3595
Sök

Ratten sned efter hjulinställning...

680 Inlägg
26 mars 2012
att ratten är rak eller sned har inget med om värderna är rätta eller fel,har hänt att man får ställa ratten lite sned när man låser alla inställnigarna så blir den rak när de är klart

Fri fart för ett fritt folk!
14 262 Inlägg
26 mars 2012
demk skrev:
att ratten är rak eller sned har inget med om värderna är rätta eller fel,har hänt att man får ställa ratten lite sned när man låser alla inställnigarna så blir den rak när de är klart

fast sånt märker man innan man lämnar ut bilen

ger inte mycket för folk som inte provkör efter rep och inställningar

en rejäl provkörning brukar både det ena och det andra märkas och kännas

derför blir man lite fundersam när folk klagar när dom lämnat in bilen på service och någon kört 1mil med bilen

polarn har märkt livsfarliga fel på bilar vid provkörningar

en gång for han rakt ut i ett kors under provkörningen då en bromslang flög åt helvete
och han hade fixat något helt annat på bilen

Kör fort så hinner inget hända...

680 Inlägg
26 mars 2012
Growe skrev:
demk skrev:

fast sånt märker man innan man lämnar ut bilen

ger inte mycket för folk som inte provkör efter rep och inställningar

en rejäl provkörning brukar både det ena och det andra märkas och kännas

derför blir man lite fundersam när folk klagar när dom lämnat in bilen på service och någon kört 1mil med bilen

en gång for han rakt ut i ett kors under provkörningen då en bromslang flög åt helvete

som jag skrev innan så provkör vi alltid innan och efter ,men verkar inte som om alla gör de

2 182 Inlägg
26 mars 2012
Growe skrev:

Har varit med om samma sak med nybesiktade bilar, bromsrör som går sönder när man minst anar det.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

360 Inlägg
26 mars 2012
Det vi gör är att man ställer ratten rakt, och även hjulen exakt lika på båda sidor så det blir rakt, Men även fast man gör det så blir nog ratten sned minst en gång på 6 gånger iallafall när man provkör sedan efter.
Dom flesta orsakerna är oftast:
Bakvagnen står snett (Kan fått sig en pärla bak på dom som inte går att justera på också)
Snedslitna däck
Även på många så kärvar fjäderlagringen ofta. (Fast då brukar bilen dra snett istället)

Men vi kollar alltid så att ratten är rak efter, och även väldigt sällan så om kunden klagat ändå så tar man in bilen och fixar till det gratis, är ju inte direkt någon stor deal att börja tjafsa om.

467 Inlägg
29 mars 2012
Trådstartare
Sådär då. Har varit tillbaka med bilen idag, och nu står ratten rakt. Han hade justerat rattläget sa han. Bilen går rakt och ratten står rakt!

Så om ni får tillbaka bilen efter hjulinställning med sned ratt så ska ni veta att det går att fixa till. Bara att åka tillbaka!

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

360 Inlägg
29 mars 2012
Hoffmeister2 skrev:
Sådär då. Har varit tillbaka med bilen idag, och nu står ratten rakt. Han hade justerat rattläget sa han. Bilen går rakt och ratten står rakt!

Så om ni får tillbaka bilen efter hjulinställning med sned ratt så ska ni veta att det går att fixa till. Bara att åka tillbaka!

Ja ska ju dock veta att man ej ska flytta rattens position på nya bilar. Vet en som gjorde det och flyttade den för mycket, och går en airbag slinga runt rattstången och om man flyttat ratten för mycket så drar man av den sen när man slår ut ratten fullt!!!

Isånafall så kompenserar man på styrlederna och inte på ratten som man kunde göra på äldre bilar smile
Senast redigerat av Selleen (29 mars 2012)

680 Inlägg
29 mars 2012
Selleen skrev:
Hoffmeister2 skrev:

Ja ska ju dock veta att man ej ska flytta rattens position på nya bilar. Vet en som gjorde det och flyttade den för mycket, och går en airbag slinga runt rattstången och om man flyttat ratten för mycket så drar man av den sen när man slår ut ratten fullt!!!

Isånafall så kompenserar man på styrlederna och inte på ratten som man kunde göra på äldre bilar smile

vi flyttar aldrig ratten,vi lossar styrlederna låser ratten och ändrar värderna på lederna

577 Inlägg
29 mars 2012
Growe skrev:

Måste vart en väldigt gammal bil? svenska bilar -72 o framåt har ju tvåkrets bromssystem.

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

One Man Clan
4 287 Inlägg
29 mars 2012
de är mycke som spelar in vid hjulinställningar, hade själver lite problem att få rattarna rakt även att dom stod rakt.
i mitt fall var de glidplattorna som bilarna stod på som var lite tjärva så däcken ställde sig lite i spänn, när jag väl kom underfund me den biten var de bara å gunga bilarna å ratten lite å ställa rakt så lirade de sen tills allt var rengjort å åtgärdat.

Man justerar inte bara rattläget utan man justerar styrlederna när ratten är rak.
ajsingbajsing att flytta bara ratten å på en modern bil tar de fan längre tid å lossa airbag å flytta ratten änr de tar å göra hjulis.

467 Inlägg
31 mars 2012
Trådstartare
Ja men han justerade inte själva ratten. Han hade skruvat nånting i framvagnen. Exakt vad vet jag inte. Men han lossade inte ratten.

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

Sök