den tabben.
Folk påstår att jappse motorer ska vara tjuriga å så, det är fel.
Helst ska de ha spillolja men dyr grejer går bra oxå däremot inga herre jösses stift.
Jag har på två olika Mazda motorer kört första gången Bosh 4 poliga, efter ett tag så började ett stift krångla så jag satte i nya billigaste och enklaste NGK stift... helt plötsligt gick bilen som en raket och motorn hade mer kraft och temprament. Bilen var en Mazda 626 2.0 LX kupé (MX6) med förgasarmotor från 1985
Samma sak gjorde jag på min förra Mazda, en 323F med 1.8 liters BP motor.
Där körde jag i Halo Ring stift, skiiiiiiiit dyra!!! och motorn blev tröttare, midnre ork registret igenom, visst den drog mjukare men känndes lika trött som en VW Golf vilket inte anstår en Mazdamotor.
Kontentan blev att jag ledsnade och köpte igen NGK enklaste billigaste på OK och *vips* Så gick motorn betydligt bättre, piggare, kvickare hela registret dock tryckte man plattan i mattan på engång så svarade motorn omedelbart men det är helt normalt.
Kan vara en sådan sak i dit fall oxå i sådanafall. Så prova byt stift.
En annan fråga, när gjorde du rent insprutningen senast?? Typ gråa STP.
Kan intyga på att den funkar, körde den oxå på 323an och efter en flaska och 60 mil var kolvtopparna så rena så när man lös ner med en ficklampa så speglade ljuset sig.
Bytt soppafilter??
Alla sådana saker kan orsaka motorstörningar då flödet minskar då den inte går på chocke eller att du stampar på friskt.
Det är oxå saker att tänka på.
Kollat alla vevhus slagnar att inte någon sådan har guckat igen?

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara
Lexus Ct200H "F-sport" (2012)
Martin92-
5 mars 2012 · 59 Inlägg

jag har löst prolemet nu. jag bytte fördeöarlocket+fördelararm+ tändkablar, den går som en klocka nu smile
fördelarlocket och kablarna var helt slutkörda.


Tack för all infe och tips smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang