3182
Sök

Köpråd Luftfilter

21 Inlägg
27 mars 2012
Trådstartare
#1
Tjenare!

Har en Volvo s60 -01 2,4 T och funderar på att köpa ett sportluftfilter.

Funderar på antingen detta
http://www.scstyling.com/cci-box-volvo- … -2757.aspx

eller

http://www.vparts.se/volvo-s60-2000-200 … -xc70.html

Vad tycker ni ? eller ska jag satsa på något annat?

Jag söker ett filter som ger både effekt och lite grymmare ljud, och förhoppningsvis att den sköter det den ska göra!

Tacksam för svar!

Forummoderator
26 325 Inlägg
27 mars 2012
#2
Freddeb skrev:
Tjenare!

Har en Volvo s60 -01 2,4 T och funderar på att köpa ett sportluftfilter.

Funderar på antingen detta
http://www.scstyling.com/cci-box-volvo- … -2757.aspx

eller

http://www.vparts.se/volvo-s60-2000-200 … -xc70.html

Vad tycker ni ? eller ska jag satsa på något annat?

Jag söker ett filter som ger både effekt och lite grymmare ljud, och förhoppningsvis att den sköter det den ska göra!

Tacksam för svar!

Personligen hade jag gått på JR-filtret på Vparts, men det är pga att den känns "seriösare" på nåt sätt.
Dock ska man inte stirra sig blind på att man "får" några hästkrafter av ett sportluftfilter.
I alla fall ingen märkbar.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

21 Inlägg
27 mars 2012
Trådstartare
#3
Det är mer draget jag vill ha när man trycker ner pedalen smile

Forummoderator
26 325 Inlägg
27 mars 2012
#4
Freddeb skrev:
Det är mer draget jag vill ha när man trycker ner pedalen smile

Ja, det får du inte av ett filter i alla fall, haha.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

21 Inlägg
27 mars 2012
Trådstartare
#5
Hmm då låter ryktena som jag fått fel då "/

Forummoderator
26 325 Inlägg
27 mars 2012
#6
Freddeb skrev:
Hmm då låter ryktena som jag fått fel då "/

Eh..ja.
Visst. På en trimmad bil, och där man har modifierade rör som leder luften direkt till filtret, så ska man väl vara glad om man får 4-5 hästkrafter, men i övrigt..mja.
Men. Många säger ju såklart olika.

Någon här får såklart säga till om jag har fel också.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

796 Inlägg
27 mars 2012
#7
Du kommer bli nöjd om du tar J/R filtret. Men som "Mack" skrev så ger de knappast några HK på din i övrigt orginala S60. Däremot kommer du säkerligen uppleva en "placebo" effekt samt så ger de ett litet dumpljudet vilket jag tror du uppskattar. Men för att inte dra ut på de hela: Välj J/R filtret! smile

Hemma bra, garaget BÄST!

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
27 mars 2012
#8
Köp ett AEM Dryflow oljefritt filter. Det passar perfekt i motorrummet utan stag och liknande.

Behöver aldrig oljas in och är jätteenkelt att tvätta. Riktigt proffsigt filter. 9" varianten är det jag har. Låter fint gör det också!

http://www.streetperformance.se/aem-dryflow-9-/42105-0

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

21 Inlägg
29 mars 2012
Trådstartare
#9
Sitter det bra då ? . Är la inte så jätte bra att låta det hänga?

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
29 mars 2012
#10
Freddeb skrev:
Sitter det bra då ? . Är la inte så jätte bra att låta det hänga?

9"-versionen som jag har sitter som gjuten smile Sjukt skönt att slippa tänka på oljan vid rengöring och att det inte behöver rengöras lika ofta. Tar ca 2 timmar att rengöra det (inklusive torkning) när det är soligt och varmt ute! smile

Man ska inte låta det ligga fritt, precis. En kompis till mig hade sitt fritt och det slog hål i huven när han körde i ett hål... Dock så var det en glasfiberhuv, men ändå! tongue

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

danielbrorsson
31 mars 2012
#11
Köp inte ett JR filter, oljan har pajat 2 LMM för mig... Har kört med AEM 9" i 4 mån, kanonnöjd

6 629 Inlägg
1 april 2012
#12
Mack skrev:
Freddeb skrev:
Hmm då låter ryktena som jag fått fel då "/

Eh..ja.
Visst. På en trimmad bil, och där man har modifierade rör som leder luften direkt till filtret, så ska man väl vara glad om man får 4-5 hästkrafter, men i övrigt..mja.
Men. Många säger ju såklart olika.

Någon här får såklart säga till om jag har fel också.

Finns ju inget direkt svar, vissa bilar får effekt. Andra inte.. Alfan blev märkbart piggare att varva med K&N filtret (Fått mer bottendrag) men sen om jag fått mer effekt är en annan sak.
Tror det bygger mest på hur luftburken är byggd.

Skulle ta ett AEM, Greenfilter eller K&N.
Finns pipercross annars, vet ej om dessa är något att ha http://dalhems.com/Product.aspx?guid=d4 … 302876cd35

De/Dem

711 Inlägg
1 april 2012
#13
Utan avskärmning så lär du däremot förlora nån hk.Avskärmning och en grövre slang till filtret som ger mer luft är pricken över I.
Räkna inte med mer hk men däremot goare insugsljud(speciellt du med femma) och dumpljud.


Sök