28 mars 2012
Trådstartare
Hej !
Mazda MX3 -92
Förra sommaren började bilen på slutet klonka i framvagnen, det märks tydligast när man gör ganska sakta och är lite snabbare än per sekund, och man kan känna / höra vibrationen i hela vagnen.
Känslan är att det kommer mer från höger, men inte omöjligt att det är lokaliserat mer central. Man känner inget i ratten alls när det klonkar, utan bara i vagnen, det försvinner så fort jag kör snabbare än 50kmh. Ibland upplever jag att det kan börja när man bromsar och kör sakta, men det kan också komma av sig själv utan att bromsa. Ibland går det "få bort det" genom att ratta till bilen, kränga den snabbt fram å tillbaka. Det är längre mellanrum mellan klonkandet om man kör väldigt väldigt sakta. I princip låter det bara när jag kör rakt fram, ev lite lite när man svänger, men har testat rejält om det är drivknutarna som börjar ge sig men dom verkar också fräsha.
Vad jag har bytt är :
Hjullager
Fjäderbenen ( trodde det var fjäderbenslagret .. )
Oken sitter bra, nya bromssskivor + belägg.
Har googlat enormt mycket och börjar läsa mig in på om det är bussningar som börjar ge sig? Det är ju en lågmilare egentligen så det känns inte troligt, men man vet ju aldrig.
Någon som har en tanke om detta?
Stort tack!