3228
Sök

Road trip jkpg - nordkap tillbaka. Tips sökes!!

460 Inlägg
7 mars 2012
Trådstartare
Tjenare!!

Den 14 mars, nästa vecka, kommer ja och en kompis sätta oss i min trogna 740 och plöja oss upp genom landet! Destinationen är nordkap(norge). Den planerade rutten hittar du längst ner i inlägget!

Vi efterfrågar nu tips om saker som ska med, saker vi ska se, människor vi ska träffa, ställen vi ska besöka!! Den här tråden kan också bli forum för akut hjälp när bilen gått sönder x mil utanför arvidsjaur wink

Bilen är servad, remmar bytta, spade me, snökedjor med, verktyg med, pallbock med cool

Kommer bli e85, tält, triangamatlagning lol

tack på förhand!!

mvh

PLanerad rutt:

http://maps.google.se/maps?saddr=J%C3%B … =h&z=5

429 Inlägg
7 mars 2012
Jävligt ballt! lycka till! liknar min roadtrip som jag hoppas blir av till sommaren wink

564 Inlägg
7 mars 2012
Finns det någon speciell anledning till att ni åker via Katrineholm på uppvägen? Riksväg 50 från Ödeshög via Motala, Örebro, Lindesberg, Ludvika till Borlänge och sedan riksväg 70 till Mora blir kortare väg.

429 Inlägg
7 mars 2012
sverkera skrev:
Finns det någon speciell anledning till att ni åker via Katrineholm på uppvägen? Riksväg 50 från Ödeshög via Motala, Örebro, Lindesberg, Ludvika till Borlänge och sedan riksväg 70 till Mora blir kortare väg.

Roadtrips handlar väl inte om att det ska vara nära? smile ju längre sträcka desto mer upplevelse wink

564 Inlägg
7 mars 2012
Jovisst, men i så fall skulle jag hellre ta en sväng till Kirkenäs eller Murmansk än Katrineholm... Dessutom gör det att det blir en längre sträcka som överlappar på upp och ner-väg, då är det i mitt tycke roligare att åka olika vägar.
Senast redigerat av sverkera (7 mars 2012)

154 Inlägg
10 mars 2012
tips att spara pengar. Handla allt nödvändigt som Red bull, chips, övrig dricka, mindre måltider för det där extra tarmsuget på nån billig butik innan ni åker. Har bilat upp till Norrland några gånger och ner till Franska Rivieran och det är PISSDYRT att handla sånt på bensinstationerna. Ha alltid en reflexväst i bilen...vet aldrig när bilen vill sluta rulla.
KUDDE för röven!! !!!! GPS MED KAMERAVARNARE !!! 12V-230 för laptopen och hooka upp datorn mot mobilens 3g nät för surfande.

Lycka till och hoppas att det blir en minnesvärd resa i positiv anda.

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
10 mars 2012
Fräck resa som tusan, hoppas allt går väl! Men varför åka nu, när det säkert är inlandsis kvar uppe i Nordkap. Men kanske är det det nu vill se? big_smile
Senast redigerat av FordRSC (10 mars 2012)

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
10 mars 2012
varför en sån liten bit i norge ?!? längs med kusten hittar ni jävligt mycket att titta på ! Alla fjordar tex

rutten för hem vägen tycker jag ser bra ut smile Men det känns som sagt som ni missar jävligt mycket på vägen upp

jag hade lagt upp trippen så här :

Jönköping
Oslo
Tronheim
Bodö
Narvik
Tromsö
Nordkap
Katrineholm
Jönköping

tror det blir en roligare resa smile

glöm inte att ha med er mat som är snabb lagad, då det tar ganska lång tid att kocka med stormkök smile

Pim_Pim
10 mars 2012
Ser framför mig hur pengarna bara försvinner varje gång ni måste tanka, men det kan nog bli en nice resa och man kan ju inte bara tänka på bränslepriset för då hade ju bilen aldrig fått rulla. wink

2 403 Inlägg
10 mars 2012
CHEEVA skrev:
varför en sån liten bit i norge ?!? längs med kusten hittar ni jävligt mycket att titta på ! Alla fjordar tex

rutten för hem vägen tycker jag ser bra ut smile Men det känns som sagt som ni missar jävligt mycket på vägen upp

jag hade lagt upp trippen så här :

Jönköping
Oslo
Tronheim
Bodö
Narvik
Tromsö
Nordkap
Katrineholm
Jönköping

tror det blir en roligare resa smile

glöm inte att ha med er mat som är snabb lagad, då det tar ganska lång tid att kocka med stormkök smile

jobbade i norge i ca 3 månader i somras och det är lätt värt att åka en längre sträcka i norge. Snacka om otroliga bilder man fick påväg till jobbet big_smile

Meldem
117 Inlägg
10 mars 2012
jag skulle också ha lagt mer tid i norge, att köra E45an genom hela sverige är förfärligt då det bara är skog, skog och skog överallt:P

fundera på att ha lofoten som etappmål istället; ta färjan från bodö till lofoten, och kör norrut till narvik. och fortsätt mot E4an via kiruna på tillbakavägen.. här i norrbotten har vägarna precis börjat tina och är fortf delvis täckta med snö/is; kör försiktigt

och teckna en halvförsäkring, så du kan bli bokserad till en vettig verkstad i norrbotten utan att bli ruinerad! >10 mil mellan småorter är vardagsmat:P

460 Inlägg
11 mars 2012
Trådstartare
tjenare igen! tongue

tack så mycket för alla tipps och kommentarer! smile Riktigt kul! Men tyvärr har resan skjutits upp (vilket i och för sig kanske e bra pga vädret). Min polare som bor i katrineholm fick tyvärr hinder... Djävligt tråkigt då ja var sjukt taggad!! men de finns fler dagar smile

hade också hellre åkt till murmansk än katrineholm wink haha

Det här med att att resa i norge låter ju inte helt dumt! ska fundera på ett smile

är duktig på att koka pasta på trianga wink haha halvförsäkring har jag! smile

Så nu fattas bara nytt datum för avresa!!!

mvh

Sök