2611
Sök

Hjälp med inkoppling av skärm, dvd och slutsteg

342 Inlägg
15 oktober 2006
Trådstartare
#1
Ok, då ska vi se.

Har beställt en dvd skärm närmare bestämmt en lilliput.
Då hade jag tänkt koppla en Denver DVD till den.
Å sedan ett slutsteg från skärmen, det är en sånn där in dash skärm.

Har redan ett slutsteg å en baslåda i bilen nu.

Då hade jag tänk koppla det såhär: Har en volvo 850 med dubbla din platser, så skärmen i en å dvd:n i en. Koppla dvd:n till skärmen med typ video kabel (gul) å två rca för ljudet. å sen koppla stegen från skärmen med lågnivå.

Men kan ett fyrkanals steg driva 8 högtalare, det kan ju den bilstereon jag har nu göra å det är ju bara 4 kanaler. i så fall tänkte jag sätta steget i bagaget å bara dra en till strömkabel, har ju så jag kan gå vidare med lågnivån från andra steget som jag har till basen. Å sen dra nya kablar till alla högtalare.

Vet inte vad skärmen har för utgångar men den borde ju ha en lågnivå. för skärmen har ju inbyggd förstärkare, men käns bättre att steget får driva högtalarna.

Skärm: http://store.mp3car.com/ProductDetails. … =TechSpecs
DVD: http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.p … tnr=190214 (den passar väll i ett vanligt din utag)
Slutsteg: http://www.kjell.com/?item=26514&pa … 862,929867
Så hjälp mig nu, och är det någon som har någon av dessa grejer i bilen kan de ju skriva om de funkar bra.
Å ni behöver inte påpeka att det finns bättre grejer som kostar därefter, här följer vi en låg budget, å det lär duga till mig.
Senast redigerat av vanten06 (15 oktober 2006)

21 761 Inlägg
15 oktober 2006
#2
Det går bra att driva 8 högtalare med ett 4-kanals slutsteg om det har fungerat att göra så med bilstereon förut. Även om detta steg inte är ett högkvalitetssteg så ska ljudet bli bättre.

342 Inlägg
15 oktober 2006
Trådstartare
#3
Drönirettab skrev:
Det går bra att driva 8 högtalare med ett 4-kanals slutsteg om det har fungerat att göra så med bilstereon förut. Även om detta steg inte är ett högkvalitetssteg så ska ljudet bli bättre.
Vet att steget suger, men det borde ju va lika bra eller bättre än den centrum cd jag har nu.
Hur kopplar man 8 högtalare då? sätter dubbla kablar på varje utag på steget eller?

21 761 Inlägg
15 oktober 2006
#4
Ja, så kopplar du. Då blir antagligen impedansen 2 Ohm på varje kanal och eftersom stereon klarar det så klarar steget av det också.
Senast redigerat av Drönirettab (15 oktober 2006)

342 Inlägg
15 oktober 2006
Trådstartare
#5
Drönirettab skrev:
Ja, så kopplar du. Då blir antagligen impedansen 2 Ohm på varje kanal och eftersom stereon klarar det så klarar steget av det också.
Någon som kan bekräfta, har hört att det inte är bra att lasta steget ner till 2 Ohm. Steget är ju 4 Ohm. Finns det någon sätt att koppla på så det blir 4 Ohm
Senast redigerat av vanten06 (15 oktober 2006)

21 761 Inlägg
15 oktober 2006
#6
Nu står det ju inte vilka impedanser detta steg klarar av men vanliga bilstereohögtalare är vanligen på 4 Ohm och det klarar steget av att driva, sedan står det att steget kan kopplas till 2 kanaler och det är alltså bryggkoppling. Då innebär det att eftersom det går att bryggkoppla och driva en 4 Ohms högtalare så går det också att driva en 2 Ohms högtalare när man inte har bryggkopplat steget.

Jag har aldrig sett ett steg som inte kan driva 2 Ohm om steget även kan bryggkopplas, även billiga steg. Är du ändå osäker så kan du maila Kjell o Company, de ska kunna ge svar, men jag är helt säker på att det tål att driva 2 Ohm på varje kanal.

