2593
Sök

Spridarvinkel samt avstånd från ventilsäte?

040 RedLine
1 219 Inlägg
20 mars 2012
Trådstartare
Någon som har koll på vilken vinkel spridaren skall ha i förhållande till inloppsröret?

Samt på vilket avstånd de skall placeras (om de möjligtvis finns någon formel)?

Även vilket djup jag skall placera hylsan i.

Tacksam för svar
Mvh BrajjAxx
Senast redigerat av BrajjAxx (20 mars 2012)

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

536 Inlägg
21 mars 2012
Som jag har förstått det så verkar det vara att när spridaren sitter långt upp på runners rören så "rinner" soppan in istället för att pricka rakt in.. Vilket gör att den kan vara lite orolig på tomgång och lite svårmappad.. Och hylsorna ska placeras så att dom bara kommer in i rören.. Själv ska mitt insug svetsas om så att jag har spridarna ända framme vid insugsflänsen smile

77 Inlägg
21 mars 2012
Man har olika vinklar på spridarna samt avstånd från ventilen beroende på hur mycket man varvar. Man vinklar spridaren mer i förhållande till insuget eller placerar den längre bort från ventilen ju mer man varvar. Jag vet inte hur man räknar ut vad som är korrekt, men förhoppningsvis är det till lite hjälp.

040 RedLine
1 219 Inlägg
22 mars 2012
Trådstartare
Aha så du ska flytta dina jonas? tongue

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

040 RedLine
1 219 Inlägg
22 mars 2012
Trådstartare
Hmm, ja kan ju stämma med längden, hur menar du med vinkelen? smile

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

536 Inlägg
22 mars 2012
BrajjAxx skrev:
Aha så du ska flytta dina jonas? tongue

Japp mitt insug ska byggas om. Ska ta första biten från flänsen bak till bakom spridarhylsorna från ett original insug smile även svetsa i trattar smile

77 Inlägg
23 mars 2012
BrajjAxx skrev:
Hmm, ja kan ju stämma med längden, hur menar du med vinkelen? smile

Var kanske lite otydlig. Vinkeln i förhållande till kanalen. Ju mer man varvar, desto mer lutning i förhållande till kanalen, det vill säga att man rakställer spridaren mer och mer, eller spridarplacering längre bort från ventilen. På så sätt får bränslet längre sträcka på sig att blandas med luften.

040 RedLine
1 219 Inlägg
24 mars 2012
Trådstartare
Okej! smile ingen som har formler för detta? smile

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

Dr. Turbo
459 Inlägg
24 mars 2012
Finns inte direkt formler för detta men däremot bör man ha mycket indata för att få bra resultat när man väljer spridare och vars dem ska placeras.
16v eller 8v topp?
Enkel eller dubbla spridarrader?
Bäst dimmning på låga eller höga luftflöden?
Grundtryck mot spridaren?
Låg eller Högohm?
Kanalform på insugsröret?
Bränsle?
Önskat flöde?

Hursom finns en uppsjö av spridare, t.ex spridare som har 2 strålar (för 16V toppar), spridare som har en sned stråle (för att förbättra vinkeln mot insugsventilerna).
Allt är beroende vad man är ute efter.

040 RedLine
1 219 Inlägg
27 mars 2012
Trådstartare
Ja blir 8v, enkla spridare, 3 bar, lågohm,  etanol, ca 1300cc

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

Sök