2459
Sök

Spricka i högtalare :(

Svindåre
1 433 Inlägg
25 februari 2007
Trådstartare
tjena alla

Jag va nere i garaget igår, glad i vågen som man var gick man å kasta med en skruvmejsel, när jag hadde kastat omkring med den i 10 minuter tappar jag den... rakt ner i en av mina Rockford 6,5" högtalare... jag stog där å granskade min nyspruckna högtalare som jag har handlat in för ungefär 1000:- sad

Frågan är den! kan man limma ihop sprickan men nått elastiskt lim? eller är det bara kattskit med högtalarn? jag provspelade den lite och det lät bra, men den kanske spricker mer?

Tack för mej!

/ Ersk

They called us a Dead Generation, they told us that we wouldn't survive
They left us alone in the maelstrom, as you can see we're all clearly alive!

Feminism; Idelogin bottnar i att alla män är svin, och att kvinnor är lika bra som männen
Stairway to heaven or highway to hell? i´ll think i choose the highway!

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
25 februari 2007
Ajajaj:( lessen för din skull.. har alldrig varit me att jag gjort så. men det kommer väl någon gång i livet.. jag kastade istället en skruvmejsel och missa och pajade framrutan så det blev en spricka i synfältet i rutan.. så jag skulle besikta bilen dagen efter.. men jag flörta lite me besikningsgubben:P haha

Jag har försökt att laga högtalare tidigare. men har inte lyckats.. men det ska väl gå på nått sätt.. jag använde mig av värmespistolsklister.. men de släppte. och sen testade jag karlsonsklister.. riktigt tunnt lager.. men de höll inte så bra:(
Men jag tror att den kan spricka mer om du drar på mycket.. men jag är inte säker..
Hoppas de löser sig..
mvh kimpa

Toyota-Frälst
310 Inlägg
25 februari 2007
Jag limmade min bas en gång, dessvärre kan jag inte minnas vilket klister det var sad och snyggt blev det inte, men det höll jättebra!!!

http://img160.imageshack.us/img160/7809/pict0077en9.jpg

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
25 februari 2007
Hej, borra ett hål längst ut i båda ändarna på sprickan och ta flåtanademetall/superstål, hålet är för övrigt för att hindra att den spricker mer...

29 Inlägg
25 februari 2007
Det funkar med silikon

Evolution

Svindåre
1 433 Inlägg
25 februari 2007
Trådstartare
coffe2 skrev:
Det funkar med silikon

ok! men håller det i längden då?

Feminism; Idelogin bottnar i att alla män är svin, och att kvinnor är lika bra som männen

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
25 februari 2007
den här tråden kanske kan lösa mitt lilla problem oxå... lyckades ju lägga nå skit i skuffen (kom inte ihåg vad de var) som for runt i skuffen när man svängde men de jag, dum som jag var, inte tänkte på var att de kunde ju skada basarna och när jag kollade så hade jag en 3cm lång spricka i fatboy upphägningen på ena basen sad nån som vet ifall man kan fixa de på nått sätt på en rätt kraftig 12" bas för att få de att hålla?? (ena klarade sig men den andra vart de ju som de vart med)

ursäkta att jag lånar tråden... lider med dig försten

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

Fartsyndare/Musik-narkoman
199 Inlägg
25 februari 2007
Jag skulle vilja säga som så, att det beror på vad det är för material samt var sprickan är... själva upphängningen är jag osäker på huruvida man kan laga, en polare körde med el ejp på en 6,5 som var sprucken i upphängningen, huruvida det var bra vet jag inte men dem har hängt med i 3 år nu iaf..

själv limmade jag min ena  GAS 12"bas som var sprucken i konen med epoxylim det funkar bra för mig iaf och den har hängt med i snart 1,5år iaf... hoppas jag kunnat besvara någon fråga med detta iaf..

Lycka till / Jimmpa

Jag kommer bara ihåg saker som är viktiga, Eller var det saker som som är oviktiga?

Svindåre
1 433 Inlägg
25 februari 2007
Trådstartare
Inkster skrev:
Jag skulle vilja säga som så, att det beror på vad det är för material samt var sprickan är... själva upphängningen är jag osäker på huruvida man kan laga, en polare körde med el ejp på en 6,5 som var sprucken i upphängningen, huruvida det var bra vet jag inte men dem har hängt med i 3 år nu iaf..

själv limmade jag min ena  GAS 12"bas som var sprucken i konen med epoxylim det funkar bra för mig iaf och den har hängt med i snart 1,5år iaf... hoppas jag kunnat besvara någon fråga med detta iaf..

Lycka till / Jimmpa

sprickan är mitt på kan man säga... är kanske 20mm lång med ett litet hål i mitten av sprickan,har hört att man kan använda nått speciellt lim som man lagar gummistövlar med? det läre ju gå! big_smile

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
25 februari 2007
ErskPersk skrev:
Inkster skrev:

Lycka till / Jimmpa

sprickan är mitt på kan man säga... är kanske 20mm lång med ett litet hål i mitten av sprickan,har hört att man kan använda nått speciellt lim som man lagar gummistövlar med? det läre ju gå! big_smile

De kanske man ska testa:D man har ju alldrig funderat påre.. men de kanske funkar:)
Epoxylim funkar oxå.. de är bra för de "följer me i gunget" från högtalarn och sitter kvar och är rätt så elastiskt..
Men vafan heter de där limmet man lagar stövar me då?tongue

El- och Instrumenttekniker
2 933 Inlägg
25 februari 2007
använde Liquisol lim för skor, gummistövlar m.m. när jag limmade L5:an..
va ett halvår sen jag limmade och än så länge är det helt smile

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK

SLK
610 Inlägg
25 februari 2007
dj_aggwa skrev:

Vart kan man köpa sånt lim då?

El- och Instrumenttekniker
2 933 Inlägg
25 februari 2007
alminjo skrev:
dj_aggwa skrev:

köpte mitt på en färg/badrum/kakel affär i stan.. smile

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK

SLK
610 Inlägg
25 februari 2007
dj_aggwa skrev:
alminjo skrev:
dj_aggwa skrev:

tackar för svaret smile... en kanske dum fråga, men kan man fixa en högtalare som brusar? svårt? tex ett vanligt mellanregister?

Svindåre
1 433 Inlägg
26 februari 2007
Trådstartare
dj_aggwa skrev:
alminjo skrev:
dj_aggwa skrev:

ok! har tänkt köpa det men har inte fått det bekräftat om det håller! får köpa sånt i veckan nångång! big_smile Tack för svar!

10 287 Inlägg
26 februari 2007
Liqusole finns på ClasOhlson tex.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Fartsyndare/Musik-narkoman
199 Inlägg
26 februari 2007
ursäkta att jag möjligtvis byter ämne i tråden men när saken är uppe.

är det någonmer ä jag som haft problem med själva "mitten" av basen (alltså plastbrickar som sitter limmad i centrum av konen) (i mitt fall var den av plast)  iaf så började dem släppa och gav ifrån sig ett iriiterande missljud. Min lösning var ganska enkel, slet bort skiten big_smile (funkar lika bra utan för mig iaf) om det blev fult är att döma själv men eftersom jag har lite blått ljus i bakluckan å målade jag själva centrum och en bit runt där limmet tidigare satt med neongul färg big_smile http://www.garaget.org/archive/37417/32043/32043-361730.jpg

Jag kommer bara ihåg saker som är viktiga, Eller var det saker som som är oviktiga?

Sök