Jag hade också funderar på en BMW diesel i din situation, och visst går 118d väldigt snålt men som bilintresserad är det enkelt att börja tänka; Steget upp till 120d är väldigt litet, steget mellan 120d och 320d är obefintligt och steget mellan en 320d och en 325/330d är väldigt litet. Framför allt i högre farter då dricker fyran och sexan i princip lika mycket, det är kortkörningar och stadstrafik som drar upp förbrukningen.
Steget mellan motorn i 320d 177hk och 325d 197hk är enormt, dieselsexan uppför sig mycket mer kultiverat och låter inte alls lika tråkigt som fyran. Dessutom tycker jag karaktären blir trevligare, det märks mycket tydligare på en 20d om man är under eller över de varvtal där turbon jobbar och motorn trivs.
Vill du ha en bensinmotor är den nyare 325i med 3-liters N53 en klassisk rak BMW-sexa och nästan löjligt rolig, den skall också vara snål med 0.72L/mil blandad körning och många ägare vittnar om en förbrukning under 0.6L/mil på långkörningar. Smolket i bägaren är dock att den verkar kunna krångla en del, den är nog för snåloptimerad för sitt eget bästa och bränslepumpar, spridare, programvara med mera har många fått byta.
Är det en IS200 du kör med idag? Det hade varit intressant att veta vad den dricker, jag funderade själv en gång i tiden på en sådan men just det du beskriver om hög förbrukning och relativt trött maskin fick mig att fundera om, lycka till med biljakten!
Senast redigerat av Rquired (11 april 2012)
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.