3139
Sök

Toyota Supra mk3 Balansen, fjädring

Mr Turbo
509 Inlägg
21 mars 2012
Trådstartare
#1
Har nu läst och kört min supra en hel del, och jag har kommit fram till att jag älskar motor och drivlina men balansen är helt fel, min enda jämförelse är dock min förra bil Nissan 200sx Rs13 som hade underbar balans men tråkig motor.(inga kommentarer från ca18det älskare tack den passade bara inte mig helt enkelt).
Kommer fjädring(riktiga coilcovers) att hjälpa eller kommer jag bara kasta pengarna i sjön om jag vill köra drifting och bankörning? Vill få iaf nästan lika härlig balans som Nissan 200sx Rs13 fast med det härliga bottenvrid och kraft rakasexan har.
Supran har i nuläget detta.
Gula konidämpare runt om.
Fjäderbenstag fram.

Turbo..Mr Turbo

Supraman
2 300 Inlägg
21 mars 2012
#2
Så klart att vad du har i fjädringsväg påverkar hur bilen uppför sig.
Men kom ihåg att det är en annan bil än 200an, tung motor fram och lätt i baken.
Då kan man få en känsla att den är svår att få balans med.
Börja med att justera dämpningen på dom dämparna som sitter där nu och kolla om du får någon skillnad.
Sen övning och åter övning, vissa bilar e svårare så e de bara.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Mr Turbo
509 Inlägg
21 mars 2012
Trådstartare
#3
Stefan Varberg skrev:
Så klart att vad du har i fjädringsväg påverkar hur bilen uppför sig.
Men kom ihåg att det är en annan bil än 200an, tung motor fram och lätt i baken.
Då kan man få en känsla att den är svår att få balans med.
Börja med att justera dämpningen på dom dämparna som sitter där nu och kolla om du får någon skillnad.
Sen övning och åter övning, vissa bilar e svårare så e de bara.

Tror inte mina är justerbara. 
Har du själv kört bana med mk3?smile

Turbo..Mr Turbo

20 Inlägg
23 mars 2012
#4
om du ska drifta så får du garanterat en stadigare känsla med hårdare fjädring, plus att du slipper sneslita däck (som mina du såg på fb) om bilen håller sig plan i kurvorna smile
däcktrycket kan ha betydelse också? på både däckens livslängd och hur bilen känns. har du lågt däcktryck på 50+ profil så kan de ju svaja o ha sig lite när det svänger som värst tongue


Mr Turbo
509 Inlägg
26 mars 2012
Trådstartare
#5
Trimcim skrev:
om du ska drifta så får du garanterat en stadigare känsla med hårdare fjädring, plus att du slipper sneslita däck (som mina du såg på fb) om bilen håller sig plan i kurvorna smile
däcktrycket kan ha betydelse också? på både däckens livslängd och hur bilen känns. har du lågt däcktryck på 50+ profil så kan de ju svaja o ha sig lite när det svänger som värst tongue

Har börnat upp bakdäcken:P

Turbo..Mr Turbo


Sök