4432
Sök

Vad ska man titta efter vid köp av batteri..

Himma skruare
1 250 Inlägg
14 april 2012
Trådstartare
#1
Jag har kollat runder lite på olika batterier för jag har inga batterier i bilen just nu.
Börja dock med o kolla AH för o få så hög som möjligt men e det viktigt. Har kollat runder o nu blir jag inte alls klok på något.
Fram vill jag vill ha ett som klarar bra igång dragning av motorn men ändå klarar ljudet. Funderar på Banner Running Bull 70Ah fram.
Sen bak KINETIK KHC 800W 12V POWER CELL men detta ligger bara på 36AH men står (Det här kraft paketet motsvarar 200st 1F kondensatorer och har en Cranking Pulse på 950A.) hmm


Så vad ska man kolla efter när det gäller batteri. hmm
Exempel:
Kapacitet (Ah)
Kallstart: 800A
Igångdragning: 1500A
950A cca
800W

Litet projekt på min 855 T5-R. The Dark side
Projektet på min 945 16v Turbo. White Trash
Sida om Vinterlek med bilar. Vinterbilar

Dolk
146 Inlägg
14 april 2012
#2
ha alltid samma batteri i hela bilen, om inte annat så har du ett relä eller något liknande så det främre batteriet är helt avskärmat från dom bakre när bilen inte är igång.

hur mycket ska batterierna driva? 1batteri = 1000W brukar man räkna på


3 466 Inlägg
14 april 2012
#3
Du vill ha hög startkapacitet och de ska helst även vara AGM för att tåla bilstereo-behandling. Dessa batterier är lite dyrare än vanliga biltema men de e värt de! tongue

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

452 Inlägg
14 april 2012
#4
2st Stinger SPV44 hade fungerat bra för ditt ändamål, ett fram och ett bak.
Har provat många batterier genom åren och stinger är ett av dem som har levererat bäst!

mvh mackan

Bilradiohuset
Din bilstereo butik på nätet

Himma skruare
1 250 Inlägg
14 april 2012
Trådstartare
#5
Dolkis skrev:
ha alltid samma batteri i hela bilen, om inte annat så har du ett relä eller något liknande så det främre batteriet är helt avskärmat från dom bakre när bilen inte är igång.

hur mycket ska batterierna driva? 1batteri = 1000W brukar man räkna på

Jo jag funderar på o ha ett skiljerelä.
Alltså ska jag 10-12 batteri. 12000W max enligt MTX. Dock ska jag ha 2-4 i baljan bak.


M_icke_ skrev:
Du vill ha hög startkapacitet och de ska helst även vara AGM för att tåla bilstereo-behandling. Dessa batterier är lite dyrare än vanliga biltema men de e värt de! tongue

Dem batterierna jag har tittat på e ju inte billiga.
Dock säger det mig inte mycke vad jag ska kolla efter vid köp.

Team_Bilradiohuset skrev:
2st Stinger SPV44 hade fungerat bra för ditt ändamål, ett fram och ett bak.
Har provat många batterier genom åren och stinger är ett av dem som har levererat bäst!

mvh mackan

Ok. O vad baserar du det på??
Dock vill ja ha 2 eller 4 bak med tanke på vad som ska drivas.

Litet projekt på min 855 T5-R. The Dark side
Projektet på min 945 16v Turbo. White Trash
Sida om Vinterlek med bilar. Vinterbilar

564 Inlägg
14 april 2012
#6
Gizmo_ skrev:
Dolkis skrev:
ha alltid samma batteri i hela bilen, om inte annat så har du ett relä eller något liknande så det främre batteriet är helt avskärmat från dom bakre när bilen inte är igång.

hur mycket ska batterierna driva? 1batteri = 1000W brukar man räkna på

Jo jag funderar på o ha ett skiljerelä.
Alltså ska jag 10-12 batteri. 12000W max enligt MTX. Dock ska jag ha 2-4 i baljan bak.


M_icke_ skrev:
Du vill ha hög startkapacitet och de ska helst även vara AGM för att tåla bilstereo-behandling. Dessa batterier är lite dyrare än vanliga biltema men de e värt de! tongue

Dem batterierna jag har tittat på e ju inte billiga.
Dock säger det mig inte mycke vad jag ska kolla efter vid köp.

Team_Bilradiohuset skrev:
2st Stinger SPV44 hade fungerat bra för ditt ändamål, ett fram och ett bak.
Har provat många batterier genom åren och stinger är ett av dem som har levererat bäst!

mvh mackan

Ok. O vad baserar du det på??
Dock vill ja ha 2 eller 4 bak med tanke på vad som ska drivas.

Skriv vad du har för grejer. Var hade du tänkt få plats med 8 batterier om inte bak? Ska du ha så stor batteribank måste du ju även uppgradera generator, om du inte enbart ska stå med laddare och dema? Har du gjort "The big three"?

