3286
Sök

Elektrisk modellflysmotor startar inte

Saabmeck
233 Inlägg
5 mars 2012
Trådstartare
Tjena!
jag har en liten sidohobby att bygga klart farsans modellflygplan men jag har fastnat, har byggt klart allt och allt fungerade till en början men nu har motorn lagt av, när man gasar så hoppar bara motorn till o hackar några ggr och sen piper den, sen händer inget mer.

Någon som också håller på med sånt här som kan lite mer?

Det är lite frustrerande då jag inte har hunnit flyga med planet ännu.. sad

Edit. Det är en borstlös steglös elmotor.

Mvh

"Ta det aldrig lungt, kör alltid 90 på 50 väg!" - Ronny och Ragge

6 649 Inlägg
6 mars 2012
Ladda batteriet ordenkligt först, hade samma problem med en stadium truck..Den orkade knappt någonting och kunde bara backa vekt

De/Dem

Saabmeck
233 Inlägg
6 mars 2012
Trådstartare
Jo jag har testat att ladda det fullt ut men det går endå inte, batteriet kanske börjar bli dåligt..

1 624 Inlägg
6 mars 2012
Låter som spjällhuset! (A)

Saabmeck
233 Inlägg
6 mars 2012
Trådstartare
careau skrev:
Låter som spjällhuset! (A)

Haha yeah.. xD

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 mars 2012
Är det bara tre kablar till motorn eller finns det även en mindre kontakt med massa små kablar i? Tror nämligen att det är någon form av kontaktfel, då blir det sådär.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Saabmeck
233 Inlägg
6 mars 2012
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Är det bara tre kablar till motorn eller finns det även en mindre kontakt med massa små kablar i? Tror nämligen att det är någon form av kontaktfel, då blir det sådär.

Nu är ju allt ihopkopplat o ihoplimmat så det är svårt att se men tror där är tre kablar till motorn, ser ut som det, det var ju inte jag som byggde ihop det tyvärr, d var min gamle avlidna farsa :p Men det fungerade ju innan, måste va en kabel som sitter löst isåfall? tongue

Saabmeck
233 Inlägg
12 mars 2012
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:

kollade och felsökte, hittade ett kretskort mellan mottagare/stybox och motor som det glappar eller något i, tror den har brännt.. hmm

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
13 mars 2012
Antingen så är det glapp i nån av kablarna till motorn (troligtvis) eller så är det fartreglaget som du beskrev ovan som har bränt, kan bero på glappet i motorn eller något helt annat. Börja med att kolla alla tre kablarna till motorn först, dom MÅSTE ha bra kontakt för att det ska fungera, det räcker inte att bara två har kontakt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Saabmeck
233 Inlägg
13 mars 2012
Trådstartare
jag har kollat och de sitter lite löst men de har bra kontakt..

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
13 mars 2012
Okej, då är det troligtvis fartreglaget då, om det nu inte är som så att reglaget är byggt för sensormotorer och du kör motorn utan sensorkabel, då kan du också få såna där problem.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Sök