342 Inlägg
16 oktober 2006
Trådstartare
#7
Ok, så jag kopplar det såhär då eller?

Snabb skiss
http://img74.imageshack.us/img74/1862/namnlsyq7.jpg

21 761 Inlägg
16 oktober 2006
#8
Om jag har tolkat ritningen rätt så kan du koppla så, ja. Det borde vara på detta sätt som det är kopplat när stereon driver dem också tycker jag.

342 Inlägg
17 oktober 2006
Trådstartare
#9
ok, testar å koppla det så då, annas löser la säkringen eller nått överbelastskydd ut om det inte går.

1 045 Inlägg
17 oktober 2006
#10
vad är det för skärm du köpt?
sen är det väl bara 1 ljud utgång på dvdn,
du kommer alltså itne kunna ställa ljudet fram och bak,
kan du ställa bas/diskant på denna dvd?
kanske du inte behöver?

du skrev att du skulle koppla ljudet från skärmen?
skriv gärna vilken skärm det är så man kan kolla.
Senast redigerat av NMI (17 oktober 2006)


342 Inlägg
18 oktober 2006
Trådstartare
#11
Såg att länken inte funkade, men den här skärmen är det http://store.mp3car.com/ProductDetails. … =TechSpecs
Ställa ljud fram å bak har jag aldrig gjort innan, så det behövs inte. Vet inte om det går ställa på skärmen (har ju inbyggd radio och tv) man lyssnar ju mest på radio. Det gick även lyssna på radio med skärmen nerfälld, så det är ju smidigt. Så dvd köper jag för att kunna se på film å lyssna på mp3.

12 Inlägg
18 oktober 2006
#12
Skulle de inte räcka att köpa själva dvd enheten.. Då den är som en vanlig radio med cd.. jag är inte så bra på detta men rätta mig om jag har fel..

342 Inlägg
18 oktober 2006
Trådstartare
#13
Glimbrant skrev:
Skulle de inte räcka att köpa själva dvd enheten.. Då den är som en vanlig radio med cd.. jag är inte så bra på detta men rätta mig om jag har fel..
Skärmen har ju inte inbyggd dvd eller cd. Så då måste man ha en DVD också, å istället för att använda skärmens inbyggda förstärkare köper jag ett slutsteg istället som får driva högtalarna.

1 045 Inlägg
19 oktober 2006
#14
Varför köper du en med touch behöver du det ?
är det inte enklare att köpa en som har "allt i ett"
det verkar ju ändå sluta på runt 5000:- med frakt och dvd.

men annars lycka till och lägg upp lite bilder på kopplandet smile


342 Inlägg
19 oktober 2006
Trådstartare
#15
NMI skrev:
Varför köper du en med touch behöver du det ?
är det inte enklare att köpa en som har "allt i ett"
det verkar ju ändå sluta på runt 5000:- med frakt och dvd.

men annars lycka till och lägg upp lite bilder på kopplandet smile
Fick skärmen mycket billigare, å petskämen kan va bra å ha om man ska koppla en dator till den i framtiden.

342 Inlägg
20 oktober 2006
Trådstartare
#16
Om man inte har någon lågnivå hur gör man då? finns det adapter eller nått sånt.

Bilentusiast
489 Inlägg
17 februari 2007
#17
vanten06 skrev:
Om man inte har någon lågnivå hur gör man då? finns det adapter eller nått sånt.
jag hörde förut att de fanns en adapter  fårn högnivå => lågnivå.  dock vet jag inte var de fanns.

kör Golf LX -83, 1,6 med godis

1 045 Inlägg
18 februari 2007
#18
vanten06 skrev:
Om man inte har någon lågnivå hur gör man då? finns det adapter eller nått sånt.
finns steg som har högnivå ingång då behöver du inte använda lågnivå...
men du kanske redan hade köpt steg och då får du köpa en adapter,
finns på brl blandannat.



Sök