topline2 skrev:
Om man planerar att kunna använda den 30 000 mil och gärna passera med råge, hur ser det ut då Rquired?
Hur svårmekat är det med diesel jämfört med bensin? Dieselmotorn har ju dessa dieselpumpar och grejer som ska stå rätt? Minns en äldre diesel min kompis skulle greja med, där var man tvungen att ställa in pump och grejer som var tvunget att lira exakt för att den skulle starta.
Känner mig inte riktigt bekväm med namnet Seat, men det kanske är bra bilar.
Det är omöjligt att veta och jag har ingen koll på vilken livslängd tillverkaren faktiskt satsar på, men jag tror inte det blir några problem med varken en Toyota eller VW. Det främsta skälet är att det i detta scenario är du som kör bilen hela sträckan, och du vet från start att du vill ha bilen länge och vårdar den därefter. Inga okunniga första ägare som inte vet/bryr sig om bilens underhåll och där du först vid 10-15.000mil tar över bilen och eventuell skada redan är skett.
Dieselbilen har en fördel i sin enkla konstruktion, och många snålmaskiner är ofta gamla och beprövade konstruktioner. Kolla den nya motorn i Volvo´s DRIVe, en maskin med gammal åttaventilsteknik! Nackdelen med diesel är just det som nämnts, det finns mycket runt omkring som slits och eventuellt kan behöva bytas när bilen rullat långt.
En bensindriven sugmotor är visserligen rent tekniskt lite mer avancerad, de innehåller mer modern teknik till skillnad från dieseln. Å andra sidan är det ytterst sällan dessa delar av motorn rasar om den inte missköts. Den egentliga faran för livslängden hos en modern bensinmotor tror jag snåloptimeringen är, låg friktion invändigt har ställt till problem de senaste 10åren: Tänk bara på vilka problem Saab haft med smörjningen på sina turbomotorer!
Att många dessutom påstår att deras modeller klarar långa serviceintervall förbättrar inte detta, bry dig inte om att bilen tex. påstås klara 3000mil mellan oljebytena: Den mår rejält mycket bättre utav mer normala 1000-1500mils intervall lite beroende på hur du kör.
Vilket som är mest svårmekat? Är det intressant, det är ändå inte mycket du kan göra själv på moderna bilar? Jag tror dock svaret blir en bensinmotor, som sagt mindre som kan krångla och mindre tillbehör runt motorn vilket innebär mer plats runt omkring maskinen.
En liten fundering:Tror dock du skall satsa på ett starkt varumärke/ ett "kvalitetsmärke" och inte tex. Seat. Inget ont om deras bilar som egentligen är samma delar som en VW i många fall, men om inget annat skall du sälja bilen någon gång i framtiden och eftersom Seat, Renault, Peugeot och så vidare är lite udda märken är jag osäker på vem som vågar köpa en sådan med många mil på mätaren?
Lite samma oro hade jag känt inför Toyota, visst det är bra bilar men om du kollar djupare i tex. Svensk Bilprovnings statistik ser du att bilarna sällan rullar några längre sträckor. Hur ofta har du hört talas om en Toyota över 30.000mil? Däremot hör man om BMW, Mercedes, Volvo och liknande märken som rullat 30-40.000mil lite då och då.
Det finns också många BMW/MB/Volvo-spekulanter som vågar köpa en sådan bil för att de vet att den tål det utan problem, men Toyota? Vars ägare ofta inte kan ett dugg om bilar, vågar Svensson som oftast tycker 20.000mil är mycket köpa en Auris som gått 30.000mil? Lite samma sak tror jag kan drabba VW Golf...
Min lilla fundering leder till Volvo V50 DRIVe, en bil jag egentligen tycker är en överprisad "fusk-Volvo" men dig hade den kanske passat? En jämfört med Golf/Auris rymlig kombi byggd på gammal enkel teknik och dricker trots det 0.38L/milen. Och ok det är inte en bättre bil än Golf/Auris, snarare tvärt om, men en Volvo går alltid att sälja nästan oavsett mätarställning. Och har du tänkt köra så här långt är V50 "mer bil" att köra än Golf/Auris.
Så, nu känner jag att jag rört till det ännu mer för dig tyvärr. Hoppas du fick lite svar i alla fall.