2973
Sök

Trimma SaaB 9000

9 Inlägg
18 april 2012
Trådstartare
#1
Tjena jag har några frågor;) jag har tänkt köpa en saab 9000 snart och så har jag då planer på att trimma upp den till 370-400hk. Jag har pratat lite med nordic och så sa jag att jag hade tänkt slänga i en garrett GT28, 630cc spridare, större ic vet inte hur stor dock, och större tryckrör + chipning det skulle ge mig runt 400hk säger dom.

men mina frågor är då

vilken 9000 är lämpligast 200hk elr 170?

om jag nu vill ha en lite senare spool up är då den turbon bra eller skulle ni rekommendera någon annan ?

Vilken storlek på ic och tryckrör ska jag ha ?

är det lönt med extraktor grenrör ?

Ge mig tips och säng vad ni tycker för jag är ganska ny på turbo trimning wink MVH///Kevin

Rumpmas
3 860 Inlägg
18 april 2012
#2
Det är väl lite hugget som stucket. Du glömde att slänga med en vettig koppling också. 2,3T har kraftigare drivaxlar och samma koppling som Aeron, men för 400 hk bör du nog ändå byta kopplingen.


9 Inlägg
18 april 2012
Trådstartare
#3
jo men om jag nu får upp den till 370 så ska väll aero kopplingen hålla smile? alltså då måste 200 hk vara bättre elr?

Rumpmas
3 860 Inlägg
18 april 2012
#4
Turbo_Kevin skrev:
jo men om jag nu får upp den till 370 så ska väll aero kopplingen hålla smile? alltså då måste 200 hk vara bättre elr?

Nej, varför skulle den det?


1 624 Inlägg
18 april 2012
#5
Andromeda skrev:
Det är väl lite hugget som stucket. Du glömde att slänga med en vettig koppling också. 2,3T har kraftigare drivaxlar och samma koppling som Aeron, men för 400 hk bör du nog ändå byta kopplingen.

Nej, det stämmer inte...

Rumpmas
3 860 Inlägg
18 april 2012
#6
careau skrev:
Andromeda skrev:
Det är väl lite hugget som stucket. Du glömde att slänga med en vettig koppling också. 2,3T har kraftigare drivaxlar och samma koppling som Aeron, men för 400 hk bör du nog ändå byta kopplingen.

Nej, det stämmer inte...

Jo... Den har samma koppling som Aeron, och du behöver garanterat byta koppling om du tänkt ligga på på 500 nm eller mer.


1 624 Inlägg
18 april 2012
#7
Andromeda skrev:
careau skrev:
Andromeda skrev:
Det är väl lite hugget som stucket. Du glömde att slänga med en vettig koppling också. 2,3T har kraftigare drivaxlar och samma koppling som Aeron, men för 400 hk bör du nog ändå byta kopplingen.

Nej, det stämmer inte...

Jo... Den har samma koppling som Aeron, och du behöver garanterat byta koppling om du tänkt ligga på på 500 nm eller mer.

Jag skoja med daj kompiiis! big_smile Vet att du är saabkung!

9 Inlägg
18 april 2012
Trådstartare
#8
vad ska jag byta till smile tack för bra svar:D

7 416 Inlägg
18 april 2012
#9
då har jag en fråga,, kommer lådan att hålla för det? har hört att Saabs lådor suger


1 624 Inlägg
18 april 2012
#10
granadadr skrev:
då har jag en fråga,, kommer lådan att hålla för det? har hört att Saabs lådor suger

Inte alla lådor, det var väl främst 900's lådor? Rätta mig Andro!

Rumpmas
3 860 Inlägg
18 april 2012
#11
http://www.blocket.se/lund/Saab_9000_st … =9&w=3

Såg att det fanns ett par sådana här redan färdiga objekt på Blocket. Det kan du ju spara ett par tiotusenlappar på faktiskt om du inte nödvändigtvis måste trimma själv.

Koppling kan säkert Nordic rekommendera någon.


Rumpmas
3 860 Inlägg
18 april 2012
#12
careau skrev:
granadadr skrev:
då har jag en fråga,, kommer lådan att hålla för det? har hört att Saabs lådor suger

Inte alla lådor, det var väl främst 900's lådor? Rätta mig Andro!

Håller med. 9000 med 200 hk fick dessutom förstärkt låda -95 eller -96 om jag inte missminner mig. Det lådorna håller dåligt för är hjulspinn.


9 Inlägg
18 april 2012
Trådstartare
#13
hade kunnat tänka mig att redan köpa en färdig men då är dom oftast sönderkörda:(

1 624 Inlägg
18 april 2012
#14
Turbo_Kevin skrev:
hade kunnat tänka mig att redan köpa en färdig men då är dom oftast sönderkörda:(

Finns dom som sköter om sina bilar smile

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
18 april 2012
#15
200hk är bättre att börja med, grövre drivaxlar och har magnetventil.
ett tips är att aldrig snåla när det gäller trimning!

om man inte vill skruva 30-50% av tiden...så får man punga ut många kronor för att nå 400hk!

tryckrör behöver du inte byta för 400hk, intercooler finns skapliga för 2000-2500...klracing har tex.

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

1 624 Inlägg
18 april 2012
#16
Eller så specialbeställer du IC hos mig smile

9 Inlägg
18 april 2012
Trådstartare
#17
jag är inte ute efter 400hk direkt utan bygga lite då och då men jag sklle vilja sikta in mig på 350 kanske .
Grejjen är den att jag vet ju inte vad man får i hästar med sakerna jag vill trycka ner i motorrummet så det jag vill veta är vilka grejjer som är bäst för 350 hk, vad som räcker och vad som behövs smile tusen tack för alla bra svar

1 624 Inlägg
18 april 2012
#18
Finns det inget färdigt bygge till salu någonstans? Ellet du kanske vill trimma den alldeles själv?
Jag har kört en steg 3 chippad Saab 9000 Aero, och den effekten räckte gott och väl.
Tänk på att när du kommer upp i 350-400hk så borde man börja tänka på däck, väghållning m.m. annars lär du aldrig få ner din effekt i backen..

9 Inlägg
18 april 2012
Trådstartare
#19
careau skrev:
Finns det inget färdigt bygge till salu någonstans? Ellet du kanske vill trimma den alldeles själv?
Jag har kört en steg 3 chippad Saab 9000 Aero, och den effekten räckte gott och väl.
Tänk på att när du kommer upp i 350-400hk så borde man börja tänka på däck, väghållning m.m. annars lär du aldrig få ner din effekt i backen..

okej Tack som mycket big_smile

Saab älskare!
4 597 Inlägg

Sök