tjena. har precis besiktigat min bil och blev underkänd utan att behöva komma tillbaka på ombesiktning.
blev underkänd på felkoden P0122 Gasspjäll/pedallägesgivarkrets "A" låg singal åkte till min verkstad där de i princip skratttade åt att jag blivit underkänd på detta. de tyckte det var väldigt löjligt av besiktningsmannen, hade han provat bilen en gång till så hade inte felkoden kommit upp trodde de.
killen på verkstaden sa i princip att det är inte är nånting för de att laga utan att sånt fel händer då och då när man startar bilen. tar de in min bil så släcker de felkoden för 300kr och inget mer, han rekommenderade mig att spara de pengarna.
verkstadsgubben sa att jag skulle lossa batterikabeln och sätta tillbaka den igen så skulle det var fixat typ. men jag fatta inte riktigt vad det skulle göra?
jag kan inget om bilar utan måste kolla med er vad ni säger om detta. ska jag låta de släcka felkoden eller skita i det och köra på?
Okej då kan det funka å ta bort plus polen till batteriet i 30min så försvinner felkoden.Om det nu inte finns något riktigt fel för då kommer ju felkoden å komma tillbax.
Släck den genom att plocka av minuspolen den här gången. Du vet ju redan vilken koden är. Så ombesiktigar du bilen, och går den då igenom så var det en tillfällig kod. Det är inget ovanligt. Är koden däremot tillbaka så är det läge att laga det som är trasigt.
//Brådhis
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan... Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare): https://www.instagram.com/rov_sweden/
Vad åkte du till för oseriös bilverkstad undrar jag?
För att en bilverkstad bara tipsar om hur man nollställer felkoden tillfälligt utan att erbjuda undersöka om det verkligen finns ett fel på bilen är väldigt oseriöst och korttänkt...
Nja det var väl snarare så att de sade att de kunde ta in den och släcka felkoden för 300kr men om jag drog batterikabeln en halvtimme så var det samma sak.
Det är ingen oseriös bilverkstad. det är en MECA verkstad i borås där jag alltid lämnat in min bil. Tycker du att jag ska lämna in den och kolla igenom ordentligt ändå?
Kan ju nämna att felkoder som kommer från OBD uttaget som berör avgas/miljöbiten som bilprovningen kollar, kommer med automatiskt på protokollet. Inget bes mannen sätter dit. Och har du andra tvåor eller om motorlampan lyser så blir det ombes , annars inte
Han skrev *tjena. har precis besiktigat min bil och blev underkänd UTAN att behöva komma tillbaka på ombesiktning.*
Ja, jag läste det. men.. Underkänd utan att behöva ombesiktning var nytt i mina ögon iaf
Så har det stått på protokollen sen villkorstvåorna infördes ;-) Bara att läsa på protokollet , kan vara ett bra tips för dom som tror att bilen är godkänd bara för att man inte behöver komma tillbaks, stoppar farbror blå dig med en underkänd bil (villkorstvåa) så blir det dyrare och krångligare.
Han skrev *tjena. har precis besiktigat min bil och blev underkänd UTAN att behöva komma tillbaka på ombesiktning.*
Ja, jag läste det. men.. Underkänd utan att behöva ombesiktning var nytt i mina ögon iaf
Så har det stått på protokollen sen villkorstvåorna infördes ;-) Bara att läsa på protokollet , kan vara ett bra tips för dom som tror att bilen är godkänd bara för att man inte behöver komma tillbaks, stoppar farbror blå dig med en underkänd bil (villkorstvåa) så blir det dyrare och krångligare.