3510
Sök

Dålig kritik om B230k motorn?

14 Inlägg
5 mars 2012
Trådstartare
#1
Tja! Jag har en b230k motor här hemma som har kämpat i 21000mil. Men jag har hört väldigt dålig kritik om dom.. att dom krånglar mycket etc etc. För just nu har jag en b230a som är tokslut, så jag tänkte skicka i k-motorn. Men jag skulle vara tacksam om någon som vet förklarar fördelar och nackdelar med k-motorn.
Tack!


90 Inlägg
5 mars 2012
#2
Jonathani skrev:
Tja! Jag har en b230k motor här hemma som har kämpat i 21000mil. Men jag har hört väldigt dålig kritik om dom.. att dom krånglar mycket etc etc. För just nu har jag en b230a som är tokslut, så jag tänkte skicka i k-motorn. Men jag skulle vara tacksam om någon som vet förklarar fördelar och nackdelar med k-motorn.
Tack!

De är nog att de är lite vaccom "skit" till förgasren och är alla dom inte hela eller de läcker så gå den lite sämre, men du kan ju trycka på en stående weber ist. Sen är förbräningsrumen i kolvarna och inte i toppen.
Men motorn i sig är inte sämre än din A motor. Släng på en weber och leta upp en roligare kam. Och ha för mig att K toppen flödar bätre än en 530 topp, och någolunda likt en 531..

PS: ha ingen bil intresserad i familjen så hoppas man möts bra här inne och få hjälp om man fråga eller skriver något.
/anders

1 798 Inlägg
5 mars 2012
#3
De ja hört är väl att de är den enda av de äldre volvo motorerna som ej tål ett kamremsbrott på grund av just förbränningsrummen så ventilerna tar i kolvarna vid ett brott. Men de är ju rätt lätt att undvika genom att byta remmen i tid o de är ju inte svårt på en gammal 230 motor

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

14 Inlägg
6 mars 2012
Trådstartare
#4
Ohfan! tack som fan för svaret, nu vet jag ju lite vad jag ska gå på iallafall!
_volvo740 skrev:
Jonathani skrev:
Tja! Jag har en b230k motor här hemma som har kämpat i 21000mil. Men jag har hört väldigt dålig kritik om dom.. att dom krånglar mycket etc etc. För just nu har jag en b230a som är tokslut, så jag tänkte skicka i k-motorn. Men jag skulle vara tacksam om någon som vet förklarar fördelar och nackdelar med k-motorn.
Tack!

De är nog att de är lite vaccom "skit" till förgasren och är alla dom inte hela eller de läcker så gå den lite sämre, men du kan ju trycka på en stående weber ist. Sen är förbräningsrumen i kolvarna och inte i toppen.
Men motorn i sig är inte sämre än din A motor. Släng på en weber och leta upp en roligare kam. Och ha för mig att K toppen flödar bätre än en 530 topp, och någolunda likt en 531..


14 Inlägg
6 mars 2012
Trådstartare
#5
Nej precis
fredde85 skrev:
De ja hört är väl att de är den enda av de äldre volvo motorerna som ej tål ett kamremsbrott på grund av just förbränningsrummen så ventilerna tar i kolvarna vid ett brott. Men de är ju rätt lätt att undvika genom att byta remmen i tid o de är ju inte svårt på en gammal 230 motor


1 800 Inlägg
6 mars 2012
#6
Byt kamremmen, häng dit förgasare/insug från din A-motor så slipper du många bekymmer.
Om man bortser ifrån ett ev kamremshaveri och vakuumstrul så är den varken bättre eller sämre än nån annan B230.


14 Inlägg
7 mars 2012
Trådstartare
#7
Hilmer skrev:
Byt kamremmen, häng dit förgasare/insug från din A-motor så slipper du många bekymmer.
Om man bortser ifrån ett ev kamremshaveri och vakuumstrul så är den varken bättre eller sämre än nån annan B230.

Okej tack! big_smile



Sök