8 februari 2012
Trådstartare
Hej!
Vill gärna höra med er om ni vet vad som kan ha hänt med min bil.
Bilen i fråga är en VW Polo (6N) från 2000. Har servats varje år innan jag köpte den i juni förra året. Den har bara gått 7800 mil och kamrem och vattenpump byttes i senaste servicen.
För nån månad sedan började bilens oljelampa lysa nån gång ibland i uppförsbacke men slocknade sedan.
Vi har kollat oljenivån som varit normal. Bilen har tidigare ryckt till lite ibland på lägre varv, men inget man lagt märke till direkt.
Häromdagen när jag skulle åka till macken (cirka 10 min dit) var kallt ca 10 grader minus, och bilen hade stått still i cirka 5 dagar. Då hade oljelampan lyst någon sekund o sedan slocknat, men motorn gick lika bra som den brukar.
När jag skulle åka hem ryckte bilen till och hände ingenting när jag gasade och till slut stannade bilen, det luktade bränt innifrån motorrummet.
Försökte starta igen men då började alla lampor på instrumentpanelen att blinka men ingenting hände eller lät när man vred på nyckeln, startmotorn gick inte runt.
Efter det nollställdes tripmätare och klockan
Försökte sen rullstarta bilen, men fick inte igång den.
Idag försökte vi också starta bilen med starthjälp, då gick startmotorn igång men slutade sen och ljudet gick istället över till något otäckt slirande ljud.
Min farbror som är lite mer insatt sa att det kan vara så illa att motorn skurit. Tycker det låter lite märkligt bara med tankte på att bilen gått så lite, och servad varje år.
Vad tror ni? Jag är inte så kunnig så ni får väldigt gärna ge mig råd och tips!