en till sak som jag vet på bmw
handbromsen kan spännas åt ( fininställning ) vid spaken i kupen..
( pilla bort läderdamasken från toppen och neråt och det ska finnas 2 muttrar man kan dra åt, och 2 kontramuttrar för att se till att det förblir åtdraget ( på min i alla fall) )
sedan går 2 vajrar ner till varsin bakhjul..
där när man har tagit bort hjulet, bromsoket, bromsskivans fasthållningsskruv, bromsskivan så ser man handbromsbackar..,
uppe så trycks backarna isär ( mot bromsskivan/trumman), av vajern, i mitten så hålls backarna på plats av fjädrar/skruvar , och nere ( det jag vill komma åt) sitter det en reglerings sak en tandad kugghjul som man manuellt med en skruvmejsel pillar åt ena eller andra hållet för att justera.., den ska man kunna komma åt från baksidan av hjulupphängningen utan att ta bort något egentligen men det är kanske bäst att montera isär ena sidan för att se hur det ser ut..,
ungefär så bör den se ut:
![http://www.pelicanparts.com/bmw/techarticles/101-Projects-55-Parking-Brake-Shoe/Pic1-01.jpg]()
den kan du försöka att pilla på ifall du hävdade att du hade bra handbromsbelägg och bra bromsskivor..,
jag var smart nog att tänka så:
handbromsen tar inget , spänna åt = hjälpte inget
köpte nya handbromsbelägg och när jag öppnade upp bak så såg dem gamla fortfarande bra ut.., kudne bara justerat där men .. nä jag ändå hade nya så bytte jag också..