2916
Sök

Fälgtips Audi s4 b5 -00

90 Inlägg
2 april 2012
Trådstartare
Hallå!

Skulle behöva lite tips om vad för fälgar som passar bäst på min bil!

Har en Audi s4 b5 sedan -00, men H&R stötdämpare runt om, ställbara.

Blir inte klok på vad jag ska göra med mina fälgar. Tar i skärmkanten bak ganska ofta, bilen går kanske att höja upp 10mm i bak, men inte mer än så.

Tror helt enkelt att mina fälgar är för breda. Dom är 8,5" breda med 235mm breda däck, 35mm höga.
I framtiden planerar jag att montera RS4 b7 ok i fram, antar att dom oken bygger på lite mera utåt än mina original S4 b5 ok.

Hade tänkt mig ett par fälgar som är 18-19" och 8" breda. Vilken ET borde passa bra då?

Är 100% okunnig inom detta ämne.. >_>

mvh Johan

huh?
10 427 Inlägg
2 april 2012
Kan ju hända att ET/offset på fälgarna är lite lågt och att det är därför det tar i skärmkanterna.
Har du koll på vad 8,5" breda originalfälgar har för ET? Borde gå att få fram den infon någonstans.

Dvs centrumet på OZ-fälgarna kanske ligger närmare insidan på fälgarna än vad originalfälgar
ev gör vilket betyder att fälgarna flyttas längre ut mot skärmkanten och att det därför tar i.
Alltså inte säkert att det bara är bredden som är boven i dramat.

90 Inlägg
3 april 2012
Trådstartare
steifan skrev:
Kan ju hända att ET/offset på fälgarna är lite lågt och att det är därför det tar i skärmkanterna.
Har du koll på vad 8,5" breda originalfälgar har för ET? Borde gå att få fram den infon någonstans.

Dvs centrumet på OZ-fälgarna kanske ligger närmare insidan på fälgarna än vad originalfälgar
ev gör vilket betyder att fälgarna flyttas längre ut mot skärmkanten och att det därför tar i.
Alltså inte säkert att det bara är bredden som är boven i dramat.

Tanken har slagit mig!
Original fälgarna är 17" * 7,5" breda, ET45
OZ fälgarna är 19" * 8,5" breda, ET är 32, 46 eller 50, borde stå på fälgen kanske? Borde vara ET32 efter som fälgarna sitter längre ut, right? Detta betyder alltså att jag behöver fäglar som är ET40-45 ish?

Måste dock säga att S4 b5 original fälgarna ligger äckligt nära bromsoken i fram.

18" * 8" ET40 5x112 kanske skulle sitta sjukt fint? Vore tråkigt att köpa fälgar som tar i bromsoken i fram.

Å andra sidan, tar fälgen i oken går det alltid att använda spacers för att få ut fälgen lite. hmm.. Blir svårt detta, får ta och kolla med någon  som har en S4 b5 med RS4 b7 bromsok och kolla smile

mvh Johan
Senast redigerat av Johan_Hellberg (3 april 2012)

Sök