23 mars 2012
Trådstartare
Hej,
Häromdagen var det dags att byta bromsvätska. För denna service tog jag hjälp av en burk med slang (en sådan där från Biltema för 50 spänn) där bromsvätskan bildar en backventil mot luft, så jag kunde genomföra bromsvätskebytet själv.
För frambromsarna var det inget problem. Det var bara att lossa nipplarna, sätta på burk och slang, växla mellan att pumpa på bromspedal och fylla på vätska i huvudbromscylinders behållare. Efter en stund fanns inga luftbubblor i slangen mot burken. Bra tryck var det också, det kom mycket bromsvätska och luft per bromspedalsnedtryck.
De bakre bromsarna, däremot... Där kan jag efter bromsvätskebytet vrida om däcken med handkraft trots att polaren tryck bromspedalen i mattan.
Egen _vild_ gissning är att bakre bromskretsen drar tjyvluft någonstans. När jag försöker lufta systemet så blir jag liksom inte av med luften, bubblorna åker jojo ner och upp i slangen när jag trycker ner bromspedalen och sedan släpper upp den. Samtidigt kan jag inte se att slangar eller rör läcker någonstans, vilket borde synas eftersom bilen är ren och torr under. Skumt!
En grej jag har noterat, i och med att bilen har skivbromsar monterade (bilen kom med trummor från fabrik), är att de bakre nipplarna inte sitter med nippelöppningen uppåt (de pekar bakåt). Det får mig att misstänka att nippeln kanske inte sitter på okets högsta position och att bromsok sitter lite "felmonterade"?! Är detta viktigt? Nippelns position alltså?
Fakta:
Bil: Chevrolet Nova 1970
Bromsar: Skivor runt om, eftermarknadsprylar. Bromsservo. Tvåkretssystem med två rör till vardera frambroms och ett rör med t-koppling till bakbromsar.
Är mycket tacksam för den hjälp jag kan få! Var börjar jag felsökningen?!
Mvh /Peter