3435
Sök

Bmw med konstiga handbromsproblem.

13 Inlägg
25 mars 2012
Trådstartare
Hej Garaget!

Min handbroms, tog dåligt så jag bestämde mig att lämna in bilen på verkstad.
Bokade tid och lämnade in den, bad dom spänna den. När jag ska hämta bilen säger de att handbromsbakarna är slitna och måste bytas. Okej så bokar tid för nytt besök, när jag kommer ut till bilen fungerar inte handbromsen över huvudtaget, tänker inte mer på det, lämnar in bilen igen. Och när jag ska hämta den så säger dom att det inte gick att byta, att dom är tvungen att byta skivor bak, och belägg och sensorer och bromsbakar, först för att få handbromsen att fungera igen. Jag förstår inte logiken i det hela, kunde man inte konstaterat detta på första besöket?

/Bmwryttaren.

2 407 Inlägg
25 mars 2012
Nu vet jag inte hur handbromsen ser ut på bmw men i regel så måste man byta skivor+ klossar när något av dessa är schleten. Dem kanske missade att säga det efter första besöket? Personligen tycker jag att det låter jävligt skumt att man ska byta sensorer för att skiten ska funka men som sagt så kan inte jag bmw alls

13 Inlägg
25 mars 2012
Trådstartare
Men varför ska man byta på något som är i god kondition? Belägg är det 70 % kvar på och skivorna ser bra ut!

* Voff voff *
10 828 Inlägg
25 mars 2012
Jag hade nog bytt verkstad...

Sannolikt billigare att be en bra verkstad fixa till handbromsen bara, istället för att låta dom du beskriver byta ut bilen del för del...

Låter ju sådär lagom seriöst att den inte fungerar alls efter första försöket?!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

13 Inlägg
25 mars 2012
Trådstartare
Ja med tanke på att den fungerade när jag lämnade in den, och när jag hämtade ut den fungerade den inte alls.

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
25 mars 2012
varför lämna in den på verkstan ?
handbromsen kan man ju skruva å själv..
på min e39, pilla bort damasken vid handbromsen och skruva åt, tills det tar bra och man kan fortfarande snurra hjulet lätt för hand...

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

1 938 Inlägg
25 mars 2012
Vet inte hur insatt du är i bilmekanik, men på bmw har man handbromsbackarna inne i bakre bromsskivan, finns en  trumma inuti. Det är dom backarna man byter, inte dom för färdbromsen.

Sen om beläggen är 70% kvar så finns ingen mening att byta varesig skiva eller backarna, bara spänna på wiren under bilen alternativt direkt vid wireinfästningen på handbroms-handtaget. Oftast bara en 10mm nyckel som behövs, ibland en vanlig spårmejsel för att hålla stilla wiren så den inte snurrar med om det är väldigt slappt.

13 Inlägg
25 mars 2012
Trådstartare
Bilen är en 2005, om man tittar in vid handbroms handtaget så finns det inget att skriva på inte vad man kan se, vet att på en E36 kan man spänna med en tia. Men jag hittar inga såna skruvar på min bil. Det enda jag hittar en en fjäder som sitter runt en mentalpinne typ. Jag har varit under och krupit  och känt på vajern när man drar åt och släpper av, den blir spänd med inte överdrivet spänt.

Men när du menar handtaget menar du då där knappen man trycker ner för att få ner handbromsen?

1 938 Inlägg
25 mars 2012
Det sitter en damask i en slags ram runt handbroms-handtaget, du får dra lös den och sen ser du där under. smile
På 2005 vet jag inte hur det fungerar, har du elektronisk handbroms eller gammal hederlig?

13 Inlägg
25 mars 2012
Trådstartare
Jo just den svarta tygbiten smile
Nej en gammal hederlig.

1 938 Inlägg
25 mars 2012
Då röstar jag för att du försöker få lös den lite försiktigt, inge råvåld så du förstör ramen.
Sen faller det nog ganska naturligt vart du skall skruva. smile

Exporterad Colombian
812 Inlägg
25 mars 2012
Sitter det nya backar o fjädrar på den nu då? Att bara spänna vajrarna hjälper knappt, du måste se till så backarna är så långt ut dem kan med. Vajrarna kan ju vara jättegamla och på bristningsgränsen med wink

Har nyligen bytt på min. Bytte då bromsbackar o fjädrar, tog bra efter bytet, men bilprovningen drog typ sönder mina vajrar så nu e den slapp igen sad Krävs dock bara lite mer energi, hehe big_smile

Verkstaden du lämnade in till kan inte mena allvar!
Senast redigerat av malaguti_fabbe (25 mars 2012)

13 Inlägg
25 mars 2012
Trådstartare
Nej det sitter inte nya backar och fjädrar på den nu!

Jag tycker med att det låter konstigt. För när jag lämnade in det fungerade den i alla fall. Nu kan jag dra den hela vägen upp utan att det händer något alls. Något måste dom har kopplat ur, men frågan är ju bara vad.

Exporterad Colombian
812 Inlägg
Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
26 mars 2012
en till sak som jag vet på bmw

handbromsen kan spännas åt ( fininställning ) vid spaken i kupen..
( pilla bort läderdamasken från toppen och neråt och det ska finnas 2 muttrar man kan dra åt, och 2 kontramuttrar för att se till att det förblir åtdraget ( på min i alla fall) )

sedan går 2 vajrar ner till varsin bakhjul..
där när man har tagit bort hjulet, bromsoket, bromsskivans fasthållningsskruv, bromsskivan så ser man handbromsbackar..,

uppe så trycks backarna isär ( mot bromsskivan/trumman), av vajern, i mitten så hålls backarna på plats av fjädrar/skruvar , och nere ( det jag vill komma åt) sitter det en reglerings sak en tandad kugghjul som man manuellt med en skruvmejsel pillar åt ena eller andra hållet för att justera.., den ska man kunna komma åt från baksidan av hjulupphängningen utan att ta bort något egentligen men det är kanske bäst att montera isär ena sidan för att se hur det ser ut.., 

ungefär så bör den se ut:
http://www.pelicanparts.com/bmw/techarticles/101-Projects-55-Parking-Brake-Shoe/Pic1-01.jpg

den kan du försöka att pilla på ifall du hävdade att du hade bra handbromsbelägg och bra bromsskivor..,
jag var smart nog att tänka så:
handbromsen tar inget , spänna åt = hjälpte inget
köpte nya handbromsbelägg och när jag öppnade upp bak så såg dem gamla fortfarande bra ut.., kudne bara justerat där men .. nä jag ändå hade nya så bytte jag också..

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

Exporterad Colombian
812 Inlägg
26 mars 2012
Kugghjulet kommer man åt framifrån genom ena hjulbults-hålet smile
Senast redigerat av malaguti_fabbe (26 mars 2012)

Sök