Som sagt va tycker ni är ockerpris på delar till bilar va det gäller lite mer normala reservdelar . Råkade ut för 2st olika grejer som jag tycker e rent jäxxa ockerpris . Hade inne en fiat ducato skåp 2005 för lite bromsfix bak . Sitter skivor ibak med handbroms inne i skivan samma typ som volvo tex . Gick inte att få tag i piratgrjejer inom vettig tid utan jag jagade orginal grejer . Fanns hos peugeot som är precis samma bil i chassiet . Då kostar 4st handbromsbackar ... 3500:- för vaaa 3500:- för 4backar som är i pricip samma som volvo då kostar det ca 200:- . Faan e dom inte helt kloka med sådan prisättning ??
Fler grejer . Handbrosmvire till nissan ?? kostar 1300:- st = 2600:- för 2 virar ?? Halåå eller . Nä det blev golfvirar för 95:-st och fixa med dom i ca 10min stycket den gången istället .
Mer exempel . Överbärarm fram till en Kia Sportage 95/96 . Pirat 2700:- orginal = 960:-
ja så de det tydligen .. kollar man inte noga priser så blir man knuxxad helt klart .
va har ni för erfarenheter som man kan lära sig av att köpe eller inte köpa ??
En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område! Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
klassar inte jag som ockerpris men .. sen när man köper beggade grejer så e det lite fri prissättning och fritt köp . Värre när du e tvungen att köpa orginal till ockerpengar för det inte finns någe annat att välja på . Har själv köpt rötna fälgar på skroten för att kunna ta bort ett lik hemma på gården . Då va det billigt med 600 den dagen tyckte jag .
Det är ju reservdelar och service som biltillverkarna tjänar pengar på, bilarna säljs för självkostnadspris och ibland tom. billigare... Det var en motortidning eller liknande som räknade ut att en Volvo 940 skulle kosta över 4'000'000kr om man köpte alla delarna löst och byggde ihop den själv.
Vad säger ni om verkstads priser då? På min gamla Mersa (Se Mina gamla bilar.) skulle bytas toplockspackning på. HedinBil ville ha 28'000:-. Jag lämnade in bilen hos en liten firma brevid, han tog 3600:- inklusive packningen (1300:-) och planing av toppen. Han kanske har lite lägre hyra på sin lokal, men skilnaden var ganska häpnansväckande.
Vad säger ni om verkstads priser då? På min gamla Mersa (Se Mina gamla bilar.) skulle bytas toplockspackning på. HedinBil ville ha 28'000:-. Jag lämnade in bilen hos en liten firma brevid, han tog 3600:- inklusive packningen (1300:-) och planing av toppen. Han kanske har lite lägre hyra på sin lokal, men skilnaden var ganska häpnansväckande.
Du insåg inte själv att dom inte ville göra jobbet bara? Så gör många företag, gäller allt! Försäkringar, Rep, Installationer etc etc etc. Dom ger ett sjukt överpris så man går nån annanstans
Du insåg inte själv att dom inte ville göra jobbet bara? Så gör många företag, gäller allt! Försäkringar, Rep, Installationer etc etc etc. Dom ger ett sjukt överpris så man går nån annanstans
Jo då, fast vill en verkstad inte byta toplockspackning på en gammal rak MB sexa, så undrar man ju vilka jobb som duger Glödlamps byte..? Ganska simpelt jobb, behöver inte demontera halva bilen. Skulle gjort det själv om jag haft tid, men vid tillfället satt jag och kramade kringlan på en lastbil 10-12 timmar om dagen och behövde ha bilen körbar fortast möjligt. Fast det är kanske som du säger.
Jo då, fast vill en verkstad inte byta toplockspackning på en gammal rak MB sexa, så undrar man ju vilka jobb som duger Glödlamps byte..? Ganska simpelt jobb, behöver inte demontera halva bilen. Skulle gjort det själv om jag haft tid, men vid tillfället satt jag och kramade kringlan på en lastbil 10-12 timmar om dagen och behövde ha bilen körbar fortast möjligt. Fast det är kanske som du säger.
Nog kan det vara så att dom har det priset för jobbet, men det låter så otroligt att det bara inte kan vara sant!
Det är även just sådana jobb som många inte vill göra, ganska lätt men ändå inte då det tar lite tid ändå. Fast dom får knappt nå pengar för det enligt deras prislistor, då säger dom sjuka överpriser. Nog för att 28k var lite väl att ta i