4360
Sök

När börjar man verkligen få användning för extraktorrör på volvo B230 ?

islurren1
15 februari 2012
Trådstartare
#1
Joo.. min fråga är som rubriken lyder. När börjar man verkligen få användning för extraktorrör på volvo B230 ?
på min förra isbil en volvo 244 87-a med original 2,2 sprut och K kam plockade jag bort katten med resultatet att jag upplevde den SVAGARE!!!  Nu håller jag ju på med en ny isbil me samma sprut,men med en lätt portad 530 topp och en Kyrk 126 kam.

Då kommer jag till frågan. E de verkligen nån ide att sätta dit ett extraktor grenrör ?
VOC åkarna plockar ju ut 170+ ur sina bilar med orginal system!! Och Vid vilket HK uttag börjar det bli aktuellt med riktigt system hela vägen?

Någon som "VERKLIGEN" vet?

Forummoderator
26 400 Inlägg
15 februari 2012
#2
Jag skulle tippa på att när man har optimerat och balanserat bottendelen, och även optimerat toppen - då kan det börja bli dags för ett extraktorgrenrör.
Har noterat att det är fler som har monterat på ett extraktorgrenrör - ibland endast - och då upplevt att den blivit svagare.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Fri fart för ett fritt folk!
14 343 Inlägg
15 februari 2012
#3
Mack skrev:
Jag skulle tippa på att när man har optimerat och balanserat bottendelen, och även optimerat toppen - då kan det börja bli dags för ett extraktorgrenrör.
Har noterat att det är fler som har monterat på ett extraktorgrenrör - ibland endast - och då upplevt att den blivit svagare.

det är för att alla monterar ett 3" system samtidigt smile
och dessutom köper något gammal simons extraktor

då blir effekten helt tvärsom

Kör fort så hinner inget hända...

216 Inlägg
15 februari 2012
#4
islurren1 skrev:
Joo.. min fråga är som rubriken lyder. När börjar man verkligen få användning för extraktorrör på volvo B230 ?
på min förra isbil en volvo 244 87-a med original 2,2 sprut och K kam plockade jag bort katten med resultatet att jag upplevde den SVAGARE!!!  Nu håller jag ju på med en ny isbil me samma sprut,men med en lätt portad 530 topp och en Kyrk 126 kam.

Då kommer jag till frågan. E de verkligen nån ide att sätta dit ett extraktor grenrör ?
VOC åkarna plockar ju ut 170+ ur sina bilar med orginal system!! Och Vid vilket HK uttag börjar det bli aktuellt med riktigt system hela vägen?

Någon som "VERKLIGEN" vet?

i vocs reglemente är avgas fritt efterorginal grenrör bara kat sitter på sin ursprungsplats så på min kör ja 2,5tum plus att ja byggt om till grövre byxrör så de är 1,25 varje pipa

va skiljer en mekaniker från en amatör?
jo mekanikern har en ren overall

islurren1
15 februari 2012
Trådstartare
#5
Aha!! Nu fick ja lära mej nått nytt...

926 Inlägg
15 februari 2012
#6
Först och främst måste "extraktorgrenröret" vara konstruerat för den motoreffekt och det varvtal man vill köra på.
MEN... är det avstämt ger ger den i stort sett alltid mer effekt.

Ett grovt och kort rör ger effekt på höga varv och ett klent och långt på låga.
Men ett rör som succesivt går upp i diameter, steppat. Kan man få både bra botten och toppeffekt.

Så kolla vara röret du tänker sätta på är konstruerat för!

Mats

islurren1
15 februari 2012
Trådstartare
#7
Mmm.. De e inte BARA  me trimning. Men som de e nu så åker den lätt portade 530 toppen som e planad ca 2,5 mm på. orginal 2,2 sprut. Får kanske höjja bränsletrycket lite.  Är orginal grenrör och avgasssystem för dåligt till detta recept ? Har ju ingen stans att grejja så jag får stå ute! Inte sååå kul att prova sej fram genom att skruva och skruva och skruva..

4 637 Inlägg
28 mars 2012
#8
Lånar tråden lite...
Har en 244 B21A som jag nyligen monterat komplett Simons 2" med två fullflödesdämpare.
Hur skulle det bli med ett extraktorgrenrör? Passar det? Mer/mindre effekt? Jag är inte ute efter mer effekt bara det inte blir mindre. Motorljud? Sliter det på motorn (fin originalbil, bild i galleri)
Inga direkta planer på ett men kul att veta.
KG rekommenderar minst 2,5"-system till sina grenrör...
Senast redigerat av Navkapsel (28 mars 2012)


Sök