2768
Sök

Volvo 740 Glt 16v går dåligt och ojämnt, felkod 2-3-2

1 062 Inlägg
16 mars 2012
Trådstartare
kollade felkoder idag och fick upp 2-3-2 = Lambdareglering, mager eller fet, tomgång, tips på hur man kan felsöka efter att fått den felkoden. när jag byte tändstift för någon vecka sedan var dom svarta, så tyder på att den får för mycke bränsle.

Tack på förhand

1 122 Inlägg
16 mars 2012
läser du på nordicaudi om lambdan står d hur man kollar den smile Så får du reda på om den e paj. Men låter som d skulle vara d
Senast redigerat av ValP2k (16 mars 2012)

gasa nu foer faen!

1 062 Inlägg
16 mars 2012
Trådstartare
okej, förra ägaren byte den i december, klart att den kan gå sönder.

1 062 Inlägg
18 mars 2012
Trådstartare
har kollat lambdan enligt denna länken http://www.svenskavolvo7900klubben.se/p … mp;t=68278

och värdet pendlar mellan 0.1-0.8 V så verkar som sonden är helt

någon som har någon mer ide som kan vara fel på den felkoden

10 Inlägg
18 mars 2012
testa dra ut luft masse mätaren och kör

Skaune
18 mars 2012
innan jag skriver nått mer, efter att ha kollat felkoden, har du nollat obd:n?

1 062 Inlägg
18 mars 2012
Trådstartare
anbe9323 skrev:
testa dra ut luft masse mätaren och kör

har testat de innan och då gick den sämre än vad det gör nu

1 062 Inlägg
18 mars 2012
Trådstartare
T-Gul_ skrev:
innan jag skriver nått mer, efter att ha kollat felkoden, har du nollat obd:n?

sista gången nej, men nollade den igår och fick samma felkod idag igen

1 062 Inlägg
22 mars 2012
Trådstartare
har byt vacumslangar, kollar över slangarna från insuget till lmm, nollade den på felkoder idag, och vips så hade den inga felkoder alls, någon som har några ider vad som kan gör att den går dåligt kallt, tempgivare, kallstartsventil?

tack på förhand

Skaune
22 mars 2012
Ricky skrev:
har byt vacumslangar, kollar över slangarna från insuget till lmm, nollade den på felkoder idag, och vips så hade den inga felkoder alls, någon som har några ider vad som kan gör att den går dåligt kallt, tempgivare, kallstartsventil?

tack på förhand

säker på att den inte tjuvluftar? Kör lite startgas runt i riskområdena, typ insuget etc, går motorn upp i varv plötsligt så vet du! smile

1 062 Inlägg
22 mars 2012
Trådstartare
T-Gul_ skrev:
Ricky skrev:

tack på förhand

säker på att den inte tjuvluftar? Kör lite startgas runt i riskområdena, typ insuget etc, går motorn upp i varv plötsligt så vet du! smile

har testat med startgas runt insuget, men ingen skilnad, känns som ett lite konstigt fel då den bara går dåligt när den är kall

Skaune
22 mars 2012
Ricky skrev:
T-Gul_ skrev:
Ricky skrev:

tack på förhand

har testat med startgas runt insuget, men ingen skilnad, känns som ett lite konstigt fel då den bara går dåligt när den är kall

jag har för mig att din OBD ska ge felsingnal om din bil går fett, typ att motortempgivarn gett upp. Men de hade vatt min teori annars!

Sök