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

Himma skruare
1 250 Inlägg
14 april 2012
Trådstartare
#7
Jag har ett MTX4000D
Ska ha 2 st 4 kanals steg till men vet ej vilka enu.
Så ett batteri fram o 2 till 4 batteri bak så 8 batterier ska jag inte ha.
Big three e inte gjort enu eftersom jag jag har steget på hälften.

Litet projekt på min 855 T5-R. The Dark side
Projektet på min 945 16v Turbo. White Trash
Sida om Vinterlek med bilar. Vinterbilar

564 Inlägg
14 april 2012
#8
Gizmo_ skrev:
Jag har ett MTX4000D
Ska ha 2 st 4 kanals steg till men vet ej vilka enu.
Så ett batteri fram o 2 till 4 batteri bak så 8 batterier ska jag inte ha.
Big three e inte gjort enu eftersom jag jag har steget på hälften.

Du skrev ju tidigare att du skulle ha 10-12 batterier innan, men är det inte så så är det ju skitsamma smile Jag hade börjat med att dra nya 50mm² kablar i motorrummet, sök på google så visar han exakt hur du ska göra! Detta är nödvändigt för att det ska bli bra oavsett hur många batterier du har. I vilken impedans hade du tänkt köra steget? Hade du tänkt köra på modell större på 4-kanalsstegen?

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

Himma skruare
1 250 Inlägg
14 april 2012
Trådstartare
#9
Nä dolkis skrev att jag skulle ha 1 batt per 1000 watt, o det blir ju 12 batt. MEN det ska ja inte ha.
Läser du där efter så står det att jag ska ha 2-4 batt bak.
Ja ska göra den så kallade "big three" med resterade av min 50mm2 koppar kabel. Har nog lite till som ligger,
o jag vet hur jag ska göra det så de e lugnt. smile
ja kör steget i 2 ohm med tanke på basarna. 2st 2x2 omare.
Ja har inte hittat vad jag ska köra för steg. Vet inte ens vad jag sätta för högtalare i dörrarna enu. tongue

Litet projekt på min 855 T5-R. The Dark side
Projektet på min 945 16v Turbo. White Trash
Sida om Vinterlek med bilar. Vinterbilar

21 761 Inlägg
14 april 2012
#10
Antar att stegets modellbeteckning är TH4000D, det ger i så fall ut 2200 WRMS i 2 Ohm enligt de uppgifter jag har sett hos ställen som säljer detta steg.

Eftersom det även ska sitta 2 st 4-kanalssteg så kan vi för enkelhetens skull säga att totala effekten hamnar på 3000 WRMS, vilket blir 3 st "bra" batterier om man utgår ifrån den generella rekommendationen om "1 batteri per 1000 WRMS". smile

Sedan beror det förstås på hur man tänker använda anläggningen, tex om man enbart spelar med motorn påslagen eller om man tänker använda för demo/show. Vid demo/show bör man ha stor total kapacitet, då får man stoppa dit ännu mer batterier.

Himma skruare
1 250 Inlägg
14 april 2012
Trådstartare
#11
Drönirettab skrev:
Antar att stegets modellbeteckning är TH4000D, det ger i så fall ut 2200 WRMS i 2 Ohm enligt de uppgifter jag har sett hos ställen som säljer detta steg.

Eftersom det även ska sitta 2 st 4-kanalssteg så kan vi för enkelhetens skull säga att totala effekten hamnar på 3000 WRMS, vilket blir 3 st "bra" batterier om man utgår ifrån den generella rekommendationen om "1 batteri per 1000 WRMS". smile

Sedan beror det förstås på hur man tänker använda anläggningen, tex om man enbart spelar med motorn påslagen eller om man tänker använda för demo/show. Vid demo/show bör man ha stor total kapacitet, då får man stoppa dit ännu mer batterier.

Jo det e ett TH4000D o det levererar 2x 2200RMS i 2ohm. Har 2 utgångar på steget.

Men det jag vill veta e vad jag ska kolla efter för saker på batterierna.
Som jag skrev längst upp med AH, kallstart, cca m.m.

Banner bull som jag vill ha fram har hög AH men mindre A.. 70 AH och 760A
KINETIK KHC 800W som jag vill ha bak har 36AH men 950A.

Jag gör både och. Står o spelar på träffar, samt spelas det på väg dit.

Litet projekt på min 855 T5-R. The Dark side
Projektet på min 945 16v Turbo. White Trash
Sida om Vinterlek med bilar. Vinterbilar

21 761 Inlägg
14 april 2012
#12
Nja, det ger inte ut 2x2200 WRMS. Det är ett monosteg och har dubbla utgångar för att bla underlätta inkoppling av flera basar eller basar med flera talspolar, men fortfarande är uteffekten 2200 WRMS vid 2 Ohm.

