En dieselmotor har en rejält mycket bättre verkningsgrad än en bensinmotor som du kanske vet, och som glad amatör tror jag som sagt att bensinmotorerna kräver mycket mer för att nå ner i dagens låga förbrukningssiffror. Nu är det egentligen BMW jag känner till bäst, men ta deras moderna motorer. Bensinsexorna är idag direktinsprutade, en teknik som prövats förut (Av Mitsubishi) men som också ledde till problem som ryckig gång och att motorerna sotade igen. Hittills är BMW´s teknik så ny att det är svårt att se om det blivit bättre, men ett fåtal klagomål har redan kommit. (Och de är inte ensamma om denna teknik)
Jämför med dieselmotorn där vad man egentligen gjort den senaste tiden är att höja trycket bränslet sprutas in med markant (Fiat´s Commonrail-teknik och så vidare), verkar generellt mindre problemdrabbat än snåloptimerade bensinmotorer?
Glöm dock inte det som tidigare nämnts, dels att det finns mer komponenter på en turbodiesel men också att moderna dieselbilar har partikelfilter som kan kräva byte: Svindyrt. En hel del dieselbilar med partikelfilter behöver också bränna rent dessa då och då för att det inte skall ge upp i förtid. Jag vet att BMW´s bilar gör det automatiskt, andra märken kräver att man tillsätter en speciell vätska.
Trumbromsar är väl däremot ingen dum idé? Mer problemfritt om något, men som du säger känns skivbromsar självklart trots att det är en större risk för problem i framtiden.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.