4037
Sök

Lim vid omkoning av bas?

Mekaniker
212 Inlägg
17 mars 2012
Trådstartare
Tja!! Vad är bästa valet av lim när man ska kona om en bas?
De är en RE Audio SX 15", har allt och den är renskrapad och rengjord.
Endast limningen kvar.
Har sett de pratas om både snabb/superlim, kontaktlim och allt möjligt men vad fungerar egentligen bäst?

Gladen Audio
2 388 Inlägg
17 mars 2012
Detta funkar hur bra som helst till både upphängningar, spiders och spolar.
Ingen mening att köpa dyrt märke när innehållet är likadant.
http://biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Li … im-364831/

Men aktivatorn behöver du inte använda, det torkar snabbt nog ändå.
Senast redigerat av Frippe_L (17 mars 2012)

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

251 Inlägg
17 mars 2012
Skulle själv inte använda superlim till att kona om en högtalare!! Det brukar följa med lim när man köper omkoningssats!! Man vill ju kunna röra lite på konan och upphängningen innan limmet sätter sig!!

/TiGgR.
Senast redigerat av TiGgR (17 mars 2012)

Gladen Audio
2 388 Inlägg
17 mars 2012
TiGgR skrev:
Skulle själv inte använda superlim till att kona om en högtalare!! Det brukar följa med lim när man köper omkoningssats!! Man vill ju kunna röra lite på konan och upphängningen innan limmet sätter sig!!

/TiGgR.

Det är CA-lim som man använder när man konar om basar, iaf om det ska hålla.
Varför vill du röra på konan o upphängning under tiden det torkar?
Centrera spolen/spiders gör man ju innan man limmar, inte under tiden.

Team-leader för Team1

251 Inlägg
17 mars 2012
Även om du har spolen centrerad så vill man  kunna röra upphängningen lite när den limmas fast så den sitter rakt den med! Även om du har spolen centrerad så kan du ju limma fast upphängningen snett om du har superlim som hugger på en sekund!! Vem har sagt att man vill röra på det UNDER torktiden??????????????????

Superlim=NEJ!!

/TiGgR.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 mars 2012
Fast det där limmet hugger väl inte på en gång om man inte använder aktivatorn? Så då är det ju ingen fara. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Gladen Audio
2 388 Inlägg
17 mars 2012
TiGgR skrev:
Även om du har spolen centrerad så vill man  kunna röra upphängningen lite när den limmas fast så den sitter rakt den med! Även om du har spolen centrerad så kan du ju limma fast upphängningen snett om du har superlim som hugger på en sekund!! Vem har sagt att man vill röra på det UNDER torktiden??????????????????

Superlim=NEJ!!

/TiGgR.

Ok då använder de jag känner till fel sorts lim då.
Konstigt då de är några av världens bästa inom att spela högt= många omkoningar blir det.....
Limmet hugger ju inte direkt om man inte använder aktivatorn, och jag tolkade det du skrev om att man ville röra på konan och upphängningen innan limmet sätter sig som att du skulle pilla med det lite efter du limmat.

Annars är det 2komp epoxi med dubbelspruta som jag sett användas men det är både dyrare och klumpigare att använda om man inte har en bra hållare att fästa den i.

Edit: Vilken typ av lim rekommenderar du han använder då TiGrR? Liknande Karlssons klister eller  annat universallim  som torkar lite saktare?
Senast redigerat av Frippe_L (17 mars 2012)

Team-leader för Team1

251 Inlägg
17 mars 2012
Jag rekomenderar ett lim som inte limmar fast "sekundsnabbt" som det du länkade till!! Speciellt inte till en som frågar efter vilket lim som ska användas!!
Ett proffs som vet vad han gör efter en massa omkoningar väljer så klart det lim som han anser passar!!

/TiGgR.

108 Inlägg
17 mars 2012
Limmet som kom med omfoamningskittet till mina JBL monitorhögtalare var misstänkt lik det som används för att limma klara huvar inom modellflyget. Blir aldrig helt hårt och man har 30 min inpassningstid. CA och epoxy låter väldigt stelt i mina öron (wink), gummiförstärkt CA kanske ? Används till att limma däck på större R/C bilar, blir inte heller helt stelt.

Peter smile
Senast redigerat av wolw (17 mars 2012)

Gladen Audio
2 388 Inlägg
17 mars 2012
wolw skrev:
Limmet som kom med omfoamningskittet till mina JBL monitorhögtalare var misstänkt lik det som används för att limma klara huvar inom modellflyget. Blir aldrig helt hårt och man har 30 min inpassningstid. CA och epoxy låter väldigt stelt i mina öron (wink), gummiförstärkt CA kanske ? Används till att limma däck på större R/C bilar, blir inte heller helt stelt.

Peter smile

Det lim du menar, är det ljust till färgen och går att pilla loss småbitar av det o rulla till små bollar?

Om det är sånt så har jag svurit långa ramsor över det när 4 av 6 basar hade lösa spiders och dammkåpor efter provspelningar med bubblan 2010. skrapade loss det och limmade ihop allt med dubbel-epoxi, inget släppte efter det oavsett hur hårt jag spelade. men i dagens läge hade jag hellre kört med CA.

Team-leader för Team1

Team Autohifi!
865 Inlägg
18 mars 2012
Efter att ha konat om ett antal 100 basar i mina dar så kör jag med 2 comp epoxi. Men ska man köra med det krävs det att man verkligen vet vad man gör! 1. Se till att ha en riktigt bra centrering. 2. Ladda med klämmor. 3. Se till att alla ytor är 100% rena och även polgapet. 4. Lima spider först. Låt torka. 5. Lima sen upphängningen. Låt torka. En bra sak är att ta god tid på sig och gå igenom stegen flera gånger innan då när du väl limar så finns det ingen återvändo. Lycka till:-)

Sök