2102
Sök

Bestycking av 2x Solex addhe 45 till B230 Turbo

124 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
#1
*Huvudmål måste få motorn att inte spika vid full gaspådrag och 1 bar turboladd.


MOTORINFO:
*531 topp endast riktplanad orginal med K-kam och styvare ventilfjädrar.
*orginal 230f block orörda kolvar osv.
*940 orginal turbogrenrör
*Caddy 2.0L -04 garret turbo ( inte största modellen men den levererar )
*3" IC rör och IC
*FKT2 BTR från misab och pumpen 1st biltema 500kr´s
*Bredbandslamda LM-2: Digital Air/Fuel Ratio Meter http://www.innovatemotorsports.com/products/lm2.php
*740 orginal tänning med stummsvetsad fördelare
http://imageshack.us/photo/my-images/221/img0276ed.jpg/

Orginal satt dessa munstycken till förgasarna (inligt misabs tabell perfekt bestyckning till B20 med K-kam sugmotor då)
*Nålventil 180´s    (nål)
*huvud 150`s       (H)
*Luft 125´s          (L)
*Lågen 62`s         (Låg)  Borrad till 0.70
*acc 40`s            (acc)

Då har ju jag nu laborerat med munstyckena en hel del och kört en hel del repor.. med en förtänning på 20g och max ladd på ca 1.2 bar och kammen på noll,
(den är ju inte så villig att gå över 5.500-6000 varv)

Nålventil 180
*1 L 1.60 H 1.70
*2 L 1.60 H 1.75
*3 L 1.60 H 1.80
Så här långt kommer spikningar vid tyngre belastning på 3-4 växel runt 0.8bars ladd och ca4.500 varv, det verkar inte spelat nån större roll
mellan uppborringarna så frågan är ju om 180´s nålventil är för liten och tömmer förgasarna? kan de vara så?

Det slutade med att jag gjorde 2 ändringar samtidigt för ett par dagar sen de var inte så bra nu i efterhand eftersom jag inte kan utesluta vad som gick fel  :x
Borrade upp nålventilen till 2.3mm med tanke att kanske skiten inte får nog med bränsle
Borrade upp huvudmunstycket till 2.00
Nu blev det pärmos när bilen går,  den går så fett den låter som skit och förmodligen flödar förgasarna, de kunde man ju nästan ana eftersom jag breddade diametern på nålhålet, så
klart att flottören stänger längre upp, men kanske värre att det är högre tryck in till förgasaren nu när hålet är större och flottören tvingas längre ner?

Nålventil 230
*4 L 1.75 H 2.00
*5 L 1.80 H 2.00
Prövade att komplettera med luften men de gav inget resultat..

Frågorna är många.. Men är det nån som har nån bra aning om vilken bestyckning som borde funka till denna build?
vill ju gärna kunna köra i sommar utan spik, eller har det inget med bränslemängden att göra i detta falle utan kompan och förbränningsrummet jag måste jobba på?
kom gärna med kommentarer om detta bygge så är jag tacksam! ( ps nä jag kommer inte köpa sprut!)  smile
Kom gärna med frågor mm!

Ja gillar att tillverka mina egna delar till bilar :)


Sök