Det är svårt att jämföra Kinetik med exempelvis Banner, orsaken är att de har olika strömangivelser. Kinetik anger inget CCA-värde (kallstartström) eller CA-värde (startström), åtminstone inte på hemsidan. Att det står 950 A i startström enligt vissa ställen på nätet vet jag inte om det stämmer, möjligen pulsström i så fall och en sån angivelse har inte Banner.

För att jämföra batterier mot varandra så ska de ha samma mätreferenser, men utifrån de få uppgifter som finns på Kinetiks hemsida så är det bara antalet Watt som går att jämföra med och då är det bara Stinger som jag kommer att tänka på just nu.

Mitt råd blir nog att sätta några likadana batterier som du har fram, de batterimodellerna används av flera och brukar fungera utan problem. Du får säkert fler råd av forumfolket. smile
Senast redigerat av Drönirettab (14 april 2012)

Himma skruare
1 250 Inlägg
14 april 2012
Trådstartare
#13
Jo det står att kinetik skulle ha en Cranking Pulse på 950A o det står även som CCA. Så det går inte o lita på då?.
http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … -cell.html

Så köpa en uppsättning av banner bull e ngt o satsa på då.
http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=199

Litet projekt på min 855 T5-R. The Dark side
Projektet på min 945 16v Turbo. White Trash
Sida om Vinterlek med bilar. Vinterbilar

21 761 Inlägg
14 april 2012
#14
Cranking pulse och CCA är inte samma sak, jag personligen tror inte att det batteriet har 950 A i CCA-värde. smile

564 Inlägg
14 april 2012
#15
Drönirettab skrev:
Cranking pulse och CCA är inte samma sak, jag personligen tror inte att det batteriet har 950 A i CCA-värde. smile

Betyder inte CCA Cold Cranking Amps? Jag har för mig att det ska vara startströmmen vid minus 20 kanske? Du får gärna berätta mer vad du baserar ditt uttalande på så att vi andra dödliga kan lära oss wink

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

21 761 Inlägg
14 april 2012
#16
Ja, CCA är förkortning av Cold Cranking Amps. Det finns flera olika mätstandarder (tex EN, SAE, DIN) för att ange CCA, vilket gör att ett batteri kan ha varierande CCA-värde beroende på vilken standard som anges. Gemensamt för alla standarder är dock en mättemperatur på ca 18 minusgrader.

Mitt uttalande baserar jag bla på de uppgifter som står på Stingers hemsida, där finns antalet Watt angivet på batterierna och även CCA-värde. Stingers batterier är kraftiga och har likadan teknik, dvs AGM. Kollar man på ungefär motsvarande batteristorlek (Watt) så ligger CCA-värdet långt ifrån 950 A och Kinetiks batterier är knappast så pass mycket starkare.

Sedan finns det flera andra saker som gör att jag tvivlar, exempelvis all info jag har läst angående batterier med AGM teknik. Det ska mycket till för att ett batteri med samma teknik och användningsområde (tex ren djupcykling eller startbatteri) som ett annat har nästan dubbla CCA-värden ifall man jämför lika stora kapaciteter. smile
Senast redigerat av Drönirettab (14 april 2012)

564 Inlägg
14 april 2012
#17
Drönirettab skrev:
Ja, CCA är förkortning av Cold Cranking Amps. Det finns flera olika mätstandarder (tex EN, SAE, DIN) för att ange CCA, vilket gör att ett batteri kan ha varierande CCA-värde beroende på vilken standard som anges. Gemensamt för alla standarder är dock en mättemperatur på ca 18 minusgrader.

Mitt uttalande baserar jag bla på de uppgifter som står på Stingers hemsida, där finns antalet Watt angivet på batterierna och även CCA-värde. Stingers batterier är kraftiga och har likadan teknik, dvs AGM. Kollar man på ungefär motsvarande batteristorlek (Watt) så ligger CCA-värdet långt ifrån 950 A och Kinetiks batterier är knappast så pass mycket starkare.

Sedan finns det flera andra saker som gör att jag tvivlar, exempelvis all info jag har läst angående batterier med AGM teknik. Det ska mycket till för att ett batteri med samma teknik och användningsområde (tex ren djupcykling eller startbatteri) som ett annat har nästan dubbla CCA-värden ifall man jämför lika stora kapaciteter. smile

Intressant! Jo du har ju rätt i det att det skulle vara konstigt om Kinetics batterier var så mycket bättre hehe

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

21 761 Inlägg
14 april 2012
#18
De gör ju rejäla batterier, inget snack om saken, men som sagt tror jag inte att skillnaden är enorm. smile


Sök