3151
Sök

Blanda olika viskositeter av Motul 300V serien?

Lastbilsbyggare & frivillig sjöräddare
399 Inlägg
26 april 2012
Trådstartare
#1
Hejsan! Jag köpte Motul 300V till Urquattron men såg när jag skulle byta oljan att jag har fått olika viskositeter av oljan, har fått 300V 5W40 o 300V 15W50. Båda oljorna är helsyntet o han jag köpte oljan av menade att det inte är några problem men jag funderar ändå på hur bra det är? Kommer iofs inte köra mer än 500mil på oljan då jag försöker byta olja var 500mil i bilen o bilen sommarkörs endast.

Projekt-tråd: Projekt: Rullade renovering Urquattro
Audi Sport ///
Quattro 4-ever

2 Inlägg
26 april 2012
#2
ett tips kör med samma olja man ska inte blanda kör fu 5/40 9iia ska du inte blanda med 15/50 man ska aldrig blanda oljorna visst de kan funka ba då du byter ofta men jag skulle inte blanda iaf


Lastbilsbyggare & frivillig sjöräddare
399 Inlägg
26 april 2012
Trådstartare
#3
ja jag tänkte att det är nog inte så bra att blanda olika viskositeter så jag ber honom ta med lite 5W40  nästa gång han kommer ner hit så byter jag bort 15W50 oljan

Projekt-tråd: Projekt: Rullade renovering Urquattro
Audi Sport ///
Quattro 4-ever

926 Inlägg
26 april 2012
#5
Alla oljor är blandbara med varandra. Ett enda undantag är vegetabiliska motoroljor. Men det är inte varje dag man hittar en sådan olja.
Tänk på att ungefär 1/8 av oljan blir kvar vid ett oljabyte. Därför är det viktigt att olja kan blandas med andra typer.
Dock ska man ju inte räkna med att oljan blir starkare än den svagaste länken. Men så pass lika ska är det inga problem. Dock ska man hålla sig till den viskositet som rekomenderas. Det kanske är viktigaste annledningen till att byta till rätt flaska. Oljeflödet i lager och oljekanaler ändras beroende på tjockleken på oljan.
Förvisso är bärigheten bättre på en tjockare oljan, men det blir sämre cirkulation på oljan, så det blir mindre olja mellan lager och vevaxel. Det är inte bra för kylningen.

Alltså, oljorna går att blanda, men det är olämpligt att använda fel viskositet.

Mats

Lastbilsbyggare & frivillig sjöräddare
399 Inlägg
26 april 2012
Trådstartare
#6
ahh okej , jag tror jag gör så att jag ber kompisen jag köpte oljan av ta med en dunk 5W40 ner nästa gång så jag får samma olja o slipper blanda viskositeter i motorn. Känns alltid lite bättre att slippa blanda olja även om det inte skulle vara någon större fara smile
Senast redigerat av Fladdermusen (26 april 2012)

Projekt-tråd: Projekt: Rullade renovering Urquattro
Audi Sport ///
Quattro 4-ever

1 365 Inlägg
26 april 2012
#7
Fara.. det är ingen fara alls. folk kör på 10w-60 i urquattros utan problem. Du kan blanda utan några som hellst bekymmer. med tanke på att samtliga oljor i Motuls 300v sortiment kostar exakt lika mycket pengar så är det helt onödigt att köpa ytterligare dunkar när du egentligen inte behöver. Som Mats säger kan du dock inte räkna med att oljefilmen blir "tåligare" vid högre temperatur än 40w oljan



Fladdermusen skrev:
ahh okej , jag tror jag gör så att jag ber kompisen jag köpte oljan av ta med en dunk 5W40 ner nästa gång så jag får samma olja o slipper blanda viskositeter i motorn. Känns alltid lite bättre att slippa blanda olja även om det inte skulle vara någon större fara smile


Lastbilsbyggare & frivillig sjöräddare
399 Inlägg
26 april 2012
Trådstartare
#8
Richtenb skrev:
Fara.. det är ingen fara alls. folk kör på 10w-60 i urquattros utan problem. Du kan blanda utan några som hellst bekymmer. med tanke på att samtliga oljor i Motuls 300v sortiment kostar exakt lika mycket pengar så är det helt onödigt att köpa ytterligare dunkar när du egentligen inte behöver. Som Mats säger kan du dock inte räkna med att oljefilmen blir "tåligare" vid högre temperatur än 40w oljan



Fladdermusen skrev:
ahh okej , jag tror jag gör så att jag ber kompisen jag köpte oljan av ta med en dunk 5W40 ner nästa gång så jag får samma olja o slipper blanda viskositeter i motorn. Känns alltid lite bättre att slippa blanda olja även om det inte skulle vara någon större fara smile


ja okej nu är det inte så att jag kör särskilt hårt med bilen så att oljan skulle bli mindre tålig vid hög temperatur är jag inte så orolig för, tänkte mer på att 15W50 oljan är väl något mer trögflytande då den är tjockare. jag skall prata med kompisen o se om han skall neråt snart o kan ta med sig lite 5W40 som jag kan byta mot min oöppnade 15W50 men som sagt det är ju 300V olja båda två så det bör ju fungera att blanda.

Projekt-tråd: Projekt: Rullade renovering Urquattro
Audi Sport ///
Quattro 4-ever

1 365 Inlägg
26 april 2012
#9
Ja, Kör du lugnt finns det ingen anledning att köra på något annat än 5w-40.   

Fladdermusen skrev:
Richtenb skrev:
Fara.. det är ingen fara alls. folk kör på 10w-60 i urquattros utan problem. Du kan blanda utan några som hellst bekymmer. med tanke på att samtliga oljor i Motuls 300v sortiment kostar exakt lika mycket pengar så är det helt onödigt att köpa ytterligare dunkar när du egentligen inte behöver. Som Mats säger kan du dock inte räkna med att oljefilmen blir "tåligare" vid högre temperatur än 40w oljan



Fladdermusen skrev:
ahh okej , jag tror jag gör så att jag ber kompisen jag köpte oljan av ta med en dunk 5W40 ner nästa gång så jag får samma olja o slipper blanda viskositeter i motorn. Känns alltid lite bättre att slippa blanda olja även om det inte skulle vara någon större fara smile


ja okej nu är det inte så att jag kör särskilt hårt med bilen så att oljan skulle bli mindre tålig vid hög temperatur är jag inte så orolig för, tänkte mer på att 15W50 oljan är väl något mer trögflytande då den är tjockare. jag skall prata med kompisen o se om han skall neråt snart o kan ta med sig lite 5W40 som jag kan byta mot min oöppnade 15W50 men som sagt det är ju 300V olja båda två så det bör ju fungera att blanda.



Sök