26 februari 2007
Trådstartare
Tack för svaret.
Angående kopplingsvajern så "tar den" hela vägen när man trycker på kopplingspedalen. Den är spänd så att frikopplingsarmen aldrig hamnar i sitt "viloläge", så kopplingen borde vara snudd på urkopplad hela tiden(vilket den inte ska vara, men den verkar som sagt inte koppla ur ordentligt).
När det gäller länkaget så är allt justerat så att samtliga växlar går att få i, även om det ofta är svårt (precis som det var innan jag justerade länkaget).
Två exempel på hur växlarna "beter sig":
1.När man startar bilen och (med viss möda) lägger i en växel så känner man hur den "hugger tag", trots att man har kopplings pedalen helt nedtryckt. Om man efter detta lägger ur växeln och sedan återigen lägger i växeln så händer dock inte detta. Växeln går lätt i.
2.Oftast när jag startar bilen så går det inte att lägga i någon växel direkt utan jag får sitta och trycka växelspaken mot ett visst växelläge varpå varvtalet på motorn går ner något. Efter att jag tryckt i ca 30 sekunder så brukar växeln slinka i varpå övriga växlar också går i lätt.
I övrigt när man kör så kan växlarna ibland vara lätta att få i utan missljud och ibland tröga att få. När de är tröga att få i så blir det missljud ibland och ibland inte.
Om det är synkringarna då är det bara att byta hela växellådan va?
Kan problemen ha någonting med urtrampningslagret att göra? Vad fyller det för funktion, vilka är symtomen när det är slitet?
Tacksam för fler tips innan jag byter hela växellådan!
Senast redigerat av caddy (26 februari 2007)
Jag försöker inte ens längre...